• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina quartz startar inte efter batteribyte

Ponlarsson

Panerai
Hej, ny här på forumet men har läst länge utan att vara reggad. Hade hoppats att mitt första inlägg här på forumet hade varit av muntrare karaktär, men i alla fall. Igår (tisdag) började min drygt tre år gamla Certina DS Podium Quartz (http://www.certina.com/sv/collection/gent-quartz/ds-podium-3-hands#m=8) att hoppa fyra sekunder i taget, det vill säga visa att batteriet började ta slut. Tog med klockan, som fungerade, till en AD för att byta batteri, men när de satt i det nya batteriet startade inte klockan. Fick lämna in den och de skulle gå igenom den, i eftermiddags fick jag beskedet att kretsarna skulle behöva bytas och att detta skulle kosta 1400.

Är det rimligt att en klocka som fungerade som den skulle i förrgår och sedan visade lågt batteri igår och idag bara helt plötsligt lägger av? Nu skulle de höra av sig till Certina i Stockholm och återkomma på fredag, så jag väljer att inte skriva ut affärens namn. Är en välrenommerad klockaffär som även säljer dyrare märken som Rolex och Omega.
 

Weberg

Audemars
Välkommen hit då, din smygläsare;)

Å ena sidan, märkligt att en batteri-Certina i DS-serien krånglar redan efter tre år. Dessa brukar ju tugga på i en evighet. Å andra sidan, var glad att det "bara" kostar 1400 kr att fixa den. Batteriklockor är, mot vad många tror, inte särskilt billiga att laga. Den senaste månade har jag själv lämnat in två trasiga kvartsare på två olika ställen, både välrenommerade, och ingen av dem kunde jag få lagad. Och då var det ändå välkända märken: en Omega Seamaster och en Tag Heuer 1000. Den sistnämnda kunde de inte ens hitta delar till längre fick jag höra, och Omegan skulle kosta "en förmögenhet" att laga, och jag gavs inte ens ett prisförslag.

Hursomhelst, frågar du mig finns det två alternativ: betala och var glad, eller kolla runt och se om någon annan kan fixa detta billigare. Det kan skilja ganska mycket mellan olika handlare. Personligen kan jag tycka att butiken du köpt den av borde fixa detta i ren good will, eftersom det är ganska anmärkningsvärt. DS-serien marknadsförs ju som en klocka som ska vara väldigt driftsäker och ha en lång livslängd. Morsan har en äldre DS och den har tickat på i 15 år utan någon service och hon har knappast varit rädd om den.
 

Ponlarsson

Panerai
Välkommen hit då, din smygläsare;)

Å ena sidan, märkligt att en batteri-Certina i DS-serien krånglar redan efter tre år. Dessa brukar ju tugga på i en evighet. Å andra sidan, var glad att det "bara" kostar 1400 kr att fixa den. Batteriklockor är, mot vad många tror, inte särskilt billiga att laga. Den senaste månade har jag själv lämnat in två trasiga kvartsare på två olika ställen, både välrenommerade, och ingen av dem kunde jag få lagad. Och då var det ändå välkända märken: en Omega Seamaster och en Tag Heuer 1000. Den sistnämnda kunde de inte ens hitta delar till längre fick jag höra, och Omegan skulle kosta "en förmögenhet" att laga, och jag gavs inte ens ett prisförslag.

Hursomhelst, frågar du mig finns det två alternativ: betala och var glad, eller kolla runt och se om någon annan kan fixa detta billigare. Det kan skilja ganska mycket mellan olika handlare. Personligen kan jag tycka att butiken du köpt den av borde fixa detta i ren good will, eftersom det är ganska anmärkningsvärt. DS-serien marknadsförs ju som en klocka som ska vara väldigt driftsäker och ha en lång livslängd. Morsan har en äldre DS och den har tickat på i 15 år utan någon service och hon har knappast varit rädd om den.

Tack för svar. Det jag funderar på är om urmakaren, eller ja, det var en ung tjej och inte ägaren som är urmakare, kan ha haft sönder klockan när hon öppnade den eftersom den fungerade som den skulle innan.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Välkommen hit då, din smygläsare;)

Å ena sidan, märkligt att en batteri-Certina i DS-serien krånglar redan efter tre år. Dessa brukar ju tugga på i en evighet. Å andra sidan, var glad att det "bara" kostar 1400 kr att fixa den. Batteriklockor är, mot vad många tror, inte särskilt billiga att laga. Den senaste månade har jag själv lämnat in två trasiga kvartsare på två olika ställen, både välrenommerade, och ingen av dem kunde jag få lagad. Och då var det ändå välkända märken: en Omega Seamaster och en Tag Heuer 1000. Den sistnämnda kunde de inte ens hitta delar till längre fick jag höra, och Omegan skulle kosta "en förmögenhet" att laga, och jag gavs inte ens ett prisförslag.

Hursomhelst, frågar du mig finns det två alternativ: betala och var glad, eller kolla runt och se om någon annan kan fixa detta billigare. Det kan skilja ganska mycket mellan olika handlare. Personligen kan jag tycka att butiken du köpt den av borde fixa detta i ren good will, eftersom det är ganska anmärkningsvärt. DS-serien marknadsförs ju som en klocka som ska vara väldigt driftsäker och ha en lång livslängd. Morsan har en äldre DS och den har tickat på i 15 år utan någon service och hon har knappast varit rädd om den.


Din Tag Heuer 1000 ska väl ha ett ETA 955.112 eller 955.114? I så fall går det att hitta ersättningsverk på nätet för ett par hundralappar (dock utan att skyddet för spolen är signerat).
 

Weberg

Audemars
Din Tag Heuer 1000 ska väl ha ett ETA 955.112 eller 955.114? I så fall går det att hitta ersättningsverk på nätet för ett par hundralappar (dock utan att skyddet för spolen är signerat).

Kom förresten på att det var min Heuer 1000 (pre Tag). Tror det var 980.086. Spelar det nån roll? De ändrade väl inte så mycket mer än loggan? Hursomhelst, tack för tipset. Hade ingen aning om det. Men jag har alltid nån gammal Heuer liggande så jag ska kolla upp detta anyways.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kom förresten på att det var min Heuer 1000 (pre Tag). Tror det var 980.086. Spelar det nån roll? De ändrade väl inte så mycket mer än loggan? Hursomhelst, tack för tipset. Hade ingen aning om det. Men jag har alltid nån gammal Heuer liggande så jag ska kolla upp detta anyways.

Vet inte om det är samma, men det är utan tvekan ett etaquartz inuti. Så kan du leva med att det inte står heuer på spolskyddet, så borde det inte vara något problem att hitta motsvarande att byta med. :)
 
Topp