• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS-1 Day-Date

M.L.

Vacheron
2-Faktor
1.jpg

(bild från goettgen.de)

Certina DS-1 Day-Date finns i tre olika versioner. Svart tavla med länk (ref. C006.430.11.051.00), mörkgrå tavla med läderarmband (ref. C006.430.16.081.00) samt silverfärgad tavla på länk (ref. C006.430.11.031.00).

2.jpg

(bild från zegarkiclub.pl)

Modellnamn: DS-1 Automatic Day-Date
Tillverkare: Certina
Referens: C006.430.16.081.00
Urverk: ETA 2834-2
Boettstorlek: 39 mm (exkl. krona)
Höjd: 13 mm
Bandbredd: 21 mm
Urtavla: Mörkgrå (antracit)
Glas: Antireflexbehandlat safirglas
WR: 100 meter
Pris: Runt 5-6000 kr

Jag har en längre tid letat efter en klocka i lämplig storlek (38-40 mm) med dagvisning klockan tolv. Den klocka som varit mest intressant från början har varit Tudor Date+Day. Tyvärr är det en djungel vad gäller begagnade äldre Tudormodeller, och dessutom har de prismässigt kanske hamnat lite väl högt för mig. I mitt letande sprang jag på Certina DS1 Day-Date som hade allt jag önskade. Tyvärr fanns inte favoriten med mörkgrå tavla på länk. Men när denna modell dök upp på K&S här slog jag till efter att säljaren hade testat att gångavvikelse och gångreserv var tillfredsställande. Köpt ny på Nymans Ur i Västerås för ganska exakt två år sedan.

dsc_0644-jpg.87607

Klockan kom i en trevlig box. Intrycket var mycket bra. Visserligen hade den ett fint läderband med viklås, men tycker inte riktigt att den passar på läder. Nu gällde det bara att hitta en lämplig länk. Eftersom bandbredden på klockan var (korkade) 21 mm fanns det begränsade möjligheter att hitta passande aftermarketlänk. Efter mejlkontakt med Klockia visade det sig att de hade en originallänk hemma. 1190 riksdaler fattigare fick jag hem länken efter snabb leverans.

CDD001.jpg

3-jpg.88267

På med länken. Perfekt, iaf utseendemässigt. Länken i sig var väl lite rassligare än vad jag förväntat mig, speciellt vid låset. Dock ingenting som stör när man väl har fått på sig klockan. Klockan hade gärna fått vara någon mm lägre.

5.jpg

(bild från relojes-especiales.com)
Tavlan är helt fantastisk med sin sunbursteffekt. Färgen varierar från ljusgrå till svart beroende på ljuset. Utseendet är svårt att fånga ordentligt på bild (men jag tycker att ovanstående foto ger en bra bild av hur den ser ut). Korset tycker jag lyfter klockans utseende. Placeringen av dag- och datumvisning är den optimala, det ger en bra balans/symmetri till tavlan. Lume finns på tavla och visare, men lyser väldigt svagt.

6.jpg

(bild från zegarkiclub.pl)
Urverket (ETA 2834-2) är väl ingen skönhet direkt, men gör sitt jobb. Automatiskt med möjlighet till manuellt uppdrag. Gångavvikelsen har under en längre tid legat på +1 till 2 sekunder. Klockan har hacking second samt quickset på både dag och datum.

Sammantaget är jag supernöjd med denna klocka. Hur snygg som helst, perfekt storlek, passar till allt och bra tidhållning.

Avslutar med några handledsskott.:)
CDD004.jpg
CDD005.jpg
CDD009.jpg
 
Senast ändrad:

Camo00

Patek
Tack recensionen! De är grymma för pengarna, körde en vit ett tag men sålde den tyvärr... Hör gärna av Dig när Du tröttnat på Din!!
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Snygg, prisvärd och i rätt storlek.
De är grymma för pengarna, körde en vit ett tag men sålde den tyvärr...
Mer klocka för de pengarna är svårt att få!
Frågan är, vad är det man betalar för om man köper t ex en Breitling Transocean Day-date? Den ligger runt 40 000 kr och har samma urverk (lite modifierat dock, om jag förstått det hela rätt).
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Frågan är, vad är det man betalar för om man köper t ex en Breitling Transocean Day-date? Den ligger runt 40 000 kr och har samma urverk (lite modifierat dock, om jag förstått det hela rätt).

Jag har haft Transocean D&D och det är ett par skillnader överlag.
- Högre finish
- Finare läder/länk
- Verket är modifierat och COSC
- Märket
Är prisskillnaden motiverad? Nej säger jag. Däremot tycker jag att många in-house sprungit iväg omotiverat mycket i pris de med...
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag har haft Transocean D&D och det är ett par skillnader överlag.
- Högre finish
- Finare läder/länk
- Verket är modifierat och COSC
- Märket
Är prisskillnaden motiverad? Nej säger jag. Däremot tycker jag att många in-house sprungit iväg omotiverat mycket i pris de med...
Tack för ett bra och balanserat svar.
 

Camo00

Patek
Frågan är, vad är det man betalar för om man köper t ex en Breitling Transocean Day-date? Den ligger runt 40 000 kr och har samma urverk (lite modifierat dock, om jag förstått det hela rätt).

