• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina

Rolfen

Rolex
Denna härliga tråd fick mig att kolla igenom min samling efter Certina och jag upptäckte till min förvåning att jag har en hel del och jag som anser mig vara en Omega gubbe.
Två manuella, en Club 2000 och en gamling från 1949 med 320 verk.
Certina1.jpg


Tre kvartsur, en DS-5 och två anonyma.
Certina2.jpg


Två modernare som egentligen inte passar här. En DS-1 och en DS Furious
Certina3.jpg

Så jag får nog inse att jag egentligen är en Certina gubbe.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hilfe...hittar inte min Chronolympic :( Jag hoppas verkligen att jag bara gömt den på ett fiffigt ställe när jag skulle iväg och att jag inte har tappat den när jag har varit ute.

IMG_2861.JPG

Puh...det började faktiskt kännas riktigt obehagligt, och tanken på att den glidit av handleden kändes allt mer om ett tänkbart scenario.
Men i kväll så dök den upp...från en morgontoffla :D

IMG_20160614_213431.jpg
IMG_20160614_213654.jpg
 

Lala

Breitling
Jag har en Certina klocka men vet ingenting om den. Vet ni?
 

Bilagor

  • 1466515966701-780082301.jpg
    1466515966701-780082301.jpg
    201.1 KB · Visningar: 89
  • 1466516030547-441246246.jpg
    1466516030547-441246246.jpg
    122.7 KB · Visningar: 83

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Certina startade mitt klockberoende. För nåt år sedan fick jag pappas DS cal. 25-661 1964 som legat i en låda typ 20 år. Fick den servad och sen var det igång. Första klockköpet blev sen en cal. 320 från nånstan mellan -54 och -58.
IMAG1462.jpg
IMAG1475_BURST002.jpg
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Fick klart den här Certinan från ca 1952 idag och den blev inte dum alls.

100093.jpg

När glaset var bytt visade det sig finnas ett fint ansikte under. Man skulle lätt kunna tro att klockan är från 40-talet men det visar bara på att stilar hänger kvar.

100094.jpg

Jag får lära mig göra vintage lysmassa en av dessa dagar så jag kan fylla igen det som saknas men det är snyggt ändå.

Riktigt snygg!! Vi har tydligen samma "mellan"-logga. På www.vintagecertinas.ch menar man att Certina bytte från skrivstils-loggan 53-54 och la till de roterande C:na 1958. Hur säker är du på din datering -52?
 

Martin Lovasz

Audemars
Ah! Nu ser jag att du omnämns på samma sida så då antar jag att din datering är rätt säker:)
Rätt så säker då serienumret och taveldesignen är innan 58:a men jag håller med om att Certina texten ser modernare ut. Kan vara ett fall av en senare utbytes tavla där man behållit stilen från 40-lalet då äldre klockor fortfarande behöves göra fina igen.

Man skall ha klart för sig att klockor alltid haft behov av restaurering och att ingen klocka kan garanteras vara helt original. Jag har ett antal utbytes tavlor som bara vänta på en klocka och ingen skulle kunna säga att inte klockan var helt original efter bytet då tavlorna är samtida.

Jag skulle tänka mig att även kunder kommit in till urmakaren och vill modda sin klocka. :)
 

Calle med C

Panerai
Jag bumpar denna tråd lite. Certina DS är verkligen en trevlig klocka och gör sig inte all rättvis på bild, dom måste upplevas!
Dom kostar en bråkdel av vad en DJ gör och ändå känns det nästan som om dom lirar i samma klass. Jag gillar min nya DS från 63, med matchande spänne, otroligt mycket. Väldigt mycket klocka för pengarna!
Tusen tack @Martin Lovasz för alla hjälp, det trevliga bemötandet, service av klockan samt spännet. Du är guld värd!

lAYTiRB.jpg

pgUhGCH.jpg

ttzBJ04.jpg
 

Martin Lovasz

Audemars
Hur är det armbandet? Mjukt - hårt?

Spännet passar riktigt fint på armbandet måste jag säga. En del skulle nog ifrågasätta valet för klockan dock men man skall ha det man själv tycker om för annars är det meningslöst att hålla på om man inte får göra som man vill.
 

Calle med C

Panerai
Hur är det armbandet? Mjukt - hårt?

Spännet passar riktigt fint på armbandet måste jag säga. En del skulle nog ifrågasätta valet för klockan dock men man skall ha det man själv tycker om för annars är det meningslöst att hålla på om man inte får göra som man vill.

