• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Incabloc lanserade redan 1934 och det att det står Incabloc säger att det är tidigt då Certina snabbt tog bort det från urtavlorna här i Norden och på de flesta andra marknader.
Jo det uppfanns då, dock tycker jag det är sällan man ser det så pass tidigt och i bred utsträckning förrän på senare klockor (+1945).
Jag är dock inte den som klagar, tycker det är kul ju äldre klockan är :)
Tack för infon!
 

Martin Lovasz

Audemars
Jo det uppfanns då, dock tycker jag det är sällan man ser det så pass tidigt och i bred utsträckning förrän på senare klockor (+1945).
Jag är dock inte den som klagar, tycker det är kul ju äldre klockan är :)
Tack för infon!
Spännande att se något nytt och det var sällan Certina tog in andra tillverkare förutom för kronografer- och alarm-modeller.
 

Matte78

Omega
Blev en Certna New art, mekanisk, guld på stål variant. Vad har vi för verk i en sådan, bra och stabilt verk?
Gillar baksidan på klockan. Har börjat snöa in mer och mer på Certina. Trevliga vintage klockor och en del
trevliga nya med. Och förhållandevis ganska bra priser till vad man får känns det som.

Nu gäller det bara att hitta nytt armband till denna för det är ganska gammalt och lite torrt. Har alltid
lite svårt att bestämma mig när det gäller val av nytt band. Men kanske ett ganska neutralt svart eller
mörkbrunt passar bäst. Har någon en ide vad som kunde passa bra tar jag tacksamt emot.
 

Bilagor

  • Certina new art.jpg
    Certina new art.jpg
    44.8 KB · Visningar: 48
  • Certina new art 2.jpg
    Certina new art 2.jpg
    55.2 KB · Visningar: 47

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Vet nån var/om man kan få tag på orginallänk till en DS från mitten av 60-talet?
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Gjorde ett spontanköp av en Certina DS från Kaplans som precis hämtades ut. Har länge kikat efter en Certina DS och nu kan jag äntligen posta i denna tråden.

Klockan är från 1966. Cal 25-661. Serie nr. 6146636, Boett nr. 346.825 / 5301013.

Nu återstår bara att hitta ett passande band eller länk till. Tips mottages :)

Trevlig helg!

20170401_163712-01.jpeg
 
Senast ändrad:

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
:p
Gjorde ett spontanköp av en Certina DS från Kaplans som precis hämtades ut. Har länge kikat efter en Certina DS och nu kan jag äntligen posta i denna tråden.

Klockan är från 1966. Cal 25-661. Serie nr. 6146636, Boett nr. 346.825 / 5301013.

Nu återstår bara att hitta ett passande band eller länk till. Tips mottages :)

Trevlig helg!

20170401_163712-01.jpeg
Länkar kan man ju glömma. De ska ju tydligen @eriksson850 ha:p
 

poentus

Breitling
Var på besök hemma hos far. Jag visade upp mitt senaste Certina-köp och då berättade han om när han fick sin första lön från sitt första jobb. Hur han samma dag som lönen kom in gick ner till urhandlaren och köpte denna Certina. Trevlig klocka tycker jag, och trevligt att han har kvar den!

IMG_5876.JPG
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Var på besök hemma hos far. Jag visade upp mitt senaste Certina-köp och då berättade han om när han fick sin första lön från sitt första jobb. Hur han samma dag som lönen kom in gick ner till urhandlaren och köpte denna Certina. Trevlig klocka tycker jag, och trevligt att han har kvar den!

IMG_5876.JPG
Cool! Lite RO-feeling :D
 

Broke

Omega
2-Faktor
Då jag måste använda extralånga band är det väldigt sällan jag ramlar på original som passar. Men nu har det hänt, min Waterking har fått sig ett Certina band :)
WaterkingBand.jpg


Band1.jpg


Band2.jpg


Band3.jpg
När vi ändå snakar band. Vart hittar man dem bästa 21mm och 19mm banden. Eller klämmer ni på 20/22 på era lite nyare cerrina. Har varit inne och kollat lite på cheapest och strapcode. Men inte helt nöjd.
 
Topp