Breitling-namnet, mest. En snabbkoll runt omkring säger att folk generellt är villiga att betala många gånger extra för rätt märke på de flesta produkter, oavsett kvalitet... :)
Med det sagt håller de nyare Breitlings jag sett en högre nivå på detaljer och finish än Certina...
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Breitling-namnet, mest. En snabbkoll runt omkring säger att folk generellt är villiga att betala många gånger extra för rätt märke på de flesta produkter, oavsett kvalitet... :)
Med det sagt håller de nyare Breitlings jag sett en högre nivå på detaljer och finish än Certina...
Tack för input. Jag förstår att många betalar extra för varumärket, men har talar vi om sjuka prisskillnader.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Jag måste förtydliga mig. Jag tycker att det ska vara stor skillnad på Certina och Breitling. Precis som Camo00 säger så är detaljer och finish mycket bättre/högre. Jag tog kanske i lite väl innan. Nu kostar väl en T D&D 42k ny men hade den ist kostat 35 ny så hade det varit lite mer "skäligt".
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Trevlig recension och trevlig klocka! Tycker den har fina influenser från både Rolex och Omega. Särskilt länken känns väldigt mycket Omega (t.ex. gamla Seamaster Pro och Speedmaster Pro).
 

watchwelder

Friends of KS
Är själv på jakt efter en. Efter velande mellan några klockor med detta day date utseende föll det tillslut på denna. Längtar till jag kan lägga vantarna på en!
Tack för recensionen! :D
 

bartoldous

Cartier
Har funderat ett tag nu på ett Day-date alternativ till ett humant pris och Certinan är en snygg och lyckad combo.Ett plus att den passar fint både på läder och länk tycker jag.Stort grattis till den M.L. :)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Nu är en svart på väg till brevlådan, bara den eviga väntan på paketet kvar:nailbiting:
Fortfarande lika nöjd med din?
Grattis, du kommer inte att ångra dig.
Med undantag för en dag har min suttit på handleden sen inköp. Fortfarande så kommer jag på mig själv med att bara sitta och beundra klockan snarare än att se på tiden. Det har tom gått så långt att jag inte tror att jag någonsin kommer att behöva köpa fler klockor. :)
 

watchwelder

Friends of KS
Grattis, du kommer inte att ångra dig.
Med undantag för en dag har min suttit på handleden sen inköp. Fortfarande så kommer jag på mig själv med att bara sitta och beundra klockan snarare än att se på tiden. Det har tom gått så långt att jag inte tror att jag någonsin kommer att behöva köpa fler klockor. :)
Härligt! [emoji4]
 

Henrik B

Breitling
1.jpg

(bild från goettgen.de)

Certina DS-1 Day-Date finns i tre olika versioner. Svart tavla med länk (ref. C006.430.11.051.00), mörkgrå tavla med läderarmband (ref. C006.430.16.081.00) samt silverfärgad tavla på länk (ref. C006.430.11.031.00).

2.jpg

(bild från zegarkiclub.pl)

Modellnamn: DS-1 Automatic Day-Date
Tillverkare: Certina
Referens: C006.430.16.081.00
Urverk: ETA 2834-2
Boettstorlek: 39 mm (exkl. krona)
Höjd: 13 mm
Bandbredd: 21 mm
Urtavla: Mörkgrå (antracit)
Glas: Antireflexbehandlat safirglas
WR: 100 meter
Pris: Runt 5-6000 kr

Jag har en längre tid letat efter en klocka i lämplig storlek (38-40 mm) med dagvisning klockan tolv. Den klocka som varit mest intressant från början har varit Tudor Date+Date. Tyvärr är det en djungel vad gäller begagnade äldre Tudormodeller, och dessutom har de prismässigt kanske hamnat lite väl högt för mig. I mitt letande sprang jag på Certina DS1 Day-Date som hade allt jag önskade. Tyvärr fanns inte favoriten med mörkgrå tavla på länk. Men när denna modell dök upp på K&S här slog jag till efter att säljaren hade testat att gångavvikelse och gångreserv var tillfredsställande. Köpt ny på Nymans Ur i Västerås för ganska exakt två år sedan.

dsc_0644-jpg.87607

Klockan kom i en trevlig box. Intrycket var mycket bra. Visserligen hade den ett fint läderband med viklås, men tycker inte riktigt att den passar på läder. Nu gällde det bara att hitta en lämplig länk. Eftersom bandbredden på klockan var (korkade) 21 mm fanns det begränsade möjligheter att hitta passande aftermarketlänk. Efter mejlkontakt med Klockia visade det sig att de hade en originallänk hemma. 1190 riksdaler fattigare fick jag hem länken efter snabb leverans.

certina-day-date-141128-1-jpg.88443

3-jpg.88267

På med länken. Perfekt, iaf utseendemässigt. Länken i sig var väl lite rassligare än vad jag förväntat mig, speciellt vid låset. Dock ingenting som stör när man väl har fått på sig klockan. Klockan hade gärna fått vara någon mm lägre.

5.jpg

(bild från relojes-especiales.com)
Tavlan är helt fantastisk med sin sunbursteffekt. Färgen varierar från ljusgrå till svart beroende på ljuset. Utseendet är svårt att fånga ordentligt på bild (men jag tycker att ovanstående foto ger en bra bild av hur den ser ut). Korset tycker jag lyfter klockans utseende. Placeringen av dag- och datumvisning är den optimala, det ger en bra balans/symmetri till tavlan. Lume finns på tavla och visare, men lyser väldigt svagt.

6.jpg

(bild från zegarkiclub.pl)
Urverket (ETA 2834-2) är väl ingen skönhet direkt, men gör sitt jobb. Automatiskt med möjlighet till manuellt uppdrag. Gångavvikelsen hittills (efter 10 dagar) är i snitt +3,5-4,0 sekunder. Klockan har hacking second samt quickset på både dag och datum.

Sammantaget är jag supernöjd med denna klocka. Hur snygg som helst, perfekt storlek, passar till allt och bra tidhållning.

Avslutar med ett handledsskott.:)
dsc_0695a-jpg.88542
Riktigt trevlig klocka det där!
 
Topp