• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina DS-1, bra köp?

Halloj!

I ett par månader har jag letat efter den perfekta klockan som ska komplettera min Tissot Visodate. Efter många köpes-annonser, trådar om råd och tips, en omdiskuterad SKX007 och en vintage Oris så tror jag nu att jag har bestämt mig. Länge var planen att köpa mig en Omega, men det får vänta tills skatteåterbäringen kommer. En Casio MDV106-1AV ska jag införskaffa som får fungera som beater. Utöver det tänkte jag alltså köpa en Certina DS-1, kanske den perfekta vardagsklockan för en låg budget. Med en liten samling söker jag framförallt en klocka som är ganska annorlunda från det jag har. Svart urtavla känns därför givet, eftersom att min Tissot har vit. Jag har testat Certinan två gånger och den sitter verkligen bra på handleden och storleken känns perfekt. Jag älskar svarta urtavlor, de är så lätta att kombinera många olika band med.

Nej, nu har jag babblat på för länge. Finns det någon anledning till att denna klocka inte skulle vara ett bra köp? Är Klockia bästa hemsidan att beställa den ifrån?

Tack! :)

https://www.klockia.se/certina-ds-1-automatic-c006.407.11.051.00

image_666.jpg

Senast ändrad:
Jag köpte en DS-1 Day Date med svart tavla för drygt ett år sedan och är mer än nöjd med det köpet. Länken är, enligt mig, inte världens bästa men man överlever. Min brorsa har dock lagt beslag på min, så inte fått använda den särskilt mycket...
En sån kanske kan vara ett alternativ, ligger inte många hundralappar över den du kikat på i pris:)
IMG_3685.jpg

IMG_3676.jpg

2016-11-15 12.27.39 1.jpg

Hämtade ett klockpaket på posten idag...
IMG_3670.jpg
IMG_3672.jpg
IMG_3673.jpg
IMG_3676.jpg
IMG_3679.jpg
IMG_3685.jpg

Det är en 39mm Certina DS 1 Day-Date med automatiskt ETA 2834-2 urverk.
Klockan skulle kunna vara något tunnare och kronan placerat något högre upp, men helheten är kanon. Mycket klocka för pengarna!

Jag köpte en DS-1 Day Date med svart tavla för drygt ett år sedan och är mer än nöjd med det köpet. Länken är, enligt mig, inte världens bästa men man överlever. Min brorsa har dock lagt beslag på min, så inte fått använda den särskilt mycket...
En sån kanske kan vara ett alternativ, ligger inte många hundralappar över den du kikat på i pris:)
IMG_3685.jpg

IMG_3676.jpg

2016-11-15 12.27.39 1.jpg

Juste, den modellen finns ju också! Den är jättesnygg den med, men tror jag föredrar endast datum på denna klocka. Hur som helst, vad kul att du är nöjd! Kanske dags att ta tillbaka den?! :)

Jag var intresserad av day-date-modellen, men tyckte att den var lite för tjock för min smak. Eftersom du har testat den och fortfarande gillar den så säger jag köp; det verkar vara en väldigt bra klocka sett till priset.

Har en Certina DS1 DD med grå urtavla, köpte även till länk. Mycket värde för pengarna, enligt mitt tycke slår den till och med japanerna i samma klass särskilt vad gäller länken.
Det vore nog den perfekta klockan för mig om baksidan, kronan och länkarna var skruvade, ändlänkarna och spännet var av högre kvalitet, och om de kastade på lite AR på insidan av kristallen. Baksidan skulle också gärna fått vara solid, med någon snygg sköldpadda på eller något. Observera att inget av detta påverkar klockans funktion över huvud taget, och ingen klocka ens i närheten av den här prisklassen har dessa attribut.
Själv har jag svårt för datumfönstrets placering men du verkar ju digga det så... köp köp köp!

Har en Certina DS1 DD med grå urtavla, köpte även till länk. Mycket värde för pengarna, enligt mitt tycke slår den till och med japanerna i samma klass särskilt vad gäller länken.
Det vore nog den perfekta klockan för mig om baksidan, kronan och länkarna var skruvade, ändlänkarna och spännet var av högre kvalitet, och om de kastade på lite AR på insidan av kristallen. Baksidan skulle också gärna fått vara solid, med någon snygg sköldpadda på eller något. Observera att inget av detta påverkar klockans funktion över huvud taget, och ingen klocka ens i närheten av den här prisklassen har dessa attribut.
Själv har jag svårt för datumfönstrets placering men du verkar ju digga det så... köp köp köp!
Trevlig reflektion, kul att höra att flera är nöjda! Ja, denna konkurrerar väl med SARB033 kanske, både två verkar vara bra budgetköp. Vad kostade länken att köpa till? Tycker du att lädret som klockan kom på var av bra kvalitét?

