• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Christie’s photoshoppar sina katalogbilder

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag blir så upprörd. I Fulurstråden uppmärksammar @Highvalley en artikel från Heuer fanzinet On the Dash där en samlare begärt fler bilder på en Skipper som Christies Geneve kommer att ropa ut i morgon måndag 12/11. http://www.onthedash.com/christies-2018-nov-skipperrera-shame/

Bilderna som kom visade inte samma klocka som i katalogen. Här framkom att Christies photoshoppat bilden grovt. Flera grova skador på tavlan hade försvunnit och boetten ser snudd på ny ut. Katalogbilden ser snarare ut som en produktbild. Vid konfrontation med dessa påpekanden skyller Christies på att ett misstag skett och att man vid auktionen kommer uppmärksamma budgivarna på att detta. Problemet är ju dock att bilden på klockan, som förväntas bringa in kring miljonen publicerats hos Hodinkee, On the Dash själva med många fler.

Christies katalogbild;
BE365BD8-62E5-480C-964D-3159CAE02BD4.jpeg


Kompletterande bild;
2BC5EBD0-59A6-420A-9AB9-54DED2D9ABCE.jpeg


Pinsamt för Christies och rent bedrägeri om jag får komma med min åsikt. Christies har nu på just det här utropet förtydligat att bilden i katalogen inte beskriver skicket och att man kan be om kompletterande bilder. I korrespondens med On the Dash erkänner Christies tom att klockan är polerad, men det nämns ingenstans i beskrivningen.

Ett misstag hävdar Christies som sagt. Vid en snabb kontroll på övriga utropen tycker jag att det ganska klart framkommer att även resten av de lite dyrare och intressantare objekten är påbättrade, eller har jag fel?

https://www.christies.com/SaleLandi...ging&sid=812521a8-f6ab-45e4-bcfa-1ec86a5e8705

DA4B8A6F-DE6A-4F58-94C1-14C9BF52FA57.png
46809813-79A9-49B4-AE56-73715AC636CE.png
A67BFFAB-CEEE-4499-91B5-B8A958545BBE.png
DC126C53-4C79-42BE-8934-A1BC1B089E8D.png
DC83D38E-140B-49B3-9D1A-31DD932781F7.png
AD2EEAE8-8736-462E-B2E4-30150EA1428A.png
BAE7530D-0B82-4E04-AA42-731CF76C36B7.png
080A4FC9-1DB8-4BFB-8F93-7B7C836E1C4F.png
9F8E4629-B85A-41D9-9B5A-A75ED4A550D5.png



Även om klockorna aldrig skulle vara använda tror jag inte de skulle se ut så här. Är detta en ny företeelse eller har vi sett detta förut? Fler än Christies som gör så här?

//Rozzy
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag blir så upprörd. I Fulurstråden uppmärksammar @Highvalley en artikel från Heuer fanzinet On the Dash där en samlare begärt fler bilder på en Skipper som Christies Geneve kommer att ropa ut i morgon måndag 12/11. http://www.onthedash.com/christies-2018-nov-skipperrera-shame/

Bilderna som kom visade inte samma klocka som visades i katalogen. Här framkom att Christies photoshoppat bilden grovt. Skador på tavlan hade försvunnit och boetten ser snudd på ny ut. Katalogbilden ser snarare ut som en produktbild. Vid konfrontation med dessa påpekanden skyller Christies på att ett misstag skett och att man vid auktionen kommer uppmärksamma budgivarna på att detta. Problemet är ju dock att bilden på klockan, som förväntas bringa in kring miljonen publicerats hos Hodinkee, On the Dash själva med många fler.

Christies karalogbild;
BE365BD8-62E5-480C-964D-3159CAE02BD4.jpeg


Kompletterande bild;
2BC5EBD0-59A6-420A-9AB9-54DED2D9ABCE.jpeg


Pinsamt för Christies och rent bedrägeri om jag får komma med min åsikt. Christies har nu på just det här utropet förtydligat att bilden i katalogen inte beskriver skicket och att man kan be om kompletterande bilder. I korrespondens med On the Dash erkänner Christies tom att klockan är polerad, men det nämns ingenstans i beskrivningen.

https://www.christies.com/SaleLandi...ging&sid=812521a8-f6ab-45e4-bcfa-1ec86a5e8705
Ett misstag hävdar Christies som sagt. Vid en snabb kontroll på övriga utropen tycker jag att det ganska klart framkommer att även resten av de lite dyrare och intressantare objekten är påbättrade, eller har jag fel?

DA4B8A6F-DE6A-4F58-94C1-14C9BF52FA57.png
46809813-79A9-49B4-AE56-73715AC636CE.png
A67BFFAB-CEEE-4499-91B5-B8A958545BBE.png
DC126C53-4C79-42BE-8934-A1BC1B089E8D.png
DC83D38E-140B-49B3-9D1A-31DD932781F7.png
AD2EEAE8-8736-462E-B2E4-30150EA1428A.png
BAE7530D-0B82-4E04-AA42-731CF76C36B7.png
080A4FC9-1DB8-4BFB-8F93-7B7C836E1C4F.png
9F8E4629-B85A-41D9-9B5A-A75ED4A550D5.png



Även om klockorna aldrig skulle vara använda tror jag inte de skulle se ut så här. Är detta en ny företeelse eller har vi sett detta förut? Fler än Christies som gör så här?

