• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina DS Chronograph Automatic C038.462.16.037.00 - Recension

Hej allihopa!

Jag har haft denna klocka ett tag nu och tänkte att det är dags för en recension!

Jag var efter en vintage‑inspirerad klocka med modern teknik. Den här modellen från Certina kändes som att det är något att spana in.

Design & Utseende
Certina har här tagit inspiration från en av sina egna klockor från 1940‑talet. Boetten är i rostfritt stål, 42 mm i diameter (kanske lite åt det större hållet), men känns ändå ganska slimmad på handleden. Tavlan är silverfärgad med blå visare och tydliga index – retro men fräsch.

Extra kul är att den har både tachymeter och telemeter‑skalor! vilket ger ett sportigt intryck utan att bli rörigt.

Urverk & Funktion
Inuti sitter ett automatiskt urverk (Certina A05.H31) med 60 timmars gångreserv – alltså att den går i nästan tre dygn utan att du rör på den. Kronografen fungerar smidigt, men det finns inget datumfönster – vilket hag skulle gärna vilja ha...

Den har också en så kallad silicon-spiral, vilket gör den tåligare mot stötar, magnetism och temperaturväxlingar.

När man startar kronografen, om man trycker på knappen sakta och lätt då känns det som att det klickar 2 gånger eller som att det tar 2 steg in! I början tänkte jag att det finns nåt som är fel och lämnade in det till officiell servicecenter som bekräftade att allt fungerar som det ska.

Komfort & Armband
Klockan sitter bra, men bandet är lite av en besvikelse. Det är ett standard svart läderband med viklås – helt okej, men känns lite billigt. Dessutom är bredden 21 mm, vilket är en udda storlek som kan vara krångligare att hitta ersättningsband till.

Hållbarhet
DS‑system (Double Security) gör den tålig för vardagsanvändning. Den tål vatten upp till 100 m och är byggd för att klara tuffare tag än man först kan tro när man ser den eleganta stilen. Jag har inte badat med det och jag planerar inte heller 😅.

För- & Nackdelar
  • Snygg vintage‑design med moderna inslag
  • Pålitligt urverk med lång gångreserv
  • Robust med DS‑skydd och silicon‑spiral
– Bandet känns lite billigt och är i udda storlek
– Kan upplevas lite stor för några som gillar mer klassiska mått (men det är en smaksak)

Pris & Värde
För lite över 20 000 kr får man en schweizisk kvalitetskronograf med mekaniskt verk, snygg design och beprövad teknik. Jämfört med andra märken i samma prisklass är det här ett lagom bra köp. I mitt fall då är jag den 2:a ägare så det kostade lite mindre.

Slutsats
En superintressant klocka för mig som gillar retrostil men vill ha modern tillförlitlighet. Den är kanske inte perfekt – särskilt armbandet kunde vara bättre + utan datum visare – men helhetsintrycket är riktigt starkt!

Bilagor

• 1000014996.jpg
    1000014996.jpg
    293.7 KB · Visningar: 4
  • 1000015117.jpg
    1000015117.jpg
    353.4 KB · Visningar: 3
Tillbaka
Topp