• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina DS-1. COSC eller inte?

uprof

Basic
2-Faktor
Hej! Ny på forumet och söker information,

Jag har fått för mig att jag behöver en Certina DS-1 Powermatic 80. Har försökt förstå skillnaden mellan den COSC-certifierade versionen och den som säljs nu på Klockia och andra ställen (utöver färgen på urtavlan). Om jag förstått rätt så är alla dessa kalibrerade för att gå så korrekt som möjligt. Är det då någon praktisk skillnad mellan COSC och ”vanlig” eller betalar man bara för certifieringen?

Förstår inte riktigt din fråga? Antingen är en klocka certifierad eller inte. Då har urverket varit ute på en resa till ett oberoende testinstitut för ett par veckors ”misshandel” och kontroller, om det är ”bara” eller inte får stå för var och en?

Hej! Ny på forumet och söker information,

Jag har fått för mig att jag behöver en Certina DS-1 Powermatic 80. Har försökt förstå skillnaden mellan den COSC-certifierade versionen och den som säljs nu på Klockia och andra ställen (utöver färgen på urtavlan). Om jag förstått rätt så är alla dessa kalibrerade för att gå så korrekt som möjligt. Är det då någon praktisk skillnad mellan COSC och ”vanlig” eller betalar man bara för certifieringen?
Du betalar för certifieringen men verket måste ju klara testerna också. I det här fallet tycker jag nog det är för stor procentuell merkostnad för det. En skillnad är väl att man kan reklamera om den inte går inom COSC, tar man den billigare och den går +9spd så får man kanske acceptera det? Men COSC är mycket en marketinggrej som har mindre betydelse än förr, ocertifierade standard ETA-verk (som här) av idag kan gå väl så bra. Frågan är om COSC-versionen har någon modifiering som kan motivera merpriset? Vet inte.

Det är ju intressant. Jag tänkte att det mest var hur noga de kalibrerades vid tillverkningen som avgjorde vilka som skickades för certifiering.

Skrykfaktor, bara du som har svaret om det är prisvärt. Men alla moderna eta kan en urmakare reglera till cosc såvida det inte är ett måndagsexemplar

Senast ändrad:
Skrykfaktor, bara du som har svaret. Men alla moderna eta kan en urmakare reglera till cost såvida det inte är ett måndagsex
Jag försökte läsa på om Powermatic 80 och fick för mig att de regulerades vid tillverkningen och inte gick att justera senare. Antagligen missförstod jag.

Jag försökte läsa på om Powermatic 80 och fick för mig att de regulerades vid tillverkningen och inte gick att justera senare. Antagligen missförstod jag.
Det är en ''variable inertia system'', vet inte vad det heter på svenska så du kan reglera genom att justera skruvarna på balanshjulet men det är inte lika enkelt som att justera ett vanligt 2824-2, om jag minns rätt.

Det är en ''variable inertia system'', vet inte vad det heter på svenska så du kan reglera genom att justera skruvarna på balanshjulet men det är inte lika enkelt som att justera ett vanligt 2824-2, om jag minns rätt.
OK, bra att det går i alla fall. Då spelar det kanske mindre roll med COSC, om det nu inte är så att det faktiskt är andra (bättre) komponenter i.

Tillbaka
Topp