//Rozzy

Skrämmande. En sak att komma med ett skevt utropspris eller att man missar en modellbeteckning, men här håller jag med om att det tangerar bedrägeri.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Bisarrt, diverse ihoplockade frankens och befängda beskrivningar verkar vara gängse på den där nivån. Men jag har aldrig sett retuscherade bilder förut i samband med någon auktion.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Detta är inget nytt.
Intressant. Vilka fler gör så här? Och sedan hur länge?
Väldigt bristfälliga konditionsneskrivningar dessutom. Betyder alltså att man måste begära bilder och utförlig beskrivning på allt man är intresserad av, eller närvara på plats.
Svårt dock att veta vad som är intressant när alla ser ut att vara i nyskick eller dataanimerade.
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Intressant. Vilka fler gör så här? Och sedan hur länge?
Väldigt bristfälliga konditionsneskrivningar dessutom. Betyder alltså att man måste begära bilder och utförlig beskrivning på allt man är intresserad av, eller närvara på plats.
Svårt dock att veta vad som är intressant när alla ser ut att vara i nyskick eller dataanimerade.
De flesta använder photoshoppade bilder. Det är dock något som är på väg bort så vi får hoppas att detta hjälper till.

Det minsta man borde göra är att be om condition report och extra bilder. Helst ska man hålla objekten i handen.
 

frere

Audemars
2-Faktor
De flesta använder photoshoppade bilder. Det är dock något som är på väg bort så vi får hoppas att detta hjälper till.

Det minsta man borde göra är att be om condition report och extra bilder. Helst ska man hålla objekten i handen.
Märkligt egentligen. Kan förstå att man gjorde det för +10 år sen när samlare kanske främst letade efter ovanliga referenser, proviniens, papper osv. Men idag, när skicket nästan betyder allt? Känns som att det borde avskräcka fler än det lockar...
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
De flesta använder photoshoppade bilder. Det är dock något som är på väg bort så vi får hoppas att detta hjälper till.

Det minsta man borde göra är att be om condition report och extra bilder. Helst ska man hålla objekten i handen.
Har en dialog med Wallhagen på Sothebys som berättar att deras fotografer har strikta regler för detta och enbart plockar bort vissa skuggor och dammkorn (samt eventuellt efterjusterar färger).
Han berättar vidare att detta gällande Skippern har varit en snackis nere i Genève idag och att han aldrig hört talas om problemet tidigare.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har en dialog med Wallhagen på Sothebys som berättar att deras fotografer har strikta regler för detta och enbart plockar bort vissa skuggor och dammkorn (samt eventuellt efterjusterar färger).
Han berättar vidare att detta gällande Skippern har varit en snackis nere i Genève idag och att han aldrig hört talas om detta problem tidigare.
Finns förbättringspotential så att säga. Nuvarande ps-jobb är lika subtilt som när mäklarna byter upp himlen på mäklarbilder till strålande sol när man ser vattenpölar på marken...
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Detta är inget nytt.

Men att gå så här pass långt måste väl vara relativt ovanligt.
...eller?

Alla Rolex, oberoende av material, har ju snudd på identisk borstning.

Håller med alla som säger att klockorna ser datorgenererade ut.
Bisarrt!
För att inte tala om hur världsfrånvänt det är att tro att det inte skulle bita dem i röven.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Har en dialog med Wallhagen på Sothebys som berättar att deras fotografer har strikta regler för detta och enbart plockar bort vissa skuggor och dammkorn (samt eventuellt efterjusterar färger).
Han berättar vidare att detta gällande Skippern har varit en snackis nere i Genève idag och att han aldrig hört talas om problemet tidigare.
Är bullshit. Alla vet att katalogbilder är photoshoppade. Det blir sakta men säkert bättre men detta är inget nytt. Bara att kolla katalogbilder historiskt så ser du att de alltid ser ut så här.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Är bullshit. Alla vet att katalogbilder är photoshoppade. Det blir sakta men säkert bättre men detta är inget nytt. Bara att kolla katalogbilder historiskt så ser du att de alltid ser ut så här.
Får stå för dig. Men du menar att det är vanligt att trolla bort fel som vid detta fall? Varför ingen buzz förän nu i så fall?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Får stå för dig. Men du menar att det är vanligt att trolla bort fel som vid detta fall? Varför ingen buzz förän nu i så fall?
Det är allmänt känt. Bara att kolla gamla kataloger så ser du. Allt är perfekt till dess du ber om condition report och ytterligare bilder.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Senast ändrad:

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag är lite förvånad över kvalitén på condition reports från Sothebys, jag är intresserad av två av deras Rolex objekt men det står ju knappt någonting, trots att det ofta är subjektivt, tycker jag att något mer än "mvt is running" kan vara trevligt, resten av texten handlar ju mest om att dom inte är ansvariga för något och att inget behöver stämma. Öppnar dom inte klockorna?
Nu har jag ingen tidigare erfarenhet av klockauktioner på den här nivån men har däremot lång erfarenhet av att handla ww2 militaria i liknande prisklasser på auktion. Där är ofta rapporterna flödiga på flera sidor med tydliga beskrivningar av vad som finns.
Så egentligen är min fråga är det man ser och läser på Sothebys till exempel representativt med vad man förväntas få i informationsväg i dessa sammanhang?
Då måste man ju nästa vara på plats eller ha en partner
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Nu är det väl rimligt att man har byggt upp till den här sjuka nivån som Christie’s kör, på något sätt, men...
Har du något exempel där det blivit bevisat att man gjort så tidigare?
Hade varit skoj att se.
Överlag så är det bara att du kollar kataloger och jämför mot verkligheten. Gamla klockor har nästan alltid skönhetsfläckar och dessa syns i princip aldrig på katalogbilderns. Det har varit halvt accepterat iom ingen bjuder på klockor utan att be om en condition report (som ofta är ganska intetsägande) samt extra bilder. Dessa är dock aldrig bildbehandlade.
 
Topp