• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Certina New Art med 18k x-länk (Obs jag är helt ny på klockor)

Jag är helt ny på klockor är 50 år. Har kikat runt på forumet vilken kunskap ni besitter.
Har alltid gillat lite äldre saker. Har kört 60-tals Mustanger som bruksbilar visst har jag fått skruva med dem :)
Har smartphone men gillade de med knappar bättre S
Är lite sugen på en fin klocka dock inte en ny. Har tittat runt på pantbanker och det verkar ju gå att få en guldklocka med guldarmband för 20-30k. Har titta på Certina Omega och Tissot med flera.
Så till frågorna
Kan jag bära den till vardags har ett jobb där klockan inte kommer till skada? (tar av den när jag kör motorsåg och snickrar)
Tar folk illa upp att man har en guldklocka?
Jag köper den inte för att få uppmärksamhet tycker bara de är vackra.
Förstår att jag är naiv och ny på detta med klockor men man måste ju börja någonstans.
Så jag provar här
Mvh Mustang 68

Bilagor

• guldklocka.jpg
    guldklocka.jpg
    27.3 KB · Visningar: 32
Hejsa :)

Så længe uret er rimeligt "moderne", dvs. fra 1950'erne og frem, og ellers er rimeligt velholdt, burde en urmager kunne skifte pakninger på de fleste ure og få dem til at gå pålideligt. Et Certina som det du viser der, er fuldt anvendeligt som hverdagsur efter det er blevet serviceret af en urmager.

Hejsan :)
Tack för ditt svar.
Jag har sett några omegaklockor på pantbanken även sett en korridorlänk 18k som skulle passa fint till.
Träffade en trevlig man som bar guldklocka så vi började prata lite han hade sin på sej dagligen.
Nu funderar jag på om jag ska titta efter mekanisk, automatisk el med batteri.
Vadskulle du rekommendera?

Den var riktigt snygg kul att du använder den till vardags.
Kul att kunna sätta "guldkant" på vardagen.
Själv kör jag min nya mustang Cab även vissa dagar när det regnar :)

Hejsan :)
Tack för ditt svar.
Jag har sett några omegaklockor på pantbanken även sett en korridorlänk 18k som skulle passa fint till.
Träffade en trevlig man som bar guldklocka så vi började prata lite han hade sin på sej dagligen.
Nu funderar jag på om jag ska titta efter mekanisk, automatisk el med batteri.
Vadskulle du rekommendera?
Hej & välkommen!
Själv har jag nästan uteslutande mekaniska klockor, gillar att vrida upp dom. De (mekaniska) är nog även generellt sett billigare vid ev. service osv, sedan kan det såklart också påverkas av vilket verk osv med tanke på tillgång till ev. delar. Batteri är ju smidigt men personligen så gillar jag de gamla mekaniska klockorna. :)

Tack så mycket :)
Känns ju lite mer äkta med mekanisk. Tack för tippsen om service.
Som den nybörjare jag är kommer korridorlänken i guld kosta ca 25k så klockan blir ju billigare än armbandet.
Kanske jag provar en batteri först och sedan byter upp mej när jag lärt mej mera :)

Nu har jag köp mitt första klockarmband :) . Hitta det till vettigt pris på pantbank är 17cm lång och17mm brett.
Min farmor som stod mej mycket nära när jag var lite hade ett liknande så det har ett affektionsvärde att ha ett liknande.

Bilagor

• Resized_20211217_134333[1340].jpg
    Resized_20211217_134333[1340].jpg
    320.9 KB · Visningar: 28
Hej & välkommen!
Själv har jag nästan uteslutande mekaniska klockor, gillar att vrida upp dom. De (mekaniska) är nog även generellt sett billigare vid ev. service osv, sedan kan det såklart också påverkas av vilket verk osv med tanke på tillgång till ev. delar. Batteri är ju smidigt men personligen så gillar jag de gamla mekaniska klockorna. :)
Nja, skulle säga att det är tvärtom. Mekaniska är dyrare att serva och när det gäller pålitlighet. Generellt sagt då, i alla fall när det gäller ”vanliga” guldur.
Min favorit är Tissots 18k plexi-quartzare med linnetavla som gavs ut under en lång period från 90-talet och framåt. Både ETA 955 och 255 är pålitliga verk som går lätt 10-15 år innan service, har varit med om nästan 25 år och tickar än… känn på visartrögningen, är oftast den som ger sig först. Dvs. Är den trög att ställa tid på så utgå från att den behöver service. Kan så klart vara kronan som spökar, men service är inte särskilt kostsamt på en sådan.