Ja, det finns ju några dyrare varianter, Powermatic, som har datumfönstret över 6:an. Det kanske är det ultimata stället att ha datumfönstret på, men då får man lägga till lite. 5390kr men då får man läderband, vill helst ha en stållänk på. :)

Trevlig reflektion, kul att höra att flera är nöjda! Ja, denna konkurrerar väl med SARB033 kanske, både två verkar vara bra budgetköp. Vad kostade länken att köpa till? Tycker du att lädret som klockan kom på var av bra kvalitét?

Ja, det finns ju några dyrare varianter, Powermatic, som har datumfönstret över 6:an. Det kanske är det ultimata stället att ha datumfönstret på, men då får man lägga till lite. 5390kr men då får man läderband, vill helst ha en stållänk på. :)
Jag har en SARB033 också så har jämfört en del, och Seikons länk känns mycket sämre. Stålet känns inte ens som att det är av samma kvalitet som i boetten :/
Vill säga att länken kostade 1200 från Klockia? Kommer inte riktigt ihåg men gick att beställa direkt från webbutiken, går säkert fortfarande.
Själv skulle jag föredra den vanliga DS-1an över Powermatic då 2824-2 är så lättservat av vilken urmakare som helst. Powermaticen går inte ens att rucka hos en urmakare utan måste skickas in till Certina. Enligt mig är detta en ganska stor nackdel.

Jag har en SARB033 också så har jämfört en del, och Seikons länk känns mycket sämre. Stålet känns inte ens som att det är av samma kvalitet som i boetten :/
Vill säga att länken kostade 1200 från Klockia? Kommer inte riktigt ihåg men gick att beställa direkt från webbutiken, går säkert fortfarande.
Själv skulle jag föredra den vanliga DS-1an över Powermatic då 2824-2 är så lättservat av vilken urmakare som helst. Powermaticen går inte ens att rucka hos en urmakare utan måste skickas in till Certina. Enligt mig är detta en ganska stor nackdel.
Okej, att det är såpass stor skillnad visste jag inte! Då känns det som om jag väljer rätt klocka, har funderat en del på SARB033 också.
Där ser man, tack för tipset! Får väl helt enkelt vänja mig vid datumplaceringen. Det är inte så att jag tycker den sitter fel, på något sätt.

Okej, att det är såpass stor skillnad visste jag inte! Då känns det som om jag väljer rätt klocka, har funderat en del på SARB033 också.
Där ser man, tack för tipset! Får väl helt enkelt vänja mig vid datumplaceringen. Det är inte så att jag tycker den sitter fel, på något sätt.
Flyger det för dig så flyger det! Jag har för mycket OCD för att klara av att ha datumet vid 4:30 :oops:

Förresten så tyckte jag att skinnbandet var av riktigt hög kvalitet, känns som att det kommer hålla länge! Viklåset fungerar också väldigt bra och är väldesignat.

Sett din klocka flertalet gånger i Dagens Klocka-trådarna, tror nog att det var lite det som gav mig inspirationen. Det tackar jag för! :)
Kul! Jag säger varsågod för inspiration att göra sig av med pengar. :D

Man vänjer sig vid att datumet sitter där. Jag valde mellan den här och den som har datum klockan 6, men den andra har ett vitt datumhjul till den svarta tavlan, det tyckte jag såg värre ut. Blev otroligt nöjd tillslut i alla fall, så klipp en!
IMG_1264.JPG

Kul! Jag säger varsågod för inspiration att göra sig av med pengar. :D

Man vänjer sig vid att datumet sitter där. Jag valde mellan den här och den som har datum klockan 6, men den andra har ett vitt datumhjul till den svarta tavlan, det tyckte jag såg värre ut. Blev otroligt nöjd tillslut i alla fall, så klipp en!
IMG_1264.JPG

Haha, precis :D

En detalj jag inte ens tänkt på, tack för tips! Bra kombo med skinnjackan och Certinan, det blir nog en bra vår trots allt! Får se till att klicka hem en snarast! :)

Tillbaka
Topp