• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina DS Action Diver Automatic P80- 2017

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Mina damer och herrar, ber att få presentera Certinas uppdaterade Action Diver Automatic för 2017. Låt oss kalla den "ADP80".

Som frälst av klockor, synnerligen kvalitetsklockor i sin enkelhet, har jag självklart svårt att hålla mig borta från Certina som tillverkare av armbandsur. Seiko är för många synonymt med kvalitetsklockor till ett överkomligt pris och jag är inte sen att hålla med. Tyvärr tycker jag dock att Seiko har en förmåga att leverera rätt rassliga länkar och tycks dessutom vara rätt toleranta vid stor gångavvikelse på sina automater i mellansegmentet. Kanske har jag haft tur, men de Schweizerostar jag har kommit över har i alla fall hållit sig inom ca 10s/24h. Nu upplever jag inte detta mer än ett kosmetiskt problem då jag sällan använder mina klockor mer än en dag åt gången och efter ett par dagar har de i regel ändå stannat. Nog så störande ändå!
Hos nya DS Action med PR på 80 timmar kan det ju dock bli fråga om att klockan faktist snurrar när man plockar upp den igen efter ett par dagar och då är det ju inte fel om avvikelsen är låg, måste man justera klockan så kan man ju lika gärna dra upp den på samma gång liksom!

Jag äger sedan tidigare Certinas blå referens av den förra generation och det är en fantastisk bekantskap. Missförså mig inte vid att den kan jämföra sig med klockor i prisklass runt 30k, men klockan är toppen i relation till priset. Den nya generationen har stigit en dryg tusenlapp i inköpspris men för dom pengarna får man en ökad vattentäthet från 200 till 300m, power reserve har ökat från 38 till 80 timmar, låset har blivit grymt mkt bättre och länk samt baklock har även de fått en välkommen översyn.
Med prestanda för nya generationen vill jag påstå att Certina äter sig allt närmre sina betydligt dyrare konkurrenter och klockor som Longines Hydroconquest kan se sig rejält frånseglade.

Jag gillar Certina det är inget att säga om det. Men anor redan från 1800-talet och fantastisk historia med klockor som Super PH så är det kanske inte så konstigt.
Jag köper alltid mina Certina från Klockia som auktoriserad återförsäljare vilket jag tycker är bra. Klockia har snabba leveranser och bra support, dessutom har de vart snabba att svara på frågor om jag haft några funderingar.
Den här gången fick jag dessutom med ett fint resetui så att jag kan ta med en extra klocka på semestern. Toppen! :)

SPECIFIKATION NYA DS ACTION

Fabrikat: Certina
Modell: DS Action Diver
Ref: C032.407.11.051.00
Release: 2017
Rek pris: 7 390 SEK
Caliber: Automatiskt, Powermatic 80.111 (ETA C07.111)
Power reserve: 80 timmar
Boett: Stål 316L
Diameter: 43 mm
Bandbredd: 21 mm
Lug to lug: 51 mm
Tjocklek: 13 mm
Baklock: Skruvat med fräst utsmyckning
Glas: AR-behandlat Safirglas
Insert: Aluminium
Armband: Länk av stål med solida ändlänkar
Lås: viklås med push-buttons, dykförlängning
Urtavla: Svart
Lume: Super-LumiNova
Krona: Skruvad
Dykring: Vridring, 60 hack
Vattentäthet: 300m - ISO 6425
Vikt: 186g
Uppmätt gångavvikelse: +4/24h



SPECIFIKATION ÄLDRE DS ACTION
Fabrikat: Certina
Modell: DS Action Diver
Ref: C013.407.11.041.00
Release: Okänt
Rek pris: Okänt
Caliber: Automatiskt, ETA 2824-2
Power reserve: 38 timmar
Boett: Stål 316L
Diameter: 43 mm
Bandbredd: 21 mm
Lug to lug: 51 mm
Tjocklek: 12 mm
Baklock: Skruvat med etsad utsmyckning
Glas: Safirglas
Insert: Aluminium
Armband: Länk av stål med solida ändlänkar
Lås: viklås med säkerhetsclasp, dykförlängning
Urtavla: Blå
Lume: Super-LumiNova
Krona: Skruvad
Dykring: Vridring, 60 hack
Vattentäthet: 200m - ISO 6425
Vikt: 180g

