• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina

Pastorn

Cartier
IMG_0333.JPG
Hej har fick en Certina town and country av en kollega och har genom serie nr fått fram att den är från 1967 och har automatiskt urverk.
Drog igång den första dagen och hade den i fickan, verkar att hålla tiden rätt bra för förmodligen inte varit servad närmsta dencenierna.
Det tråkiga är att det kommit in vatten på åtminstonde tavlan som resulterat i rost.
Min fråga är om att det går att göra något åt tavlan som sitter i, tänker framför allt på fläckarna efter vattnet. Rosten förstår jag själv att det är kört med hemmafix lösningar.
Skulle gärna också få tips på vart man eventuellt kan får tag på en bättre begagnad tavla , har letat på nätet ett par kvällar utan resultat.
Sen undrar jag hur man får bort kronan ur detta verk med "kapslat" urverk ? Tack på förhand
 

Martin Lovasz

Audemars
På en del modeller kan man se leden som bommen har och då kan man vrida bommen så man ser när det bara är att skaka ut urverket, så testa att dra ut kronan ett snäpp och se om du ser leden, annars får man helt enkelt dra i kronan till den yttre delen av bommen lossar.

Certina urtavlor är tyvärr inget man lätt rengör då all text är dekaler som lossar om man får för mycket vatten på dem men du kan försöka jobba runt dem. Man kan köpa lite Rodico och rulla runt en liten boll av det och plocka bort en del smuts.
 
Senast ändrad:

MrGoran

Cartier
Var gång jag tänker att det får vara slut på impulsköp, så trillar jag dit av en eller annan anledning
Detta är den senaste.
Certina, lite skoj.
Blå tavla, passar bra bland andra blåa tavlor jag har.
President, bara namnet lovar mycket.
Sen är den lite udda bland DS, DS-2, Blue Ribbons etc, men hur udda vet jag inte
Serienumret placerar den i tidigt 70-tal
Och än så länge håller den tiden(d.v.s på minuten när över dygnet)
20170305_135005.jpg
 

Rixard

Cartier
IMG_0333.JPG
Hej har fick en Certina town and country av en kollega och har genom serie nr fått fram att den är från 1967 och har automatiskt urverk.
Drog igång den första dagen och hade den i fickan, verkar att hålla tiden rätt bra för förmodligen inte varit servad närmsta dencenierna.
Det tråkiga är att det kommit in vatten på åtminstonde tavlan som resulterat i rost.
Min fråga är om att det går att göra något åt tavlan som sitter i, tänker framför allt på fläckarna efter vattnet. Rosten förstår jag själv att det är kört med hemmafix lösningar.
Skulle gärna också få tips på vart man eventuellt kan får tag på en bättre begagnad tavla , har letat på nätet ett par kvällar utan resultat.
Sen undrar jag hur man får bort kronan ur detta verk med "kapslat" urverk ? Tack på förhand
Jag hade ett helvete med att få bort kronan men den är delad så vid rätt position skall det bara vara att dra ut urverket ur sin boett och kronan stannar kvar. Bifogar en bild.
När det gäller rengöring av tavlan gav jag mig på rengöring på min då skyddslacken hade börjat bubbla sig. Det resulterade i att minut index försvann men fick bort skyddslacken hyfsat så slutresultatet blev ändå bättre än innan.
2015-09-13 15.02.07.jpg
 

Martin Lovasz

Audemars
Certina med andra delade ut ett specialverktyg som man helt enkelt bänder av kronan med fast själv tycker jag det är otäckt att göra så men det är den officiella vägen att göra det på.
 

Pastorn

Cartier
Hej och tack för tipset, det behövdes då jag kollade efter leden Martin pratade om sen provade att dra ut den utan resultat. Ville fråga här först innan man drar sönder något. Men ska prova och vrida i olika positioner innan jag drar då. Finns det någon chans att hitta nya glas till denna klockan eller är det hålla koll på Tradera och EBay som gäller? Tack på förhand för hjälpen
 

Martin Lovasz

Audemars
Hej och tack för tipset, det behövdes då jag kollade efter leden Martin pratade om sen provade att dra ut den utan resultat. Ville fråga här först innan man drar sönder något. Men ska prova och vrida i olika positioner innan jag drar då. Finns det någon chans att hitta nya glas till denna klockan eller är det hålla koll på Tradera och EBay som gäller? Tack på förhand för hjälpen
Sitter urverket hårt eller löst? För ofta kan man bända ut motsatta sidan och då skall du kunna se leden för man får lite att jobba med om man drar ut kronan. Är det "115" boetten så sålde jag det sista glaset jag hade.
 

