• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina quartz som inte fungerar

oscaroscar

Silver
Hej,
Har en certina quartz som tidigare funkat sporadiskt. Testade byta batteri men visaren hackar bara. Finns det något man kan göra själv eller måste man lämna in till någon urmakare?

Klipp på problemet

Tack!
 
Hej,
Har en certina quartz som tidigare funkat sporadiskt. Testade byta batteri men visaren hackar bara. Finns det något man kan göra själv eller måste man lämna in till någon urmakare?

Klipp på problemet

Tack!
Vilket urverk sitter i den modellen, och såg det friskt ut när du bytte batteri? Ska det ligga en isoleringsplast i batterikistan som saknas kanske? Har du valt rätt batteri sort, och kan du testa att det är friskt? Vad menas med att den tidigare fungerat "sporadiskt"?
 
20240731_164513.jpg


Så ser det ut invändigt. Den har liksom fungerat en halv dag, eller när man flyttar visarna några timmar så går den igång. Sen efter ett par timmar stannar den. Nu står den helt stilla och hackar med visaren.
Bytte till ett SR920SW som var tidigare.
 
20240731_164513.jpg


Så ser det ut invändigt. Den har liksom fungerat en halv dag, eller när man flyttar visarna några timmar så går den igång. Sen efter ett par timmar stannar den. Nu står den helt stilla och hackar med visaren.
Bytte till ett SR920SW som var tidigare.
ligger det någon plast under batteriet som isolerar?
s-l1600.webp

Batteri till 555.115 är angivet som 371, så det du satt dit är ju inte fel. Frågan är om det är ok? Har du möjlighet att mäta batteriet?
Men eftersom du antyder att det inte gått som det ska under en längre tid är det antagligen både enklast och billigast att bara byta urverk
 
ett ETA 955.112 som ersätter rakt av kostar 44,45£ hos cousinsuk. Hör med din lokala urmakare om offert, men borde inte kosta någon förmögenhet att byta
 
Ah okej! 555 115 är inte längre i bruk och 955.112 är det man ska sikta på istället?
Om man beställer och planerar att sätta dit de själv, är de svårt?

Låter dumsnål kanske men vill inte lägga för mycket pengar på denna som jag köpte ganska billigt.
Svårt är det väl egentligen inte, men du bör ju ha verktyg och kanske gjort det förut om du är rädd om klockan ;)
1/ Bort med kronan och ut med urverket, av med visarna och av med tavlan.
2/ På med tavlan på nya urverket, på med visarna och in i boetten igen.
Inga problem ;)
Tyvärr är det ju lätt att repa eller skada tavlan och visarna vid monteringen. Det gäller ju dessutom att montera visarna noga så att dom dels linjerar korrekt mot index och dels byter datum vid rätt tid. Men alla gånger har ju en första gång, detta kanske är din? :)
 
Ah okej! 555 115 är alltså inte längre i bruk och 955.112 är det man ska sikta på istället?
Om man beställer och planerar att sätta dit de själv, är de svårt?

Låter dumsnål kanske men vill inte lägga för mycket pengar på denna som jag köpte ganska billigt.
SR920Sw och 371 har samma mått så det är nog inget problem med det, föreslår som jag har gjort i en del andra trådar,
lägg klockan på ett varmt ställe under ett tag, t ex. blombrädan i solen så att ev. torra oljor värms upp och blir mer lättflytande.

Dock ej för länge, om man har tillgång till en avmagnetiserare så kan man få igång en tjurig quartzklocka, kan var något litet
skräp som fastnat på något olämpligt ställe, i o f s bara en kortsiktig lösning.
 
Hej igen,
Begärde ett kostnadsförslag från urbrev som jag trodde skulle kunna lösa detta, fick svaret

"
Hej.
Tack för att du begärt ett gratis kostnadsförslag.

Dessvärre har samtliga delar utgått till både denna boetten och kalibern.
Detta medför att vi inte kan hjälpa till med en service/reparation av klockan.

UrBrev är en auktoriserad Certina-verkstad och vi är bundna till att följa deras serviceprotokoll. Då delar utgått kan vi dessvärre inte hjälpa dig med just detta ärendet.
Du är alltid välkommen att kontakta oss om du skulle behöva hjälp med något annat ärende framöver.

Tveka inte på att höra av dig om du har frågor, funderingar eller om det finns någonting annat jag kan hjälpa dig med.




Är det detta man får utgå ifrån? Trist om man inte ska kunna reparera en äldre klocka.
 
Hej igen,
Begärde ett kostnadsförslag från urbrev som jag trodde skulle kunna lösa detta, fick svaret

"
Hej.
Tack för att du begärt ett gratis kostnadsförslag.

Dessvärre har samtliga delar utgått till både denna boetten och kalibern.
Detta medför att vi inte kan hjälpa till med en service/reparation av klockan.

UrBrev är en auktoriserad Certina-verkstad och vi är bundna till att följa deras serviceprotokoll. Då delar utgått kan vi dessvärre inte hjälpa dig med just detta ärendet.
Du är alltid välkommen att kontakta oss om du skulle behöva hjälp med något annat ärende framöver.


Tveka inte på att höra av dig om du har frågor, funderingar eller om det finns någonting annat jag kan hjälpa dig med.




Är det detta man får utgå ifrån? Trist om man inte ska kunna reparera en äldre klocka.
Nu framgår inte hur du ställt frågan så det blir lite orättvist att kritisera urbrevs svar. Sen undrar jag varför just urbrev får vara preferens för alla andra urmakare som skulle kunna sätta in ett nytt urverk, typ klockmäster, stjärnurmakarna, swatchgroup, valfri urmakare på stan?
 
Nu framgår inte hur du ställt frågan så det blir lite orättvist att kritisera urbrevs svar. Sen undrar jag varför just urbrev får vara preferens för alla andra urmakare som skulle kunna sätta in ett nytt urverk, typ klockmäster, stjärnurmakarna, swatchgroup, valfri urmakare på stan?

Nja var inte menat som kritik mot just urbrev. Tänkte bara kolla ett smidigt alternativ så man bara kan skicka klockan. Hört att de har bra priser. Jag frågade om de kunde byta verk på klockan, gav den referensen som nämnts tidigare i tråden.

Frågeställningen var mer ifall detta är nåt man får utgå ifrån. Då de säger att delar utgått så tänker jag att andra urmakare kanske inte ger ett annorlunda svar, men kan ha fel.
 
Nja var inte menat som kritik mot just urbrev. Tänkte bara kolla ett smidigt alternativ så man bara kan skicka klockan. Hört att de har bra priser. Jag frågade om de kunde byta verk på klockan, gav den referensen som nämnts tidigare i tråden.

Frågeställningen var mer ifall detta är nåt man får utgå ifrån. Då de säger att delar utgått så tänker jag att andra urmakare kanske inte ger ett annorlunda svar, men kan ha fel.
Som jag skrev innan bör ditt gamla urverk gå att skifta rakt av mot 955.112. Det innebär att tavla, visare och eventuellt kronan återanvänds. Jag tycker absolut du ska besöka butiken personligen och inte skicka. Risken för missförstånd verkar stor annars
 
Tillbaka
Topp