Uppmätt gångavvikelse: -11/24h



Klockan levererad med tillhörande dokumentation.
unnamed.jpg

Nedan ser vi box med skyddsinslagning, till höger den äldre och till vänster ser vi det nya mer genomarbetade etuit.
IMG-1114.JPG

Innanför skyddet finner vi etui, till höger den äldre grå/gröna boxen på typisk Certinamanér och till vänster deras nya svarta box som nu består både av en ytterbox och innerbox, här ser vi den yttre.
IMG-1115.JPG

Här ser vi den inre boxen i det nya etui.
IMG-1121.JPG

Väl inne i boxen finner vi nu en ljus innerbeklädnad som förvisso känns fräsch men långt ifrån premium. Den nya kudden som klockan sitter fastklämd runt saknar form och finess till skillnad mot den äldre varianten av mer formstabilt material och precision. På något sätt känns den nya boxen "typisk Seiko". De som är bekanta med Seiko´s ProspeX-serie vet säkert vad jag menar, Seiko är fina klockor men boxar är knappast deras specialité. Jag tycker att Certina har gjort rätt i att välja en svart box med ljust innanmäte samt att packitera det hela i både ytterbox och innerbox. Dock borde man ha behållt utformning och storlek från den äldre boxen då den andas mer premium.
IMG-1116.JPG
IMG-1117.JPG
IMG-1118.JPG

Förr hittade vi cert och manualer inne i boxen vid sidan om klockan.
IMG-1119.JPG

Nu finner vi tillbehören i botten av den yttre boxen.
Värt att tillägga är att Certinas cert numer består av ett kort i hårdare plastmaterial än det pappkort som följde med den tidigare upplagan.
IMG-1120.JPG

Side by side.
På framsidan av den nya generationen finner vi bl.a. en uppdaterad vridring. Insert är fortfarande av aluminium men har i stället för målade siffror samt luminering av "10 & 20" nu i stället en aluminiserad siffermarkering. Nytt insert upplevs mer matt i finish och vridringen har fått en lumeplupp vid index kl 12.
På tavlan finner vi nu Certinas logo, datum har flyttats upp från kl halv fem till kl 3, sekundvisaren har blivit helröd och index vid kl 12, 3, 6 samt 9 har fått en konisk utformning. Givetvis har även texten på tavlan förändrats med det uppdaterade verket och vattentätheten.
IMG-1122.JPG
IMG-1128.JPG
IMG-1126.JPG

Nya Certina till vänster.
IMG-1141.JPG

Här ser vi uppdaterad vridring på ett bättre sätt. Tjockleken på klockan har gått upp från 12 till 13 mm, så vitt jag kan se är dock boett och krona oförändrad. Tyvärr upplever jag att känslan i vridringen har blivit sämre hos den nya generationen. Jag kan inte förstå varför man skulle bytt ut mekanismen men så måste vara fallet då både känsla och ljud är förändrad. Vridringen har fått mer glapp än tidigare och lumepluppen är inte centrerad vid index 12. Jag tycker att detta är synd då den förra generationens vridringsmekanism är en riktigt trevlig bekantskap.
IMG-1125.JPG
IMG-1124.JPG

För låset är den stora förändringen är att man gått från ett viklås med säkerhetsclasp till ett viklås med push-buttons. I det nya låset finner vi även en dykförlängning med push-buttons vilken även kan användas som microjustering, grymt!
IMG-1130.JPG
IMG-1123.JPG

Här ser vi dykförlängningen som sannerligen är suverän på en klocka i den här prisklassen, Mycket bra jobbat!
IMG-1132.JPG

Den äldre generationen har sprintad microjustering och en hemsk dykförlängning.
IMG-1133.JPG

Den äldre dykfölängningen kan man lika gärna klara sig utan.
IMG-1142.JPG

På baksidan finner vi nu en "fräst" gravering på baklocket som är mycket trevlig. Denna utsmyckning har funnit på ett antal modeller även tidigare men då främst hos Precidrive vad jag kan förstå. Nu finner vi alltså denna även på DS Action Automat som tidigare hade etsad gravyr.
IMG-1134.JPG

