• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Certinafråga

jhm

Panerai
Halloj klockvänner. Min fru fick den här och jag undrar om det är någon som kan upplysa mig mer kring vad det är för modell, verk etc. Den har endast tim- och minutvisare. Bakboetten berättar att den är av rostfritt stål och att klockan har safirglas. Vad materialet är i övrigt kan jag inte utröna, då jag inte sett några stämplar. Gissar på mässing eller i bästa fall någon enkel förgyllning. Ni som har bättre koll kan kanske hjälpa mig. Trots mina usla bilder (har ingen systemkamera) så ser klockan i princip helt ny ut. Kunde dra ut kronan och vrida visarna men hittade inget "uppdragningsläge, så min egen gissning utan att öppna den, är att det är kvarts. Vad säger experterna?

Watch.jpg Front.jpg Back.jpg
 

jhm

Panerai
Ja den har ju fin urtavla, så man kanske skulle kosta på den en ny rem och ett nytt batteri. :)
 

jhm

Panerai
Tycker jag den är värd. Jag skulle ha bytt bandet till ett ljusbrunt el beige. Tycker att det blir för mycket med det blåa.



J



Ja det är originalbandet, som det t o m står Certina stämplat i lädret. Något åt det bruna håller tror jag hade varit snyggt. Det befintliga är dessutom lite i kortaste laget för frugans biffiga handleder. :D
 

Jens

Greedo
Ja det är originalbandet, som det t o m står Certina stämplat i lädret. Något åt det bruna håller tror jag hade varit snyggt. Det befintliga är dessutom lite i kortaste laget för frugans biffiga handleder. :D
Osar lite 90-tal om bandet. Byt band och flytta över låset till den nya remmen.:)



J
 

jhm

Panerai
Ja låset är som resten av klockan, i mint condition. Byter jag band, kan jag ju även kosta på ett varv Autosol och ett nytt batteri. :)
 
C

China

Guest
Ingen aning om vad modellen heter, eller exakt datering. Men urverket är ett Certina 203 (ETA 901.001) och klockan är tillverkad efter 1974 då Certina införde ett nytt system för serienummer.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Lyssna på klockan, då kan du iaf avgöra om det är kvarts eller mekaniskt utan att öppna den. 5, 6 eller 8 Hz urverk har ett ganska distinkt ljud som saknas helt i kvartsare.
 

jhm

Panerai
Lyssna på klockan, då kan du iaf avgöra om det är kvarts eller mekaniskt utan att öppna den. 5, 6 eller 8 Hz urverk har ett ganska distinkt ljud som saknas helt i kvartsare.


Har provat det. Skakade lite på den och det hörs ingenting. Måste ju indikera kvarts som China säger. :)
 
C

China

Guest
Tack för tipset China. Gör ETA bra kvartsverk?

Helt ok tycker jag, även att det är ett billigare verk. Förmodligen så räcker det att byta batteri för att få liv i klockan, och har olyckan varit framme så skall det inte vara några problem att byta verket.:)
 

jhm

Panerai
Helt ok tycker jag, även att det är ett billigare verk. Förmodligen så räcker det att byta batteri för att få liv i klockan, och har olyckan varit framme så skall det inte vara några problem att byta verket.:)


Det enda jag lurar på är om jag kan öppna den själv med min boettkniv och sen få på bakboetten igen utan att sabba något. Skulle verket mot förmodan vara kasst, åter klockan i bingen. ;)
 
Topp