• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
CertAut5.jpg
Fantastiskt snygg den där!
 

AE41500

Panerai
Jäkligt nöjd med min blåa! IPA.n är lika fin...
Påminner om att jag inte än ser någon tidsavvikelse (drygt 4 mån. nu...) :)
20180303_195307.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nä det är fint förutom att det är väldigt repigt. Har kört rätt mycket tandkräm men ingen effekt. Tackar för tipset. Ska köpa våtslippapper!
Tandkräm är ett väldigt fint polermedel. Har du silver/kopparputs tar det rätt mycket bättre. Autosol och liknande tar ännu mer. Tänk bara på att du inte blöter ned för mycket och att du maskerar det som inte skall bli slipat. Väldigt tillfredställande syssla. Det är svårt att hitta ersättningsglas som passar lika bra som original, blir ofta högre då man inte orkar lagerhålla eller mäta exakt hur lågt glaset kan vara.
 

Enfant Terrible

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tandkräm är ett väldigt fint polermedel. Har du silver/kopparputs tar det rätt mycket bättre. Autosol och liknande tar ännu mer. Tänk bara på att du inte blöter ned för mycket och att du maskerar det som inte skall bli slipat. Väldigt tillfredställande syssla. Det är svårt att hitta ersättningsglas som passar lika bra som original, blir ofta högre då man inte orkar lagerhålla eller mäta exakt hur lågt glaset kan vara.
Tackar så mycket! Ska sätta mig i kväll m silverputs och se. Maskeringstejp/maskering brukar jag göra, slarvar ibland om man bara tar lite tandkräm för att bättra på lite.
Har en annan DS med högt glas där det är torrsprickor. Då finns väl inget att göra?
20171112_101416-01.jpeg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tackar så mycket! Ska sätta mig i kväll m silverputs och se. Maskeringstejp/maskering brukar jag göra, slarvar ibland om man bara tar lite tandkräm för att bättra på lite.
Har en annan DS med högt glas där det är torrsprickor. Då finns väl inget att göra?
20171112_101416-01.jpeg
Lagom mängd torraprickor är bara trevligt! ;) speciellt om det är sådana som bara kan ses i vissa vinklar.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
@Bjoerlin76 fler bilder på din DS på BoR länken? Gillade den skarpt :)

Har läst igenom hela tråden och en härlig dykare hade ju suttit kalas men förstår det som att de kostar en bra slant idag.

En DS på länk då? Jag är väldigt grön på vintage men blir bra sugen att testa och Certina känns lagom att börja med.

Föredrar nånstans mellan 32-36mm och länk som sagt. Tips?
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
@Bjoerlin76 fler bilder på din DS på BoR länken? Gillade den skarpt :)

Har läst igenom hela tråden och en härlig dykare hade ju suttit kalas men förstår det som att de kostar en bra slant idag.

En DS på länk då? Jag är väldigt grön på vintage men blir bra sugen att testa och Certina känns lagom att börja med.

Föredrar nånstans mellan 32-36mm och länk som sagt. Tips?
Vet inte vilken bild du såg, men har dessa i telefonen
CC01FF31-9CA7-47EB-90D1-DB4390526B92.jpeg

A46FF591-EBA1-48B8-B862-5BE5E0FCC416.jpeg

Fantastiskt trevlig klocka för pengarna..helt sjukt. Ball historia, snygga boetter, schyssta verk och härliga välvda plexin!
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Vet inte vilken bild du såg, men har dessa i telefonen
CC01FF31-9CA7-47EB-90D1-DB4390526B92.jpeg

A46FF591-EBA1-48B8-B862-5BE5E0FCC416.jpeg

Fantastiskt trevlig klocka för pengarna..helt sjukt. Ball historia, snygga boetter, schyssta verk och härliga välvda plexin!
Precis den jag menade! Ruggigt cool :)

Vad är det för storlek på en sån där? Bredd mellan luggarna?