Pastorn

Cartier
Urverket sitter löst och går få upp en bit på motsatt sida av kronan, ska inspeketera möjligheterna att se leden därifrån. Ja det är 115 boetten, såg att det glaset efterfrågades samma dag som jag fick denna klocka. Surt sa räven :) men om någon annan sitter på ett är det bara att skicka ett PM
 

Rolfen

Rolex
Urverket sitter löst och går få upp en bit på motsatt sida av kronan, ska inspeketera möjligheterna att se leden därifrån. Ja det är 115 boetten, såg att det glaset efterfrågades samma dag som jag fick denna klocka. Surt sa räven :) men om någon annan sitter på ett är det bara att skicka ett PM
Det finns ett fyrkantigt Certina glas på tradera, vet inte om det är rätt dock http://www.tradera.com/item/190111/276979014/ett-mycket-fint-glas-till-ett-armbandsur-certina-
 

Pastorn

Cartier
Jo jag hade koll på det glaset och fick måtten på det men som sagt då insåg jag med att det var fasade kanter och inga 90 graders hörn, men bra att det kan komma till nytta för någon annan här på forumet. :)
 

Matte78

Omega
Har en Certina Argonaut automat med röd tavla som jag skulle vara tacksam om att få lite tips och råd kring. Den är i NOS skick
men bandet (vet ej om det är Certina orginal) börjar bli rätt torrt och skulle helst bytas. Skulle vara oerhört tacksam
för lite ideer vilket armband som skulle göra sig bra på denna klocka, gärna en länk till var man kan köpa det med.

Bör man hålla sig till orginal Certina band? Har själv funderat på ett svart rally/racing band med röda hål och
eventuellt röd söm. Någon annan som sitter på denna modell av Argonaut med röd tavla?

Sen har jag en annan fråga, finns det någon som är extra insatt på Certina här som skulle kunna serva denna klocka
för en någorlunda rimlig peng. Tänkte rengöring, oljning och smörjning av verket. Är automatisk verk i denna. Anförtror mig hellre
denna klocka till någon här som är kunnig än till någon urmakare jag inte vet så mycket om. Känns viktigt att få en gedigen och bra
service och lite extra omsorg då det är en NOS klocka.

Lägger in ett par bilder på den, här nedan i tråden.

Mvh
Matte
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har en Certina Argonaut automat med röd tavla som jag skulle vara tacksam om att få lite tips och råd kring. Den är i NOS skick
men bandet (vet ej om det är Certina orginal) börjar bli rätt torrt och skulle helst bytas. Skulle vara oerhört tacksam
för lite ideer vilket armband som skulle göra sig bra på denna klocka, gärna en länk till var man kan köpa det med.

Bör man hålla sig till orginal Certina band? Har själv funderat på ett svart rally/racing band med röda hål och
eventuellt röd söm. Någon annan som sitter på denna modell av Argonaut med röd tavla?

Sen har jag en annan fråga, finns det någon som är extra insatt på Certina här som skulle kunna serva denna klocka
för en någorlunda rimlig peng. Tänkte rengöring, oljning och smörjning av verket. Är automatisk verk i denna. Anförtror mig hellre
denna klocka till någon här som är kunnig än till någon urmakare jag inte vet så mycket om. Känns viktigt att få en gedigen och bra
service och lite extra omsorg då det är en NOS klocka.

Lägger in en länk till klockan här...:)

http://www.tradera.com/item/1917/27...ut-280-automatic-mekaniskt-ur-#view-item-main

Mvh
Matte
Då argonauten är lite bullig och "70-tal" tror jag att ett tropic sport skulle fungera fint (även om det inte är dykaren). För service skulle jag hört med @Martin Lovasz som är grym på certina om han har tid.

Dela gärna lite bilder med oss också :)
 
Topp