• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina ds2 1000m

Jag skaffade min Certina DS2 1000m 1974, använde den som vardagsklocka till slutet av 1990. Skyddsringen under "bezellen" försvann och jag la klockan i en låda. Tid efter annan har jag fösökt få tag på en ny ring. Nu gör jag ett nytt försök. Alla förslag på ledtrådar kommer att följas upp: sänd gärna förslag direkt till min mejl [email protected].
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Välkommen! Det är en Super PH då va? Tyvärr har jag inga ledtrådar men lägg gärna upp några bilder :)
 

Jens

Greedo
Tyvärr är det näst intill mission impossible.
Med en jävla tur hittar du nåt på Ebay, men då kommer det att kosta skjortan.
Jag önskar dig iaf lycka till i ditt sökande, det är en übercool klocka som förtjänas att bäras!


J
 

hejo

Panerai
Hmmmmm

certina_ds2_case_only.jpg
 

hejo

Panerai


Då förstår jag vad som saknas! Tyvärr har jag inga tips men det är ju värt att väcka den till liv igen.

488217-fs-vintage-certina-ds-2-super-ph1000m-automatic-diver.jpg
 

Jens

Greedo
Har haft en själv med exakt samma trasiga del. Jag hittade en ring som passade av en slump, minns ej var tyvärr. Det ska väl inte vara nån omöjlighet att hitta nån som kan tillverka en.
Den förtjänar lite jobb o pengar!


J
 

Bluegene

Omega
Håller själv på att renovera samma klocka och har förgäves sökt efter reservdelar nu i några månader. Jag skickar ett PM med alla sidor jag har hittat hittills. Lite blandade länkar till forum m.m med personer som du kan försöka kontakta och se om de kan hjälpa dig.
Själv har jag letat efter ett nytt glas som äntligen kom på posten igår. Efter månader av googlande och mailande hittade jag till slut en Finne som hade producerat upp nya glas och var villig att sälja sitt sista till mig :)
Lycka till i ditt sökande och hör gärna av dig om du hittar någon med fler reservdelar!
 

hejo

Panerai
Håller själv på att renovera samma klocka och har förgäves sökt efter reservdelar nu i några månader. Jag skickar ett PM med alla sidor jag har hittat hittills. Lite blandade länkar till forum m.m med personer som du kan försöka kontakta och se om de kan hjälpa dig.
Själv har jag letat efter ett nytt glas som äntligen kom på posten igår. Efter månader av googlande och mailande hittade jag till slut en Finne som hade producerat upp nya glas och var villig att sälja sitt sista till mig :)
Lycka till i ditt sökande och hör gärna av dig om du hittar någon med fler reservdelar!


Varför inte posta dina samlade länkar här så alla får ta del? :happyhappy:
 

Bluegene

Omega
Varför inte posta dina samlade länkar här så alla får ta del? :happyhappy:

Absolut. jag kopierar mitt PM till Peter
"Hej!
Här är lite länkar som kanske kan hjälpa dig i jakten på skyddsringen till din certina

http://www.vintagecertinas.ch/en/tauchereng.html
http://www.perrinwatchparts.com/page.aspx?page_id=50 Vad jag förstår så kan detta företag tillverka det mesta, de ligger i kanada och kan producera ny glas till PH1000-klockorna men man måste i så fall skicka dit klockan, du kan ju höra med dem om de även kan producera skyddsringen till dig.

Ska även kolla med Finnen som jag köpte nytt glas av vart han producerade sina nya glas och se om det företaget kanske kan tillverka skyddsring. Vad jag förstår är det ganska komplicerat att tillverka glasen så det bör ha varit ett hyffsat kunnigt företag

Testa att kontakta medlemmar som skrivit i forumtrådarna nedan, framförallt kanske den i MWR-forumet
http://forum.tz-uk.com/showthread.php?251792-Super-PH1000m-vintage-divers-you-wait-ages-for-one
http://www.mwrforum.net/forums/showthread.php?t=15928
http://forums.watchuseek.com/f29/sold-vintage-certina-ds-2-super-ph1000m-automatic-diver-884436.html

Sen kan du ju försöka hitta gamla annonser på ebay av det du söker och sedan kontakta säljaren och se om han har fler. Det var så jag till slut lyckades få tag på nytt glas till min.

Lycka till!"
 
Återkommer efter ett flera månader, och skam till sägandes har jag inte gjort något åt alla vänliga tips som kom. Det är så mycket annat som jag finner mer värt att lägga ner tiden på. Så för den som har intresse så tänker jag sälja klockan. Hör i så fall av dig till [email protected]
 
Kan tillägga att jag förgäves försöker lägga in klockan under Köpes/Säljes. Finns det någon länk som leder från "köpesinläggen" till "säljes"?
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Trådskapar lite här, hur demonterar man bezeln på dessa klockor? Nån som vet?

Har googlat utan framgång!
I 98% av fallen behövs enbart våld, i 1% av fallen behövs även smörjmedel och i 1% av fallen är kronan fastskruvad med skruvar som sitter på sidan av bezeln. :bored:

Finns det skruvar i bezeln?
 
Topp