Hoppas du säger runt 34mm och 18mm mellan bandhornen.

Vad bör man få ge för en i skapligt skick mellan tumme och pekfinger?
 

Martin Lovasz

Audemars
Manuella i bra skick 800-2000kr beroende på tavla och om det är en tidig eller sen modell. De tidiga med ovanliga tavlor är då mest eftertraktade (utan padda bak).

Automater i bra skick 1200-3000kr beroende på tavla och verk och samma sak här att de tidiga är de som är finast.

Länken går för 1500-2000kr i bra skick då de är svåra att få tag i men man kan få ett originalspänne för ca 400kr.

På Tradera kan man ibland fynda hem dem och några manuella gick för 500kr för ett par veckor sedan.

De första har boettnummer 012 och 013 men ca 1964 bytte man till 112 och 113. Glasen var från början lite lägre men blev högre och tjockare så man hittar tre olika former på glaset (vad jag lagt märke till) där den sista är samma som på DS-2.

Samma med kronan som även den finns i 3 versioner där den första hade ett kort rör med stel axel men man bytte sedan till delad axel och kronan fick ett långt rör, De sista modellerna fick samma kronan som DS-2 fick och då blev röret även tjockare. Detta är bra att veta då de olika kronorna inte passar de andra DS modeller och det kan bli ett himla pusslande att få en defekt klocka i ordning.

Sedan finns de lite biffiga "Amagnetic" modellerna också, fast det är lite överkurs men hittar du en sådan för under 5000kr så slå till utan att blinka. :woot:

DS blir bara mer och mer eftertraktade så lägg beslag på en så fort du bara kan. :)
 
Senast ändrad:

ConElPueblo

Panerai
Manuella i bra skick 800-2000kr beroende på tavla och om det är en tidig eller sen modell. De tidiga med ovanliga tavlor är då mest eftertraktade (utan padda bak).

Automater i bra skick 1200-3000kr beroende på tavla och verk och samma sak här att de tidiga är de som är finast.

Länken går för 1500-2000kr i bra skick då de är svåra att få tag i men man kan få ett originalspänne för ca 400kr.

På Tradera kan man ibland fynda hem dem och några manuella gick för 500kr för ett par veckor sedan.

De första har boettnummer 012 och 013 men ca 1964 bytte man till 112 och 113. Glasen var från början lite lägre men blev högre och tjockare så man hittar tre olika former på glaset (vad jag lagt märke till) där den sista är samma som på DS-2.

Jeg har lige fået denne hjem:

WP_20180308_16_07_07_Pro.jpg


WP_20180308_16_06_56_Pro.jpg


Uvanlig to-tone tavla, gyldne sword hands, nedfældede gyldne markører og lumenfyldte arabertal ved 3, 6, 9 og 12. Har aldrig set en magen til... Serienummeret siger 1963, og det passer godt med boet-typ 013 :)


WP_20180308_16_06_44_Pro.jpg


NOS læderrem og spænde er altid rart at få med! :woot:
Sælger var endda så flink at sende den i en gammel Certina æske - vældigt flinkt, synes jeg.

Sedan finns de lite biffiga "Amagnetic" modellerna också, fast det är lite överkurs men hittar du en sådan för under 5000kr så slå till utan att blinka. :woot:

Den eneste jeg har set på åben auktion gik til 11.000kr, så 5.000 er ret godt, ja :D
 

Martin Lovasz

Audemars
Jeg har lige fået denne hjem:

WP_20180308_16_07_07_Pro.jpg


WP_20180308_16_06_56_Pro.jpg


Uvanlig to-tone tavla, gyldne sword hands, nedfældede gyldne markører og lumenfyldte arabertal ved 3, 6, 9 og 12. Har aldrig set en magen til... Serienummeret siger 1963, og det passer godt med boet-typ 013 :)


WP_20180308_16_06_44_Pro.jpg


NOS læderrem og spænde er altid rart at få med! :woot:
Sælger var endda så flink at sende den i en gammel Certina æske - vældigt flinkt, synes jeg.



