• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certina

Någon här på forumet som vet något om denna Certinan? vet bara att det är en Certina DS EOL225 7070 7170 44 det var det som stog på boetten MVH Per Åke
bild-4.jpg
 
Vore kul att veta vad det är för verk och hur alla funktioner fungerar skall försöka hitta en manual tackar även för hjälpen Med vänlig hälsning, Per Åke
 

larmar

Cartier
2-Faktor
Tjena säger min (se bild, ursäkta kass kvalitet men har en lika kass mobiltelefon...)

Vad vet jag om denna modell? Jag inhandlade min på tidigt 90-tal till ett då för mig ganska högt pris.. Modellserien Certina DS var då känd för vattentätehet (100 m), safirglas samt extra stötskydd (vad det bestod av vet jag inte).

Denna modell har ett antal komplikationer ("funktioner") enligt nedan:
- Månfas
- Månad
- Dag
- Datum (svarta visaren)
- Sekundvisare
- Tim/minutvisare

Vill minnas att det var lite "meckigt" att ställa in samtliga komplikatiomer, jag tittade i almanackan (detta var innan Google och smartphones hade erövrat världen) efter närmsta datumet bakåt i tiden som hade fullmåne. Därfter ställde jag in datumet till det datumet det var fullmåne och ställde därefter fram klockan via att vrida den "på det vanliga sättet" (24-hrs framdragning) till dagens datum, då var månfasen i synk.

Ska inte ens gå in på hur det var om månaden var ur synk...

Har haft en instruktionsbok/box till den men den försvann i en flyttstädning för många år sedan, annars hade du gärna fått den.

Minns att jag var riktigt nöjd med den där klockan och bar den i många år!

Jag hoppas att det gav dig lite mer info och hoppas att du ger din Certina lite handledstid!

P.S: Som några av er ser så har visaren som visar månad på min ramlat bort, den igger innanför glaset. Om någon är intresserad av att ta över den och försöka laga den så skänker jag den mer än gärna (skickar den gratis i Posten gröna). Dra isåfall ett PM!
IMAG0232.jpg
 
Tjena säger min (se bild, ursäkta kass kvalitet men har en lika kass mobiltelefon...)

Vad vet jag om denna modell? Jag inhandlade min på tidigt 90-tal till ett då för mig ganska högt pris.. Modellserien Certina DS var då känd för vattentätehet (100 m), safirglas samt extra stötskydd (vad det bestod av vet jag inte).

Denna modell har ett antal komplikationer ("funktioner") enligt nedan:
- Månfas
- Månad
- Dag
- Datum (svarta visaren)
- Sekundvisare
- Tim/minutvisare

Vill minnas att det var lite "meckigt" att ställa in samtliga komplikatiomer, jag tittade i almanackan (detta var innan Google och smartphones hade erövrat världen) efter närmsta datumet bakåt i tiden som hade fullmåne. Därfter ställde jag in datumet till det datumet det var fullmåne och ställde därefter fram klockan via att vrida den "på det vanliga sättet" (24-hrs framdragning) till dagens datum, då var månfasen i synk.

Ska inte ens gå in på hur det var om månaden var ur synk...

Har haft en instruktionsbok/box till den men den försvann i en flyttstädning för många år sedan, annars hade du gärna fått den.

Minns att jag var riktigt nöjd med den där klockan och bar den i många år!

Jag hoppas att det gav dig lite mer info och hoppas att du ger din Certina lite handledstid!

P.S: Som några av er ser så har visaren som visar månad på min ramlat bort, den igger innanför glaset. Om någon är intresserad av att ta över den och försöka laga den så skänker jag den mer än gärna (skickar den gratis i Posten gröna). Dra isåfall ett PM!
IMAG0232.jpg
Tack för infon och ja jag skall ge den lite handledstid mvh Per Åke
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag fick en sådan ny 93, kostade då 2200.-. Gav bort den på grannforumet efter problem med att kronan lossnade. Lättfixat, inser jag nu, men så blev det inte.
Jag ger mig gärna på din trasiga om du vill ha den fixad?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

larmar

Cartier
2-Faktor
Jag fick en sådan ny 93, kostade då 2200.-. Gav bort den på grannforumet efter problem med att kronan lossnade. Lättfixat, inser jag nu, men så blev det inte.
Jag ger mig gärna på din trasiga om du vill ha den fixad?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Den här fått en ny ägare, kul att du också har ägt en!
 
Topp