Förra generationens "Etsade" gravyr av baklocket.
IMG-1135.JPG

Även länken har fått sig en omgång från klockmakarnas verktygslåda. Den nya länken har kortare länkbitar än den förra vilket gör att den faller bättre runt handleden och ger ett bekvämare och snyggare intryck. Jag har faktisk aldrig upplevt några problem med den gamla länken men den nya är givetvis välkommen då den sitter aningen bättre. Länken mäter fortfarande 21 mm i bredd, ändlänkarna är solida och tycks vara oförändrade.
Länken är förvisso solid men upplevs aningen rasslig och ger i från sig ett visst gnisselljud där länk övergår till lås. Trist!
IMG-1136.JPG
IMG-1138.JPG
IMG-1140.JPG

Här kan man tydligt se hur länken faller på ett bättre sätt hos den nya generationen till vänster.
IMG-1131.JPG

Den svarta referensen av nya generationen.
IMG-1137.JPG

Den blå referensen av den förra generationen.
IMG-1139.JPG

Jag gillar svart tavla men har svårt för riktigt kolsvarta och glansiga nyanser. Jämfört med Black Bay´s grådassiga svarta nyans har Certina svårt att mäta sig. I övrigt dyrkar jag Certina´s blå referens och jag hoppas att den är oförändrad för den nya generationen.
IMG-1144.JPG

Personligen tycker jag att denna, precis som förra generationen, är något för stor. Dykarklockor är biffiga av sin natur men jag tycker att storlek runt 41 mm likt DS Action Precidrive hade vart välkommet. Jag gillar det nya låset och länken med kortare länkbitar men jag hade uppskattat att länken vore något tightare sammansatt och haft något mindre rörelse då det hade gett mer solitt intryck samt mindre rassel och gnissel.
Något måste ha hänt i mekanismen hos vridringen då den känns sämre nu än tidigare. Dessutom är inte lumepluppen centrerad mitt över index 12 vilket är synd och sänker helhetsintrycket.
I summan av kardemumman kan väl sägas att jag tycker att nya ADP80 är en grym dinka med specifikation som inte skäms för sig. Det är en given utmanare till Seikos dykare i ProspeX-serien samt övriga dykare inom Swatch Group, faktist både de inom samma samma prisklass och de som lirar i prisklassen uppåt 15K.

Tack för att du tog dig tid!

Se även paketöppning;
https://klocksnack.se/threads/paketöppning-certina-ds-action-diver-p80-2017.80946/
 
Senast ändrad:

Moody

Rolex
Tack för en trevlig recension!
Gillade första, så inte helt omöjligt att man provar den nya någon gång i framtiden.:)
 

JB_XII

Rolex
Riktigt bra recension för att jämföra den nya modellen mot den gamla.
Tycker den nya ser mycket lovande ut! Certina DS Action var en av de första automatiska klockorna jag köpte så den ligger mig varmt om hjärtat :)
Helt klart en riktigt bra instegsklocka!
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Grym recension! Certina var bland de första dykklockor jag snöade in mig på. Prisvärda och bra kvalitét för pengarna.
Den uppgraderade claspen med "mikrojustering" ser väldigt trevlig ut.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Nya loggan är grym och överlag ser finishen mkt bättre ut! Synd på småmissarna men verkar trevlig ändå :)
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Riktigt välskrivet, tack. En fråga: utan att tänka efter, vilken av de två tycker du att man ska köpa? Motivering behövs inte.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Riktigt välskrivet, tack. En fråga: utan att tänka efter, vilken av de två tycker du att man ska köpa? Motivering behövs inte.
Tack!
Personligen upplever jag egentligen inget behov av vare sig 80 tim power reserve eller 300m vattentäthet. Däremot är den uppdaterade länken och låset en välkommen förbättring, resten kommer liksom med på köpet. Med det sagt skulle jag gå på den nya så vida jag inte fick ett kanonpris på den förra. Vilken färg söker du?