Den eneste jeg har set på åben auktion gik til 11.000kr, så 5.000 er ret godt, ja :D
Oj, så läcker!

Det var någon som fick an Amagnetic för 5000kr här eller på WUS forumet så jag var tvungen att skriva det. :)
 
Senast ändrad:

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Manuella i bra skick 800-2000kr beroende på tavla och om det är en tidig eller sen modell. De tidiga med ovanliga tavlor är då mest eftertraktade (utan padda bak).

Automater i bra skick 1200-3000kr beroende på tavla och verk och samma sak här att de tidiga är de som är finast.

Länken går för 1500-2000kr i bra skick då de är svåra att få tag i men man kan få ett originalspänne för ca 400kr.

På Tradera kan man ibland fynda hem dem och några manuella gick för 500kr för ett par veckor sedan.

De första har boettnummer 012 och 013 men ca 1964 bytte man till 112 och 113. Glasen var från början lite lägre men blev högre och tjockare så man hittar tre olika former på glaset (vad jag lagt märke till) där den sista är samma som på DS-2.

Samma med kronan som även den finns i 3 versioner där den första hade ett kort rör med stel axel men man bytte sedan till delad axel och kronan fick ett långt rör, De sista modellerna fick samma kronan som DS-2 fick och då blev röret även tjockare. Detta är bra att veta då de olika kronorna inte passar de andra DS modeller och det kan bli ett himla pusslande att få en defekt klocka i ordning.

Sedan finns de lite biffiga "Amagnetic" modellerna också, fast det är lite överkurs men hittar du en sådan för under 5000kr så slå till utan att blinka. :woot:

DS blir bara mer och mer eftertraktade så lägg beslag på en så fort du bara kan. :)
Föredömligt svar! Tackar och bockar :)
Har aldrig jagat på tratten utan endast här och på ebay. Får nog fixa ett Trattenkonto.

Det är helt fritt fram att slänga iväg ett tips om ni hittar något som kanske inte faller er själva i smaken.

Ok, så en i OK skick med länk kostar en del ändå. Hur fy skäms tycker ni det är att köra någon annan länk på?

Jag är envis med länk jag vet :hungry:
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Föredömligt svar! Tackar och bockar :)
Har aldrig jagat på tratten utan endast här och på ebay. Får nog fixa ett Trattenkonto.

Det är helt fritt fram att slänga iväg ett tips om ni hittar något som kanske inte faller er själva i smaken.

Ok, så en i OK skick med länk kostar en del ändå. Hur fy skäms tycker ni det är att köra någon annan länk på?

Jag är envis med länk jag vet :hungry:
Får du bara ändlänkarna att passa så är det ju ok:). Jag har försökt hitta orginallänk men det är som sagt knepigt. DS gör sig dock väldigt på bra läder och tom nato.
 

Martin Lovasz

Audemars
Senast ändrad:

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Föredömligt svar! Tackar och bockar :)
Har aldrig jagat på tratten utan endast här och på ebay. Får nog fixa ett Trattenkonto.

Det är helt fritt fram att slänga iväg ett tips om ni hittar något som kanske inte faller er själva i smaken.

Ok, så en i OK skick med länk kostar en del ändå. Hur fy skäms tycker ni det är att köra någon annan länk på?

Jag är envis med länk jag vet :hungry:
Både jag och @Bjoerlin76 har kört likadana beads of rice, ej original. Kör numera oyster på min, inte heller den original. :)
6C17CCA0-11FC-44B0-8247-F84B68C4C7B6.png
968F9FAB-6F77-4D17-A90F-834D924EF6CB.jpeg


Edit: denna går ut om 55 min. :)
8E63CC4E-A9FD-4387-929B-CF1C1F5BDE01.png
 
Topp