Nja, skulle säga att det är tvärtom. Mekaniska är dyrare att serva och när det gäller pålitlighet. Generellt sagt då, i alla fall när det gäller ”vanliga” guldur.
Min favorit är Tissots 18k plexi-quartzare med linnetavla som gavs ut under en lång period från 90-talet och framåt. Både ETA 955 och 255 är pålitliga verk som går lätt 10-15 år innan service, har varit med om nästan 25 år och tickar än… känn på visartrögningen, är oftast den som ger sig först. Dvs. Är den trög att ställa tid på så utgå från att den behöver service. Kan så klart vara kronan som spökar, men service är inte särskilt kostsamt på en sådan.
Utgick bara från mina egna klockor jag låtit serva, fått för mig att de ggr jag frågat om priser så har de automatiska varit dyrare att se över, men men...
🙂

Tack för ditt svar DrKlocka
Det blir en Omega quartz som min först klocka. Tittade lite på service kostnader.
Även att jag inte besitter någon kunskap om klockor än så det blir en begagnad Guld Omega.
Skulle detta med klockor utveckla sej till en hobby blir det nog en mekanisk mitt andra köp.
Trevlig sida och tack igen för svaren jag lär mej så sakteliga.
mvh

Utgick bara från mina egna klockor jag låtit serva, fått för mig att de ggr jag frågat om priser så har de automatiska varit dyrare att se över, men men...
🙂
Ja automatiska är generellt dyrare än manuella. Jag trodde du menade både automatiska och manuella när du skrev mekaniska. Quartz är generellt billigare så länge det inte är typ kronograf eller någon udda exklusiv inhouse.
Tack för ditt svar DrKlocka
Det blir en Omega quartz som min först klocka. Tittade lite på service kostnader.
Även att jag inte besitter någon kunskap om klockor än så det blir en begagnad Guld Omega.
Skulle detta med klockor utveckla sej till en hobby blir det nog en mekanisk mitt andra köp.
Trevlig sida och tack igen för svaren jag lär mej så sakteliga.
mvh
Om du köper en Omega quartz så försök undvik udda, tidiga 70-talsverk. Börjar bli svårt med delar till dem och de är inte så pålitliga. De med ETA-verk är generellt mer pålitliga och billigare vid service.

Ja automatiska är generellt dyrare än manuella. Jag trodde du menade både automatiska och manuella när du skrev mekaniska. Quartz är generellt billigare så länge det inte är typ kronograf eller någon udda exklusiv inhouse.

Om du köper en Omega quartz så försök undvik udda, tidiga 70-talsverk. Börjar bli svårt med delar till dem och de är inte så pålitliga. De med ETA-verk är generellt mer pålitliga och billigare vid service.
Ah, då tkr vi lika! Lätt att missförstå 👍

Tack för tippset om att hålla sej till lite "nyare" Jag är med på en auktion på nätet tror den klocka är av nyare än 70-tal :) .
ETA-verk då har jag något nytt att lära mej om ska googla det. Märker att det är en hel vetenskap med klockor. Men kul med en ny hobby har tidigare helrenoverat två 60-tals Mustanger och det blev ju roligare ju mer jag lärde mej.

Nu har jag köp mitt första klockarmband :) . Hitta det till vettigt pris på pantbank är 17cm lång och17mm brett.
Min farmor som stod mej mycket nära när jag var lite hade ett liknande så det har ett affektionsvärde att ha ett liknande.
I och med att du nu köpt en länk med 17mm bredd, se till att klockan har detta mellan bandhornen också, ser i min åsikt väldigt konstigt ut när det är mellanrum där, vilket börjar redan om du hittar något med 18mm! Lycka till i jakten! :)

I och med att du nu köpt en länk med 17mm bredd, se till att klockan har detta mellan bandhornen också, ser i min åsikt väldigt konstigt ut när det är mellanrum där, vilket börjar redan om du hittar något med 18mm! Lycka till i jakten! :)
Är bara bandet friskt och i gott skick så byter man isåfall ut charneren. En guldsmed fixar det lätt och passar in den till klockan. Se bara till att smeden fixar uttag i charnerkanterna, så att man kommer åt bandstiften. Det är ju bra om bandet går lätt att plocka av.

Är bara bandet friskt och i gott skick så byter man isåfall ut charneren. En guldsmed fixar det lätt och passar in den till klockan. Se bara till att smeden fixar uttag i charnerkanterna, så att man kommer åt bandstiften. Det är ju bra om bandet går lätt att plocka av.
Jag har nu köp en Omega 18k den var toppenfin som första klocka om passar bra till armbandet den är hos guldsmed nu för att korta armbandet och förhoppningsvis få bort gravyren på baksidan. Hoppas att få hämta den imorgon. Tack för goda råd till nybörjaren.

Tackar för tippsen den är hos en guldsmed nu som fixar till en liten kortning av armbandet.

Tillbaka
Topp