• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina

Pictor

Audemars
image.jpeg
En av mina favoriter. Certina var f.ö min första klocka som liten grabb på 50 talet. Då visste man inte var träsket låg. Men det har man klart för sig i dag.
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
image.jpeg
En av mina favoriter. Certina var f.ö min första klocka som liten grabb på 50 talet. Då visste man inte var träsket låg. Men det har man klart för sig i dag.
Jag tycker den där modellen är så jäkla lyckad. Boetten, tavlan, visarna, vridringen, kronan och storleken :hungry: Ligger absolut på min topp 3a av dykare.

Den ska du vara extremt nöjd med. Du får gärna bjuda på bilder lite oftare.
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Har lite funderingar kring en Certina jag har liggandes. Min far fick din i studentpresent någon gång i början på sjuttiotalet. Den är manuell och har ingen märkning på tavlan förutom logga och texten Certina. Guld på stål. Har googlat lite och den modell som mest liknar min är modellen President, men har bara sett automatiska sådana. Hur som helst är det en trevlig liten sak som borde användas mer. Funderar på att leta på något snyggt skinnband till den istället för den gräsliga länken som sitter på nu.

Lite bilder:
IMG_8239.JPG
IMG_8240.JPG
IMG_8241.JPG
IMG_8243.JPG


//Andreas
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Har lite funderingar kring en Certina jag har liggandes. Min far fick din i studentpresent någon gång i början på sjuttiotalet. Den är manuell och har ingen märkning på tavlan förutom logga och texten Certina. Guld på stål. Har googlat lite och den modell som mest liknar min är modellen President, men har bara sett automatiska sådana. Hur som helst är det en trevlig liten sak som borde användas mer. Funderar på att leta på något snyggt skinnband till den istället för den gräsliga länken som sitter på nu.

Lite bilder:
IMG_8239.JPG
IMG_8240.JPG
IMG_8241.JPG
IMG_8243.JPG


//Andreas

Var nog lite otydlig om att jag egentligen undrar om det är någon som kan ge lite ytterligare information om vad det är jag har för modell? Har inte öppnat den och kollat verket. Gick lite snabbt när jag skrev inlägget.
 

Martin Lovasz

Audemars
Var nog lite otydlig om att jag egentligen undrar om det är någon som kan ge lite ytterligare information om vad det är jag har för modell? Har inte öppnat den och kollat verket. Gick lite snabbt när jag skrev inlägget.
Modellen är från 1976 och framåt ett par år. I sitter det mycket ovanliga 854-1 urverket som var del i den sista serien urverk Certina designade och tillverkad själva och enligt mig det snyggaste urverk som gjorts. En fördel med att det är den manuella versionen är att automatdelen sliter ut ett par juveler med tiden så det problemet skall du slippa.
 

Martin Lovasz

Audemars
Från ca 1942 så tidigt 40-tal så det stämmer bra med boetten.

Jag har aldrig sett en Certina kaliber 300 tidigare så du har verkligen en ovanlig modell så den skall du göra i ordning och ha som en värdefull klocka i din samling.

Många service markeringar ser jag också så det var en älskad klocka och med så många markeringar skulle jag tro att den användes i över 50 år.
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Modellen är från 1976 och framåt ett par år. I sitter det mycket ovanliga 854-1 urverket som var del i den sista serien urverk Certina designade och tillverkad själva och enligt mig det snyggaste urverk som gjorts. En fördel med att det är den manuella versionen är att automatdelen sliter ut ett par juveler med tiden så det problemet skall du slippa.
Tack! Kul att den har ett egenproducerat urverk. Vet du något om vad modellen kallas/heter? Tycker kombon med guldtavla/boett är lite speciell.
 

Martin Lovasz

Audemars
Tack! Kul att den har ett egenproducerat urverk. Vet du något om vad modellen kallas/heter? Tycker kombon med guldtavla/boett är lite speciell.
Denna boett användes inte i klockor med specifikt modellnamn utan kom antingen som denna i manuellt utförande eller som automat med kaliber 919-1 och jag har bara sett den i guldutförande som denna så modellen är inte helt vanlig.
 

Martin Lovasz

Audemars
Nackdelen med Perlon banden är att de bränner in i locket bak så tyvärr inget som jag kan rekommendera att man använder, men snygga är de.
 

Martin Lovasz

Audemars
Hittade automatversionen av 3907 modellen i min stora Certina låda.

1000242.jpg

Lite smutsig och i behov av lite skönhetsvård men kommer bli fin.

1000243.jpg

919 visar vilket urverk som skall finnas i.

1000244.jpg

Mycket riktigt finner man ett 919-1 inuti som då är automatversion av 853/854-1.
 

Rolfen

Rolex
Hittade automatversionen av 3907 modellen i min stora Certina låda.

1000242.jpg

Lite smutsig och i behov av lite skönhetsvård men kommer bli fin.

1000243.jpg

919 visar vilket urverk som skall finnas i.

1000244.jpg

Mycket riktigt finner man ett 919-1 inuti som då är automatversion av 853/854-1.
Riktigt läckerbit där Martin, gillar fyrkantiga klockor. Har själv denna Certina Waterking från 1962 som har svart urtavla vilket alltid är trevligt speciellt ihop med guld.
CertinaWaterking.jpg
 
Topp