• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Mina senaste inköp, DS från -65 och PH200M från..vettefan. Fattar inte hur man daterar denna.
IMG_1547.JPG

IMG_1549.JPG
 

Martin Lovasz

Audemars
Hade inte koll på att det fanns kronometerklassade Certinor.
IMG_7567.JPG
Mycket ovanliga och de kommer med speciella serienummer så svåra att datera. Har inte listat ut om de ligger i samma serie som guldklockorna men vad jag sett så verkar det inte så och kronometer trumfar guld när det gäller serienummer då de jag sett alla haft lägre serienummer än motsvarande vanliga guldklocka normalt har. Ofta är serienumret på guldklockor borttaget så det gör det ännu svårare att säga med säkerhet.

Finns även Certina militärur (RAN) om man skulle vilja ha något att göra i sitt sökande efter ovanliga klockor. :)
 
Senast ändrad:

Strindberg

Patek
2-Faktor
Mycket ovanliga och de kommer med speciella serienummer så svåra att datera. Har inte listat ut om de ligger i samma serie som guldklockorna men vad jag sett så verkar det inte så och kronometer trumfar guld när det gäller serienummer då de jag sett alla haft lägre serienummer än motsvarande vanliga guldklocka normalt har. Ofta är serienumret på guldklockor borttaget så det gör det ännu svårare att säga med säkerhet.
Du har sådan jäkla koll!
Ska öppna den på måndag, så får du all info jag kan ge.
 

St Maxime

KS Explorers Club
IMG_7038.JPG
Hej allesammans,

Fick nyligen överta en klocka som jag vet alldeles för lite om och tänkte se om hjälp återigen fanns att finna här på KS:)

Klockan har funnits i familjen ett bra tag och att det är manuell uppdragning (och håller tiden löjligt väl).

Mäter ca 28*28 mm (diameter 38mm)

På bakboetten, som är av stål, står det
4006 132
5345939

Om ngn har möjlighet att hjälpa mig med att tidsbestäma den ngt samt vet en i indikation på värde är det oerhört uppskattat. Är det en dam eller herrklocka?

Tack på förhand och trevlig kväll allesammans.
 

Martin Lovasz

Audemars
IMG_7038.JPG
Hej allesammans,

Fick nyligen överta en klocka som jag vet alldeles för lite om och tänkte se om hjälp återigen fanns att finna här på KS:)

Klockan har funnits i familjen ett bra tag och att det är manuell uppdragning (och håller tiden löjligt väl).

Mäter ca 28*28 mm (diameter 38mm)

På bakboetten, som är av stål, står det
4006 132
5345939

Om ngn har möjlighet att hjälpa mig med att tidsbestäma den ngt samt vet en i indikation på värde är det oerhört uppskattat. Är det en dam eller herrklocka?

Tack på förhand och trevlig kväll allesammans.
Klockan är från ca 1964 och i hittar man ett kaliber 23-20 (man använde inte sub-sekunden på denna modell), boetten har ett 20 mikron guldlager som lägger den i det lite finare rummet för standardklockor. Det finns Flash guld, 5 mikron, 10 mikron innan man kommer till din klocka.

Det är en mindre herrmodell och fyrkantiga klockor ser större ut på armen trotts det nättare måttet. Värdet som det är nu är på ca 300kr men om du polerar glaset med lite "Polywatch" är det snarare 500kr (Tradera priser) då det är en ovanlig modell.
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
IMG_7038.JPG
Hej allesammans,

Fick nyligen överta en klocka som jag vet alldeles för lite om och tänkte se om hjälp återigen fanns att finna här på KS:)

Klockan har funnits i familjen ett bra tag och att det är manuell uppdragning (och håller tiden löjligt väl).

Mäter ca 28*28 mm (diameter 38mm)

På bakboetten, som är av stål, står det
4006 132
5345939

Om ngn har möjlighet att hjälpa mig med att tidsbestäma den ngt samt vet en i indikation på värde är det oerhört uppskattat. Är det en dam eller herrklocka?

Tack på förhand och trevlig kväll allesammans.

I väntan på @Martin Lovasz kan du kolla här http://www.vintagecertinas.ch/en/certina-case-movement-and-serial-numbers/

:banghead: jag är för långsam....
 
Topp