• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina

chrand

Cartier
Certina Silverline
Kompletterade samlingen med denna.
P1030458.JPG
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Blev med DS-2a i helgen som tyvärr har en hel del sprickor i glaset och måste eventuellt bytas. Kanske att det går att putsa bort det allra värsta, men det är nog svårt. Återstår att se när jag hämtar den. Men min fråga är, visst är det samma glas till alla DS-2-boetter? För det finns väl bara en boett?!
upload_2016-10-31_10-10-45.png
 

Martin Lovasz

Audemars
När jag googlat runt så har jag fattat det som att det är samma glas till det olika referenserna. Är det så tro? Ska kolla var det är för ref på den jag köpt innan jag beställer.

Den vanligaste boetten är ref: 300 som sedan blev 1300 och detta glas har en diameter på 31mm.

Jag har tidigare slipat ner DS-2 glas då sprickorna har en tendens att lägga sig i det ytter lagret
 

Martin Lovasz

Audemars
Ja tyvärr men man bytte serienumren runt 1974 så det kan man utgå från om en modells ungefära ålder och på insidan locket står boettnumret och står det då 300 vet man att den är före 1974..
1000245.jpg

Här är en originalförpackning till boett 300.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor

Martin Lovasz

Audemars
Grymt läckra urverk och med massor av juveler och de var bland de bästa urverken från sin tid och mycket undervärderade idag.

Runt 1973 började man införa "M" versionen av sina urverk och man ser att det är ett M verk genom att man hade ändrat balanshjulet från att ha två ekrar till tre, så det är bara att räkna ekrar. Runt 1974 satte man även ut "M" efter kalibernumret på urverken.

Det finns eller fanns ett serienummer på utsidan av locket runt kanten vid sköldpaddans svans men den var så tunt applicerat att den för det mesta har nötts bort.

Certina lanserad DS-2 1968 men se det mer som ett modell år så man började tillverkade 68 års modeller redan 1967.
 
Senast ändrad:

Vicdoc

Omega
Det har jag inte! Ska försöka få upp boettlocket. Fick klockan idag men den verkar vara i mycket bra skick, dras upp mjukt som smör och håller tiden än så länge.
 

Martin Lovasz

Audemars
Det är alltid roligt att se dessa tidiga modeller då de är ytters ovanliga. Boett designen kom tillbaks vid slutet av 70-talet igen men försvann kort efter.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Kan själv tycka att jag är dum-snål och inte byter glas! Men glaset är ju tjockt, så jag tog på mig skyddsutrustningen och började slipa.
Innan;
image.jpeg

image.jpeg

Ett första test med ett finkornigt papper. Jag går på med grövre papper! Det kommer ta för lång tid annars!
image.jpeg

Ett riktigt grovt!
image.jpeg

Och tillbaka till det fina papperet!
image.jpeg

Kromglans/autosol i nästa steg!
image.jpeg

Och så Displex!
image.jpeg

Klart!
image.jpeg

På med ett väl använt (vintage) Certina-band!
image.jpeg

image.jpeg

Och så på armen!
image.jpeg

Dock lite skit på tavlan kvar. Men det få bli ett senare projekt!
 

Psykel

Patek
Kan själv tycka att jag är dum-snål och inte byter glas! Men glaset är ju tjockt, så jag tog på mig skyddsutrustningen och började slipa.
Innan;
image.jpeg

image.jpeg

Ett första test med ett finkornigt papper. Jag går på med grövre papper! Det kommer ta för lång tid annars!
image.jpeg

Ett riktigt grovt!
image.jpeg

Och tillbaka till det fina papperet!
image.jpeg

Kromglans/autosol i nästa steg!
image.jpeg

Och så Displex!
image.jpeg

Klart!
image.jpeg

På med ett väl använt (vintage) Certina-band!
image.jpeg

image.jpeg

Och så på armen!
image.jpeg

Dock lite skit på tavlan kvar. Men det få bli ett senare projekt!
Helt galen skillnad! Bra jobbat!
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Kan själv tycka att jag är dum-snål och inte byter glas! Men glaset är ju tjockt, så jag tog på mig skyddsutrustningen och började slipa.
Innan;
image.jpeg

image.jpeg

Ett första test med ett finkornigt papper. Jag går på med grövre papper! Det kommer ta för lång tid annars!
image.jpeg

Ett riktigt grovt!
image.jpeg

Och tillbaka till det fina papperet!
image.jpeg

Kromglans/autosol i nästa steg!
image.jpeg

Och så Displex!
image.jpeg

Klart!
image.jpeg

På med ett väl använt (vintage) Certina-band!
image.jpeg

image.jpeg

Och så på armen!
image.jpeg

Dock lite skit på tavlan kvar. Men det få bli ett senare projekt!
Snyggt! Vad använde du för att skydda boetten(det där som ser svart ut)?
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Snyggt! Vad använde du för att skydda boetten(det där som ser svart ut)?

Ser ut som plastfolie. :D
Det är vanlig eltejp! Jag brukar använda vulktejp annars som är lättare att forma runt glaset. Men jag hittade inte den och eltejp funkar också bra. Fördelen med vulktejpen är att det blir ett homogent gummi av den. Och då går det bra att spola av allt med vatten även om inte klockan är tät. Bäst är dock att plocka ur verket. Men människan är ju lite lat ibland! :angel:
 
Topp