• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Å nu får man även posta i denna trevliga tråd!
Postnord levererade denna pärla till dörren idag, måste säga att jag är grymt nöjd :D
IMG_1127.JPG
 

Rolfen

Rolex
Köpte den här udda rackaren i dag. Har inte sett denna typ förut, är en riktigt stor rackare på 39.5mm och den är från 1970. Certina är helt klart ett intressant märke för trots att jag i många haft intresse för dom så dyker det hela tiden upp modeller jag inte sett tidigare.
RundCertina.jpg
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag är uppfödd med 80-talets 32-34 mm boetter så jag håller med att en nätt klocka är snyggare än en extra stor. :)

Unisexmodellerna kunde vara 30mm och en del rektangulära modeller var ännu smalare.
 

Rolfen

Rolex
Efter pratet i denna tråd om Certina Bristol blev jag sugen på att skaffa en. Det blev en lite udda variant från 1971 med 28-10 verk. 1971 var det ju inte direkt modernt med subsekund så jag gissar att någon ekonom på Certina hittade ett gäng 28-10 verk i deras lager och tvingade designavdelningen ett ta fram hus så dom kunde prångla ut dessa gamla dammiga verk. Detta försök var nog inte så lyckat för dom är inte speciellt vanliga nuförtiden vilket tyder på att det inte var en storsäljare. Men jag tycker den är rätt charmig trots allt.

Certina Bristol 228
Bristol.jpg


Förhoppningsvis får Bristol 228 ett bra liv hemma hos mig där han kan umgås med sin nära släkting Club 2000
Club2000.jpg
 

Husse

Patek
Halloj! Är det någon som kan hjälpa mig med lite information om denna? Började snacka klockor med en barndomsväns far och då plockar han fram denna som han köpte på 70-talet för 950kr. Hade varit kul att veta modell och värde!
IMG_0983.JPG

IMG_0984.JPG

IMG_0986.JPG
Gjorde en snabbkoll på c24 och den billigaste där (av fyra!) ligger på ca 7.800kr. Sedan blir det raskt dyrare!
Bra investering och en fantastisk klocka!
 

Ncs

Rolex
2-Faktor
Gjorde en snabbkoll på c24 och den billigaste där (av fyra!) ligger på ca 7.800kr. Sedan blir det raskt dyrare!
Bra investering och en fantastisk klocka!
Jag gjorde också lite efterforskning (efter att jag hade postat) :D Såg en annons på WUS från 2013 där säljaren begärde 1250 dollar. Den här klockan är riktigt fin, tavlan är i perfekt skick. Typ den tyngsta klocka jag har hållt i!
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Har upptäckt lite konstigheter med min DS, bla att den är seg i uppdraget och att jag tycker kronan sitter snett. Sen går den lite udda. Har mejlat säljaren ang dessa problem och väntar på svar. Vad kan det kosta att helserva verket och fixa kronan?
Se bild på kronan och hur den inte ligger an perfekt.
Tacksam för feedback! :)
IMG_1134.JPG
 
Topp