• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina Modell ser annorlunda ut gentemot videos/bilder.

Spree

Basic
Tjenare!

Köpte en Certina för några månader sedan. Av ren slump fick jag upp samma klocka i en youtube video och tittade på den. Insåg att det finns skillnader mellan klockan som visades i videon, och min. Började kolla lite mer på bilder, och andra videos och insåg att modellen verkar skilja sig en hel del beroende på vilken video man tittar på. Då menar jag alltså detaljer som var inskriften på baksidan sitter, och lite andra små grejer.

Tänkte bara om det är så att jag lyckats få en oäkta klocka? Köpte online, men fick med certifikat från en auktoriserad återförsäljare. Serienr stämmer överens på kortet som på baksidan av klockan, men det kan ju självklart vara fejkat också.

Så min fråga är, kan samma modell av en klocka ha små skillnader?

Klockan i fråga är en Certina DS First Day Date. Rätt billig klocka, så känns konstigt om man skulle fejka den. Hemsidan jag köpte den ifrån är mywatch.nu, nämligen slutsåld på alla andra hemsidor.
Här ser ni bland annat hur namnet på klockan skiljer sig.
c7beccb7e32d5d0e82906aa1b74653d6.jpg

20190829_181139.jpg

Har tittat runt lite, verkar som att det finns rätt många som ser ut exakt som min. Så tror inte den är fejk. Men någon får gärna svara på hur det kommer sig att modellen skiljer sig. Trodde aldrig samma modell av en klocka kan se olika ut.

Har tittat runt lite, verkar som att det finns rätt många som ser ut exakt som min. Så tror inte den är fejk. Men någon får gärna svara på hur det kommer sig att modellen skiljer sig. Trodde aldrig samma modell av en klocka kan se olika ut.
Många tillverkare ändrar smågrejer från ett år till ett annat. Inte konstigare än att biltillverkare flyttar på småsaker i reglage, instrumentering eller något annat. Mywatch är legit.

Många tillverkare ändrar smågrejer från ett år till ett annat. Inte konstigare än att biltillverkare flyttar på småsaker i reglage, instrumentering eller något annat. Mywatch är legit.

Okej, va intressant att tillverkare ändrar smågrejer. Det visste jag inte. Tycker min "version" ser bättre ut än de som visas på youtube. Tack för svar kring mywatch också.

• Like
Reactions: NRE
Okej, va intressant att tillverkare ändrar smågrejer. Det visste jag inte. Tycker min "version" ser bättre ut än de som visas på youtube. Tack för svar kring mywatch också.
Finns massor att läsa om exempelvis submariner som ändrat små detaljer i texten på tavlan något år och lagt till rehaut något annat. Hade gärna gett exempel men kan för lite om Rolex.

Nu ser i alla fall jag bara bilder på baksidan av boetten, är det den etsade texten du syftar på? I så fall händer det även på andra märken, exempelvis Longines. Kan ju vara något inom Swatch group, typ "våran laser är trasig, kan ni etsa några baklock åt oss, så monterar vi glas åt er?".

Nu ser i alla fall jag bara bilder på baksidan av boetten, är det den etsade texten du syftar på? I så fall händer det även på andra märken, exempelvis Longines. Kan ju vara något inom Swatch group, typ "våran laser är trasig, kan ni etsa några baklock åt oss, så monterar vi glas åt er?".

Precis. Att texten i youtube videon lyder "CERTINA" mellanrum "DS FIRST" medans på min står det "CERTINA DS FIRST" tillsammans. Platsen på övriga text, tex "stainless steel" och "200m" är inte på samma plats som i videon. Blev lite nojjig för innan NRE svarat visste jag inte att modeller ändras med åren.

Tack för svar.

Tillbaka
Topp