Ganska mjukt och det kommer säkerligen mjuka upp sig mer. Dock känner man att det inte kanske är världens bästa kvalitet. Armbandet är från Fluco.

Jag håller med till 100%! Huvudsaken är att man själv är nöjd. Dessutom är mocka rätt nedtonat och sportig, vilket jag tycker passar klockan utmärkt.
 

Martin Lovasz

Audemars
Lite svårt att se men din DS längst upp till höger från mitten av 60-talet är finast.

Kolla om din New Art i guld är pläterad eller i guld så ta en titt på serienumret.

Du har några Blue Ribbon (ser ut att vara Volvo modeller) från slutet av 70-talet som är ganska populära och även en fin DS quartz från slutet av 80-talet som jag gillar skarpt.
 

Martin Lovasz

Audemars
Din äldre DS är värd 600-800 kr och den nyare 400-500 kr. En Blue Ribbon upp till ca 600kr och en Certidate runt 300-400kr. I gott skick kan man få mer men då skall de vara servade och då brukar jag få runt 500kr + för en enkel bruksklocka.
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
image.jpg
Några Certina över vilka är bäst i högen ? Tacksam för info har dålig koll på Certina!
Jag håller med tidigare inlägg men
vill nog lägga till den gröna Argonauten till vänster. Härlig orange sekund och logga. Dock är alla mekaniska Certina bra:) men undervärderade. Vill man försöka få lite bättre betalt för, framförallt äldre DS, kan man prova ebay.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag håller med tidigare inlägg men
vill nog lägga till den gröna Argonauten till vänster. Härlig orange sekund och logga. Dock är alla mekaniska Certina bra:) men undervärderade. Vill man försöka få lite bättre betalt för, framförallt äldre DS, kan man prova ebay.
+1
Sedan tycker jag inte de nyare ds (80-tal) brukar gå så högt? 200-350:- men det kanske har ändrats? Certidaten (guld på stål) +500:- äldre ds'n 700-1000:- det förutsätter ju dock att klockorna fungerar "hyffsat" och håller tiden. Argonauten är också 700:- om den är automatisk.
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag är lite försiktig med värderingen då bilderna inte är bra nog. Bra bilder är A och O när man säljer klockorna och bry dig inte om skavanker utan visa dem utan reservation. Jag är lite fundersam över kronan på den äldre DS klockan då den inte ser ut att vara original.
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har en Certina klocka men vet ingenting om den. Vet ni?
Hej!
Tråkigt att ingen svarat dig tidigare. Nyare Certina damklockor är tydligen inget som kickar igång nån större entusiasm. Det du har är en klocka med quartz-urverk, boett i rostfritt stål och safirglas. Svårt att säga något mer eftersom siffrorna på baksidan syns dåligt på bilden. Antagligen 1990-tal. Värde ca. 200 kr på typ Tradera. Slit den med hälsan!
 
Senast ändrad:
Ramlade in en Waterking 210 idag , 25-66 verk och gjord omkring 1970 serienr 8195938
Ska leta upp ett snyggare band bara så sitter den som en smäck sedan.
Någon som har någon info om Waterking modellerna ?
P1040523.JPG
 

Rolfen

Rolex
Cascadeur är franska och betyder stunt driver på engelska och det är onekligen ett passande namn på Certinas hårdaste 90-tals ur. Certina DS Cascadeur lanserades i mitten av 90-talet och finns i flera olika färger både som kronograf och vanlig klocka. Modellserien lever fortfarande kvar så Certina träffade rätt med sin satsning på extra robusta och ungdomliga klockor. Personligen älskar jag dom tidiga varianterna där designen av urtavlorna är helknasig med omotiverade streck i olika färger. Troligtvis fick designavdelningen order om att göra något riktigt hypermodernt och fräckt. Problemet är att ju modernare och trendigare en pryl är när den släpps desto snabbare åldras den vilket just Certina DS Cascadeur är ett lysande exempel på. Det är därför jag postar dessa bilder här i vintageavdelningen fast den bara är lite drygt 20 år gammal - den känns sååå omodern.
CertinaDSCascadeur1.jpg


CertinaDSCascadeur.jpg


För att inte reta upp dom renläriga vintageälskarna allt för mycket slänger jag även upp en bild på min genuint mögliga gammel DS.
GammelDS.jpg
 
Senast ändrad:
Topp