• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS 2 PreciDrive Chronograph HAQ - Paketöppning - Kort Review

mackman

Cartier
Hej allesammans!


Nu var det även dags för mig att bidra med en liten paketöppning!


Vi tar allt från början....

Mitt klockintresse tog sats när min far och några goda vänner till honom satt och snackade om klockor och urverk, ha varit med o lyssnat flera gånger. (september-oktober 2014)
Jag vart såklart intresserad och började kolla in lite olika klockor att önska mig till julen. jag googlade runt och kollade på lite olika ställen på nätet och hade såklart inte en blekaste aning om urverk osv osv.

Jag minns att jag fastnade för en Swiss Military Hanowa patriot:

LHg5ictOXeuK9Q8WaF_gwP8QQS8FrEMjAkinQcuPS9R_EKYn26We6KDyWUt0Tmkfd4EmB_0SiRDThcaogssWUH_PYGlcCqseVP6xODAbVfS7Jg1vGREq-zAGe-77x3yDWJn53oZP



tiden gick och sakerna på önskelistan kom före klockan.


Men sedan i Januari - Februari har jag spenderat öberäkniliga timmar på att leta klockor, hänga på forum och allt som hör där till.

I våras diskuterade jag en del klockor med pappa, och vi började komma in på klocka i konfirmationspresent.

Efter att jag slutat skolan och betygen kommit hem till dörren så ville mamma o pappa uppmuntra detta.

Då skapade jag en tråd: https://klocksnack.se/threads/nybörjare-behöver-hjälp-med-klockval.40388/

Då päronen sa att dom kunde tänka sig att lägga ungefär 15-16 tkr, började jag tänka på klockor som Longines hydroconquest automatic chronograph, raymond weil freelancer chronograph osv.

Men jag började reflektera lite över en sån dyr klocka när jag bara är 15 bast, att införskaffa en sådan att ha till vardags innebär att jag inte kommer kunna slappna av utan kommer gå på helspänn, inte minst det men vart ska jag göra av klockan när jag är på läger, på gymmet eller vart jag nu är nånstans, en sån klocka vill man ju ändå inte lägga av sig vart som helst. (Stöldrisker i övrigt)

Så jag bestämde mig för att önska mig en något lite billigare klocka, föräldrarna tycker det var ett moget beslut och instämde helt, det är klockan som fungerar till piken och skjortan men som ändå går på när man är på semester och snorklar, här är den! Certina DS-2 Precidrive Chronograph!


Vi börjar med Själva paketöppningen.


Snygg box i hyfsad kvalite! (finns bättre):
IMG_5036.JPG






När man sedan öppnar boxen finns ett fack vid sidan om innehållande internationellt garantikort, instruktionsbok på 17 olika språk samt en liten bok om vad garantin täcker och inte täcker o dylikt. och självklart sitter klockan fint på en liten kudde:
IMG_5039.JPG



Efter att ha ägd klockan i drygt 3 veckor har den varit med lite överallt, den har bland annat:
- Nattbadat
- Hängt med in i duschen varje dag
- Varit med i ett par jacuzzis och bubblat
- Poolbadat, tog ned den till den djupaste delen utav en pool, 5m djupt.
- Badad lite överallt
- varit med på golfbanan ett antal gånger
- snorklat
- hängt med på ett par affärsmöten med far min!
- Hållt koll på stektder på hemkuskapen i skolan
och en hel del annat... :p


En kort sammanfattning:
klockan har en riktigt bra helhetskänsla, det första som slog mig var tryckknapparna, dom har en riktig solid känsla.
det andra som överaskade mig glatt var lumen, Första natten efter jag fått klockan vaknade jag upp tidigt på morgonen, sisådär halv 4, och minut och timmarkörerna lös fortfarande efter dom få minuters soljus den fått på eftermiddagen.
Bilderna jag tagit är ju kanske inte direkt i världsklass men iallafall måste jag säga att det är näst intill omöjligt att fånga klockans "personlighet" på bild.
Eftersom det finns så mycket kromade detaljer på tavlan reflekterar det tillbaka ljuset över tavlan på ett riktigt smakfullt vis. Omöjligt att förklara, men den måste ses i verkligheten!
Då jag är noga med att klockan går exakt på sekunden så passar klockan mig perfekt, den har ett HAQ (high accuracy quartz) urverk med 27 juveler som har en gångsexakthet på +-10/sek år vilket är fantastiskt! Slipper jag ställa om klockan så ofta :D Dom 3 veckorna jag haft klockan, kan jag inte se NÅGON överhuvudtagen skillnad på tiden från när jag ställde in den för 3v sedan. (ställde in den enligt atomsyncad tid på ifånen)

Vad gäller den här 100 dels sekunds komplikationen, visst är den rätt cool men i mina ögon har jag ingen direkt nytta av den! Om man gillar att det händer lite mer på tavlan är det ett plus!

Riktigt skön länk, diggar butterfly spännet riktigt mycket då man slipper det stora spännet som finns på många andra länkar, vilket också ger länken ett skönt flyt!
Gillar blandningen mellan borstade och polerade länkbitar.
Kan nu även säga att jag har skickat efter ett par NATO band samt ett gummi band, bilder kommer på det också när jag fått hem grejerna!

