• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Har nu en Certina-trippel.
IMG_7672.JPG

Tjatiga guld-DS:en, glömt ref.
IMG_7673.JPG

4109.005, föregångaren till Town & Country, här i 18K.
IMG_7675.JPG

5821.100, kronometerklassad Coronation.
IMG_7674.JPG
Herregud så gärna jag skulle vilja ha en DS i guld... grym trippel!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Har nu en Certina-trippel.
IMG_7672.JPG

Tjatiga guld-DS:en, glömt ref.
IMG_7673.JPG

4109.005, föregångaren till Town & Country, här i 18K.
IMG_7675.JPG

5821.100, kronometerklassad Coronation.
IMG_7674.JPG

Hm. @Martin Lovasz , du sa väl att 4109.005:an var en föregångare till T&C, men känns den inte mer som en Waterking? Samma boettvariant med glas som går "igenom" boetten och där "locket" låses med fyra skruvar.
 

Martin Lovasz

Audemars
Hm. @Martin Lovasz , du sa väl att 4109.005:an var en föregångare till T&C, men känns den inte mer som en Waterking? Samma boettvariant med glas som går "igenom" boetten och där "locket" låses med fyra skruvar.
Stämmer bra men den modellen blev mycket kortvarig och allt gick upp i T + C modellerna. Så jag brukar säga att om du vill ha en fyrkantig Certina så titta på T + C modellerna och de blev även lite större efter första året. Det finns även ett par andra fyrkantiga modeller men även de blev kortvariga.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Stämmer bra men den modellen blev mycket kortvarig och allt gick upp i T + C modellerna. Så jag brukar säga att om du vill ha en fyrkantig Certina så titta på T + C modellerna och de blev även lite större efter första året. Det finns även ett par andra fyrkantiga modeller men även de blev kortvariga.
Certidate har också samma boett?
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Fick med denna Certina DS i en nyligen anländ batch och häpnas över vilket ihopplock den verkar vara. En skön franken, jag får det till att boettlocket är från 1964 och tillhörde då enligt refnumret en boett i Gold-plated 20 micron (yellow gold), kalibern matchar inte klockrent med boettens refnummer men är bra nära (kanske finns det avvikelser ping @Martin Lovasz ).
Visarna borde har varit i guld (anser jag) men modellen kan vara rätt då jag sett den på andra DS från tiden. Sen är det skumt att den har refnumret på boettlockets baksida och serienummer på insidan. Hur kan jag beskriva denna vid en försäljning?

Kaliber 25-36.
Referensnummer: 5206434 (baksidan av boett).
Serienummer: 5101013 (insidan av boett).

IMG_2474.JPG
IMG_2475.JPG
IMG_2476.JPG
IMG_2477.JPG
 

Martin Lovasz

Audemars
Ett fall av att siffrorna råkar vara rätt för att vara fel. :)

5101013 är boettnumret och stämmer med klockan. 51 står för 25-36, 01 är i stål och 013 är då boetten.
5206434 är serienumret och daterar klockan till 1964.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Ett fall av att siffrorna råkar vara rätt för att vara fel. :)

5101013 är boettnumret och stämmer med klockan. 51 står för 25-36, 01 är i stål och 013 är då boetten.
5206434 är serienumret och daterar klockan till 1964.
Tusen tack, du är verkligen en sann klippa i det stormiga Certina-havet!
Är det sant, vad klantigt av mig....tänkte inte alls i den banan.:)
Vad tror du om visarna då, de kan väl ändå inte vara korrekta gällande färgen?:)
 

Martin Lovasz

Audemars
Tusen tack, du är verkligen en sann klippa i det stormiga Certina-havet!
Är det sant, vad klantigt av mig....tänkte inte alls i den banan.:)
Vad tror du om visarna då, de kan väl ändå inte vara korrekta gällande färgen?:)
Normalt hade jag sagt att visarnas design inte passar för året men Certina överraskar hela tiden. Dock så är glas, visare och kronor det som byts mest på gamla klockor så förmodligen är visarna bytta.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Delar gärna med mig av en till Certina från samma köpbatch som den ovan, en Bristol 190 från 1967 med tavla och visare som flirtar med militärlooken.
Med boett i stål och nuffror enligt följande:
Kaliber 28-10.
Referensnummer: 7001.190-5 (baksidan av boett).
Serienummer: 6563713 (baksidan av boett).

IMG_2478.JPG
 

Martin Lovasz

Audemars
Man kan ta visare från andra Certinor om man hittar några man gillar för 23-35/36, 25-35/36, 25-45/451, 25-65/65, 25-66/661 och 28-10/15 använder samma visarstorlekar på hålen. Att hitta lösa är dock svårt men händer att de dyker upp och din DS skall nog ha mer kantiga visare som original
 

Monk

Panerai
2-Faktor
Beslutade mig för att rusta upp min morfars gamla Certina i guld. Ny krona, nytt glas och en service ovanpå det. Jag har också köpt ett nytt svart läderband. Det skall bli kul att kunna börja använda den. Jag glömde att ta ett kort på den innan jag lämnade ifrån mig den, så jag får återkomma med ett när den kommer tillbaka. Värdet är att den tillhört min morfar och därför känns den väl värd att rusta upp.
 
Topp