• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina tickar snett?

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Eftersom frun inte låter mig köpa en riktig klocka till henne fick hon en Certina Ds. (No offence)
Hon älskar sin klocka men stör sig på att sekundvisaren inte träffar minutmarkeringarna.
Tittade på klockan och tycker också det är jäkligt irriterande.
Vet att jag borde gå tillbaka med klockan, men kan man få en som tickar rätt?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Eftersom frun inte låter mig köpa en riktig klocka till henne fick hon en Certina Ds. (No offence)
Hon älskar sin klocka men stör sig på att sekundvisaren inte träffar minutmarkeringarna.
Tittade på klockan och tycker också det är jäkligt irriterande.
Vet att jag borde gå tillbaka med klockan, men kan man få en som tickar rätt?

Tror tyvärr att billigare klockor dras med de problemet även om jag kan ha fel.
 

SSL

Audemars
Har samma grej med min Seiko. Pallar inte skicka den till Japan. Kanske tar det i samma veva om jag har annat ärende hos urmakaren.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är vanligt på kvartsklockor och tyvärr inget "fel". Vad jag vet finns det bara ett kvartsurverk där man garanterar att sekundvisaren träffar rätt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur menar du? Ironisk?

Borde väl gå genom att sätta utverket rätt/ göra tavlan rätt?
Nope. I princip alltid träffar sekundvisaren några markeringar, exempelvis 1-30, men inte alla. Då går det inte att fixa. Det har att göra med att sekundvisaren inte bromsas/dras tillbaka till rätt position efter ett "tick". Vissa urverk är mer precisa än andra, men det är fortfarande inget man kan förvänta sig bara för att själva klockan är dyr.
 

noeLLY

Cartier
Finns väl ett litet spel mellan kuggarna på kugghjulen som gör att detta uppstår?
Jag har sett det på alltifrån 1000kr klockor till 30 000kr klockor.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Automatiska bara dör och kvartsare kan inte träffa rätt. Klockor suger
Must resist, must resist..... Kan inte hålla tillbaka längre. Enda lösningen är en kvarts-GS. De garanterar att sekundvisaren träffar rätt. Meeeen de lyckas inte alltid. Jag har haft en som inte träffade helt 100 rätt. Går att fixa genom garantin såklart i och med att de marknadsför att den ska träffa rätt, men sålde den innan jag hann störa mig på det allt för mycket.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För mig att känna MAKT! Tung jävla MAKT. Jag bestämmer! Jag fattar beslutet! :D
thumbs-up-gladiator.gif
 

Lumik

Breitling
Tittade för något år sedan på en Gantklocka i en klockbutik.. Sekundvisaren träffade fel stup i kvarten så jag frågade om den skulle vara på detta vis? Hon i butiken sa att det är så det är på den typen av klockor. Fick inget mer utförligt svar än så.. :S

Tror dock inte att priset är avgörande då jag har en billigare Festina som kostar ca 700-1500 kr, den träffar alla rätt och fungerar helt felfritt :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tittade för något år sedan på en Gantklocka i en klockbutik.. Sekundvisaren träffade fel stup i kvarten så jag frågade om den skulle vara på detta vis? Hon i butiken sa att det är så det är på den typen av klockor. Fick inget mer utförligt svar än så.. :S

Tror dock inte att priset är avgörande då jag har en billigare Festina som kostar ca 700-1500 kr, den träffar alla rätt och fungerar helt felfritt :)
Tur/otur, men vissa urverk har mer tur än andra :D . Jag har sett Rolex OQ som inte träffar rätt.
 
Topp