• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina DS Caimano precidrive går dåligt!

Vänner!
Svärmor köpte en Certina DS Caimano (C0354101105700) Precidrive för ca 6 månader sedan.
Sedan dess har hon varit tvungen att ställa fram klockan ungefär tre gånger då den sackat flertalet minuter (3-4 per gång).
Detta kan väl ändå inte vara ett helt nyktert beteende hos ett kvartsverk?
Eller?
Jag vittrar reklamation, men tänkte att här finns säkerligen några kvartsnördar som har bättre koll än jag..
Är detta som det ska?
Har försökt googla mig fram till exakt vilket verk som sitter i, men gått bet.
Hjälp!

Med vänlig hälsning, Joel

https://www.certina.com/node/37
Precidrive™ is the name of an innovative technology that makes Certina watches extremely accurate. Watches with Precidrive™ quartz calibres achieve true chronometer precision. With a variation in timekeeping of just +/-10 seconds per year, a Precidrive™ watch is 8 to 10 times more accurate than a conventional quartz watch.

Sackar klockan 3-4 minuter varannan månad blir det alltså ungefär -1080 till -1440 sekunder per år. Ganska långt från utlovade +-10s. Som Zippan skriver, gå till AD.

Tillbaka
Topp