Det finnns dock ett litet minus, den är något svåravläst. Mest gällande kronografen då minut och timvisaren ofta står för kronograftavlorna men det är väll inte ett större problem än att vrida på klockan så att man ser.


  • Modell nummer: C024.447.11.081.00
  • Urverk: Thermocompensated Quartz ETA 251.264.CEN PreciDrive, +/- 10 sekunder / år

  • Batteriets livslängd: 2 år (silveroxid 394 / SR936SW).

  • Funktioner: Datum, 12h kronograf ned till 100/sek, tachymeter, EOL (end of life) funktion

  • Datumjustering med hjälp av timvisare (vet inte vad det heter på svenska men "independent hour hand time adjusting"), ingen evighetskalender.

  • Kronograf: Central 1-sek hand och en 1/100-sekund hand med graderingar längst ut på urtavlan, för första minuten, visas senare när kronograf stoppas. Central 60-sek hand, Små 30 minuter och 12-timmars. Split time funktion.

  • Material: Borstad / polerad 316L rostfritt stål

  • Svart Keramisk ring med tachymeterskala

  • Urtavla: Svart urtavla med chromade 5 min markörer.

  • Superluminova på tim och min händer.

  • Vattentät: 10 bar (100 m)

  • Glas framsida: Safirglas, välvd, med inre antireflexbehandling

  • Armband: Tre radigt 316L rostfritt stål (borstat samt polerat) med dubbla tryckknappar och "butterfly" spänne

  • Löstagbara ändlänkar med split-pin infästningar

  • Mått: boett: 41 mm diameter, 12,54 mm hög, 22 mm bandhorns bredd, 51 mm lug - lug

  • Vikt, klocka+armband: 145 g

  • Bandhornens bredd högs upp vid klockan: 22mm, smalnar sedan av till 19 mm, avtagbara länkar 7 mm (x2) och 10 mm (X5)

  • Garanti: Två års internationell garanti.
Också avslutar vi tråden med lite bilder! (blandade bilder, från båten, golfbanan osv)
IMG_5068.JPG
IMG_5046.JPG
IMG_5054.JPG
IMG_5058.JPG
IMG_5055.JPG
IMG_5067.JPG
IMG_5355.JPG
IMG_5060.JPG
IMG_5123.JPG
IMG_5035.JPG
IMG_5122.JPG
IMG_5265.JPG
IMG_5353.JPG



Ursäkta mig för ev. stavfel och konstigt sammansatta meningar!
Reserverar mig också för ev. felskrivingar!
Förlåt för att det tagit sån tid, det har kommit en del saker emellan.
Tack för att ni läste och hoppas ni tyckte om det!
Ha en fortsatt trevlig kväll, simma lungt!

MVH Marcus

PS. Vill inte säga för mycket men kort sagt lutar det mot någon lite dyrare klocka i studentpresent. Omega kanske? :p
 
Senast ändrad:

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Fan vad kul sånna här trådar är, grattis till en riktigt schysst klocka Marcus!
Blir nästan lite sentimental nu när jag tänker tillbaka på konfirmation och åk.9, njut medan du kan tillsammans med din Certina! :cigar:

Edit: Detta var visst mitt 200e inlägg, skål!
 

Icaras

Rolex
Suverän paketöppning och bra upplagd text! Riktigt skoj när man får följa förloppet och sedan lite före/efter tankar på det.
Förnuftigt val för att vara så pass ung, själv önskade jag mig pengar som sedan förmodligen gick till att köpa krimskrams och bira ... :banghead:

Förresten, jävlar vilket bilhandlarhäng du har på klockan! :snaphappy:
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kul att du delar med dig av dina erfarenheter, det kan nog hjälpa flera andra förstagångsköpare! :)
Certina är bra grejer, tycker dock som tidigare skribenter att du kanske borde korta länken 1 eller 2 länkbitar... ;)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Grattis till en fin klocka! Måste också säga att du fått ihop en väldigt bra paketöppning som var intressant och kul att läsa.
 

mackman

Cartier
Kul att du delar med dig av dina erfarenheter, det kan nog hjälpa flera andra förstagångsköpare! :)
Certina är bra grejer, tycker dock som tidigare skribenter att du kanske borde korta länken 1 eller 2 länkbitar... ;)
får ställa mig till och säga grattis, trevligt klockval och trevlig berättelse.
Men korta länken :)
Suverän paketöppning och bra upplagd text! Riktigt skoj när man får följa förloppet och sedan lite före/efter tankar på det.
Förnuftigt val för att vara så pass ung, själv önskade jag mig pengar som sedan förmodligen gick till att köpa krimskrams och bira ... :banghead:

Förresten, jävlar vilket bilhandlarhäng du har på klockan! :snaphappy:

gillar lite bilhandlarhäng, men kortade ner den med 1 länkbit. blev perfekt! :D
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Grattis. Kaxig färg på visarna, det gör klockan mer egen.

Själv så fick jag ett silverarmband på min konfirmation. Har aldrig använt det.
 

Rixard

Cartier
Bra val, riktigt snygg klocka :)

Men... Du skulle givetvis förhandlat till dig två klockor nu när du var så klok och gick ner i pris ;) Hade ju vart perfekt med en dressare att komplettera med också!
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Väldigt kul att se en Paketöppnig av en cerina här på forumet :D vi behöver mer sånt!
Snygg klocka och kul att du verkar nöjd :)
 
Topp