• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina

Martin Lovasz

Audemars
Ja, jag har några stycken i samma belägenhet men jag har inte haft tid att plocka isär och rengöra alla kontakter för det kan vara ärgade kontakter.
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Här är nya tillskottet vet faktiskt inte så mycket om den, skulle vilja visa min certina ds också men den är hos urmakaren tillsvidare. Har ni något tips på band man kan sätta på denna inte jätteförtjust i ormskin
Tycker mörk brunt vintageband från cheapestnatostraps funkar ganska bra IMG_20170420_194635.jpg
 

Rolfen

Rolex
1977 fyllde Volvo 50år och till det jubileumet beställde dom strax över 60000 klockor av Certina för att dela ut till alla sina anställda. Eftersom jag är göteborgare och fan av Certinas klockor så är det ju snudd på generalfel att inte ha en sådan i samlingen. Jag hade turen att få en av en gammal Volvoarbetare som i sin tur fick den vid jubileumet. Den var dock välanvänd och defekt men tack vare Certina gurun @Martin Lovasz är den numera servad och fullt fungerande. Dessutom har jag kommit över ett NOS extralångt (vilket jag behöver) blått Certina armband till den som pricken över det berömda i:et.

Volvoklockan Certina Blue Ribbon
VolvoCertina1.jpg


Volvo 1927-1977
VolvoCertinaBak.jpg
 

Rolfen

Rolex
Jag har väldigt länge letat efter denna typ av Certina spänne. Jag har sett den typen på en NOS DS-2 men kanske användes dom även på DS? Vilka Certina spännen som användes när och var känns dåligt utforskat. Men nu har jag äntligen hittat ett och det har fått ta plats på min mögel DS :)
DSspanne.jpg


MogelDS2.jpg
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Senast ändrad:

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Var faktiskt och budade på den men blev överbjuden i sista sekund... kanske nån på forumet som knep den?

Fick iaf hem en trevlig NOS nitat länk idag som jag tycker blev ganska bra på min DS, eller vad säger panelen?:cool:
IMG_0340.JPG

IMG_0341.JPG
IMG_0339.JPG
Ser alldeles utmärkt ut men jag vet å andra sidan inte hur en orginallänk ska se ut:) Får man fråga var du fick tag i den?
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag är lite svag för dessa EEM 944.111 (Ebauches Electroniques SA Marin) för jag har haft många och tuffa duster med dem. Vad jag förstår hade ETA och EEM samma ägare så man stämplade något år efter introduktionen dessa verk även med ETA, dock står det endast EEM på den första generationen av dessa verk.

Fina men de har en svaghet i att man gjorde dessa urverk med en verkplatta i metall där man omslöt den med två plastplattor som har alla fästen för ställmekanismen. Problemet med detta är att plast åldras och blir antingen spröd eller som i detta fall mjukare och designen av minutröret är sådan att när oljan torkar blir det allt trögare att ställa tiden, då påfrestar man pinne som håller hjulet för växling mellan tid- och datum-inställningen och den går av och det gör att man alltid växlar datumet om man vrider på kronan oavsett läge den är i. Om man känner ett glapp när man ställer tiden först framåt och sedan bakåt så vet man att pinnen nästan är av. Man fixade detta i och med nästa modell (947.111) men dessa urverk blev inte så populära då ETA hade tagit fram verk som 955.111 som var klart bättre designade. Ett annat problem var att det mesta av elektroniken var inbakad i plasten och det går inte lossa plastplattorna utan att förstöra dem.

Varje gång jag ser 753 så vet jag att inte bjuda för mycket då det alltid finns en mycket stor chans att verket har denna söndriga pinne och det går inte att laga utan urverket måste bytas.
 
Senast ändrad:

Martin Lovasz

Audemars
Tjena igen, funderar på att ge bort den här i present till min bror då jag får tillbaka min älsklings ds i sommar, tänkte kika lite ungefär vad ligger priset på en sån här, orginalspänne.
Det såldes några Certina armband på Tradera i helgen så kolla där då och då. Observera att inte alla Certinor från slutet av 70-talet hade spänne med Certina emblemet.
 
Topp