• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS-3 Reissue, hur ta av bezel? Och hur bleka den?

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Hej,
Modding etc har jag aldrig gett mig på. Nu köpte jag dock på mig en Certina DS-3 Reissue som hade patinerad lume och visare med soja.
Jag fick med orignalvisare och originalbezel.

Nu tänkte jag att jag ska experimentera lite med att ta bort bezelen som sitter på, för att bleka den.

Mina frågor;
Vad bör jag tänka på när jag tar av klockans bezel?
Något tips om hur jag bleker/"ghostar" bezelen? Klorin?

Det får bli lite som det blir, några tips sen kör jag igång.

Tack tack!

20150812_153137.jpg
 

DrDre

Patek
Spännande projekt!

Jag har en likadan och på den har faktiskt bezel insert:et bleks rätt mkt bara pga solen, så jag misstänker att det är relativt känsligt. Så om du har tålamod och vill ta det försiktigt så kan ju ett alternativ vara att ta loss det och sedan lägga det på en solig plats och låta tiden jobba åt dig. Tex ett balkongräcke eller ett fönsterbräde borde nog kunna ge dig önskat resultat på ett par månader. Det enda jag är nästan säker på med kloriniden är att du förmodligen kommer att bli av med den lilla lysmarkören vid 60.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Ett alt är att bleka inserten du fick till o sedan be en urmakare , tex stjärnurmakarna som säljer certina att byta den....
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Bara bända upp bezel försiktigt med kniv? Finns någon mekanik i vridringen som jag bör tänka extra på?

Finns olika modeller av vridringar med olika tekniska lösningar för klick. Vet inte hur det är på Certina, men en del har en liten kula andra har en ståltråd. Du kan ta av bezeln med en boettkniv (sitter på alla? victorinoxknivar om du inte har en), men var försiktig och maskera med eltejp för att undvika repor.
Var noga med på att inte tappa bort någon del som ramlar ut, så ska det nog gå bra. :)

Finns en tråd av @yonsson med fina bilder på hur du ska göra.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Tack allihopa för tips och råd. Ska ge mig på det ikväll om jag lyckas ta mig hem med med låg promillehalt!
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Det gick inget vidare! Får inte in något under bezelen tillräckligt för att bända upp den. Testat med min tunnaste kniv och att hamra in en liten mejsel.
Ska vänta lite innan jag testar igen. :)
 
Topp