Mvh Jazze
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Tack!
Personligen upplever jag egentligen inget behov av vare sig 80 tim power reserve eller 300m vattentäthet. Däremot är den uppdaterade länken och låset en välkommen förbättring, resten kommer liksom med på köpet. Med det sagt skulle jag gå på den nya så vida jag inte fick ett kanonpris på den förra. Vilken färg söker du?

Mvh Jazze
Jag delar nog dina behov. Dock priskänslig och föredrar den blå.
 

Olaola

Panerai
Tack för en riktigt välskriven recension och jämförelse! Startade själv mitt klockintresse med DS Action diver, riktigt prisvärd klocka! :)
 
J

Jackson

Guest
Certina DS Caimano Vad tycks om denna?
Ref: C017.410.16.037.00
Quartz bara så att ni vet....
 

L.D

Omega
Tack för en mycket intressant recension. Sitter seriöst och överväger en blå Action Diver Automatic och bollar fram och tillbaka mellan nya och gamla versionen. Kul att se mörkerjämförelsen. Tycker helt klart gamla generationen är att föredra där med upplyst 0-20.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Tack för en mycket intressant recension. Sitter seriöst och överväger en blå Action Diver Automatic och bollar fram och tillbaka mellan nya och gamla versionen. Kul att se mörkerjämförelsen. Tycker helt klart gamla generationen är att föredra där med upplyst 0-20.
Av den blå skulle jag helklart gå på förra gen.
Magisk!:)
 
Tack för en trevlig recension och jämförelse. Fick min nya Action Diver i fredags, synkade tiden och den har tickat sedan dess. Har inte gjort någon exakt mätning, men just nu (4 dygn senare) ligger den bara 5 sek efter :)
 

jappel

Omega
2-Faktor
Tack för intressant läsning!:) Jag är helt grön när det gäller klockor och är i farten mot mitt första klockköp. Har helt snöat in på en action Diver automatic (den nya versionen) i blå.
Måste testa en på armen igen gällande storleken då jag är orolig över att den är klumpig för mina taniga handleder. Dock är min uppfattning att de flesta dykare verkar ligga runt 42-45mm?
 
Tack för intressant läsning!:) Jag är helt grön när det gäller klockor och är i farten mot mitt första klockköp. Har helt snöat in på en action Diver automatic (den nya versionen) i blå.
Måste testa en på armen igen gällande storleken då jag är orolig över att den är klumpig för mina taniga handleder. Dock är min uppfattning att de flesta dykare verkar ligga runt 42-45mm?

Jag har den nya versionen med grön sekundvisare. Var först skeptisk till storleken då mina handleder är ca 17cm. Min sweet spot för klockor ligger annars runt 38-40mm. Vande mig dock snabbt vid Certinan. Visst ser den lite biffig ut, men absolut inte för stor. Är supernöjd med klockan och den har fått väldigt mycket handledstid under de tre veckor jag har ägt den.
 

jappel

Omega
2-Faktor
Jag har den nya versionen med grön sekundvisare. Var först skeptisk till storleken då mina handleder är ca 17cm. Min sweet spot för klockor ligger annars runt 38-40mm. Vande mig dock snabbt vid Certinan. Visst ser den lite biffig ut, men absolut inte för stor. Är supernöjd med klockan och den har fått väldigt mycket handledstid under de tre veckor jag har ägt den.

Tack för svar, det låter ju bra! Den med gröna sekundvisaren är ju riktigt fin. Lär bli en post i unboxing-tråden framöver. De flesta verkar ju väldigt nöjda med just DS action också
 

Roserud

Breitling
Välskriven recension och mycket bra bilder, då jag själv försökt jämföra dessa var det grymt att du jämförde dom i samma bild/recension. Tack för trevlig läsning!
 

mega

Rolex
Vilken välskriven och bra recension, och bra bilder, tack!
Vridringen går aäkert att justera så att den centrerar ordentligt.
Jag hade också en ganska ny klocka som gnisslade, höll på att bli galen. Jag skruvade isär länkbiten som gnisslade och smorde med symaskinsolja. Vilken lättnad....
 
Topp