• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Chromebook

Mr Chance

Kalmar
Någon som äger en Chromebook och kan ge lite input?

För er som inte vet vad jag pratar om: https://www.google.se/chrome/devices/chromebooks.html

Är det bra? För vad? Varför? Hur? etc.

/Asplund
Jag har köpt både chromebooks och chromeboxar till min enhet. Får de installerade imorgon, kan återkomma med lite tankar när vi testat dem.
Skälen till att vi valde dem är i huvudsak två, de är billiga och det är svårt att sabba dem (mjukvarumässigt) vilket gör dem billiga i drift också.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Har en Chromebook, väldigt nöjd. Liten, smidig och lätt att bära med sig. Bra batteritid dessutom. Klarar vardagliga uppgifter med bravur men är självklart inte att föredra till spel. Går inte att jämföra med MacBook (äger en sådan) men jag är väldigt nöjd med chromebooken hittills.
Får dessutom plats i fickan på vinterparkas, liten kul notis :)
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Har en Chromebook, väldigt nöjd. Liten, smidig och lätt att bära med sig. Bra batteritid dessutom. Klarar vardagliga uppgifter med bravur men är självklart inte att föredra till spel. Går inte att jämföra med MacBook (äger en sådan) men jag är väldigt nöjd med chromebooken hittills.
Får dessutom plats i fickan på vinterparkas, liten kul notis :)


Har tröttnat på Apple av flera anledningar och har därför tänkt byta både telefon och surfplatta, telefonen har jag redan bytt ut mot en Android och tänkte eventuellt på en Chromebook istället för paddan. Det jag tänkt göra på den är väl egentligen surfa klockor, betala räkningar, möjligtvis tanka lite serier ( lagliga ;) ) Låter som att det skulle fungera utmärkt?
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Har tröttnat på Apple av flera anledningar och har därför tänkt byta både telefon och surfplatta, telefonen har jag redan bytt ut mot en Android och tänkte eventuellt på en Chromebook istället för paddan. Det jag tänkt göra på den är väl egentligen surfa klockor, betala räkningar, möjligtvis tanka lite serier ( lagliga ;) ) Låter som att det skulle fungera utmärkt?
Den klarar av ovanstående kriterier utan några som helst problem!
 

Ninen79

Audemars
Jag använder en sån på jobbet sedan ett år tillbaka och den har ALLTID fungerat som den ska. Väger nästan inget och grym bra batteritid, skulle passa dina kriterier perfekt:)
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Sett till priset, vikten och batteritiden så är det en grymt bra dator. Serier via streaming är jag osäker på då om jag minns det rätt så kan den inte köra Silverlight. Men tjänster som kör t.ex widevine eller HTML5 ska gå bra. :)
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Lite oskönt att alla filer ligger i moln istället för lokalt? Alltså ett måste att ha konstant och stabil internetanslutning? Har de ens någon hårddisk? T.ex strular företagets internet så kan alla lika gärna gå hem för dagen :)
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Lite oskönt att alla filer ligger i moln istället för lokalt? Alltså ett måste att ha konstant och stabil internetanslutning? Har de ens någon hårddisk? T.ex strular företagets internet så kan alla lika gärna gå hem för dagen :)


Fick igår hem en Asus Chromebook C300, den har 32 GB SSD samt USB 3.0 port där det i stunden sitter ett micro usb på 64 GB, jag kommer inte använda molnet särsklit mycket och typ 100 GB räcker gott och väl för mina ändamål :)

Har precis installerat den så jag kan inte direkt ge någon rättvis feedback mer än att jag är sjukt nöjd än så länge. Smidig, lätt, snygg, snabb och framförallt galet billig.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Sett till priset, vikten och batteritiden så är det en grymt bra dator. Serier via streaming är jag osäker på då om jag minns det rätt så kan den inte köra Silverlight. Men tjänster som kör t.ex widevine eller HTML5 ska gå bra. :)


Har tappat det helt med tekniken senaste åren så det där säger mig inte så mycket :D dock fungerar de sidorna jag vanligtvis använder. Ska bara hitta ett bra sätt att köra airplay till Apple TVn!
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Kan förövrigt tillägga angående batteritiden. Jag har suttit med den i ca 3 timmar sedan fulladdning, kvar har jag då 88 % estimerat till 11h 10 min.. Så ja, batteritiden slår det mesta.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Har tappat det helt med tekniken senaste åren så det där säger mig inte så mycket :D dock fungerar de sidorna jag vanligtvis använder. Ska bara hitta ett bra sätt att köra airplay till Apple TVn!

Grattis föresten! Kan förenkla det lite :D

Viaplay, Magine = Microsoft silverlight ( kommer inte funka på datorn )
Netflix = har kört silverlight men ska migrera och kör det mesta på HTML5 (kan funka till datorn)
HBO Nordic = Widevine ( kommer funka till datorn )
 

Marquise

Omega
Nu ska jag inte vara den, men att installera ett operativsystem från google är som ladda ner valfritt Malware, förutom att du vet som som spanar.

Annars tycker jag Linux är trevligt om man har lite kunskap, så byt ut C OS mot valfri Linux Distribution så är det en bra dator för dina pesos.
 

Frosse

Cartier
För den med de mest basala behoven så kan en CB absolut vara värt med tanke på prislappen. Så fort det krävs tyngre arbete eller att installera något så försvinner fördelarna med dem. Sen har vi ju förstås problematiken som Marquise nämner, att hos google är du inte kunden, du är produkten. Men känner man sig okej med det upplägget så fine.

Själv är jag tveksam och är starkt för användandet av den där frukten. Men det är ju som att jämföra en Jaques Lemans med en Rolex ;)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
För den med de mest basala behoven så kan en CB absolut vara värt med tanke på prislappen. Så fort det krävs tyngre arbete eller att installera något så försvinner fördelarna med dem. Sen har vi ju förstås problematiken som Marquise nämner, att hos google är du inte kunden, du är produkten. Men känner man sig okej med det upplägget så fine.

Själv är jag tveksam och är starkt för användandet av den där frukten. Men det är ju som att jämföra en Jaques Lemans med en Rolex ;)

Apple ska ju vara rätt duktiga på att spionera dem med så just det kanske man inte bör basera ett köp av deras produkter på.
Google är väl bara något mer öppna med det, vilket i min bok inte gör det hela ett dugg bättre.
MicroSoft hade ju nån skandal med detsamma genom Kinect.
Integritet står inte högt i kurs hos Tech-företagen.
Jävligt läskigt IMHO.

OnT: Ska vara rätt lätt att köra Ubuntu vid sidan av på en Chromebook ifall man vill ha ett mer matnyttigt OperativSystem.
Blev rätt sugen på en själv nu när laptopen har råkat ut för diverse barnrelaterade problem.
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Säkert helt ok för pengarna men ersätter inte en vanlig dator om man ska jobba med dokument och annat med tredje part
 

Frosse

Cartier
Apple ska ju vara rätt duktiga på att spionera dem med så just det kanske man inte bör basera ett köp av deras produkter på.
Google är väl bara något mer öppna med det, vilket i min bok inte gör det hela ett dugg bättre.
MicroSoft hade ju nån skandal med detsamma genom Kinect.
Integritet står inte högt i kurs hos Tech-företagen.
Jävligt läskigt IMHO.

OnT: Ska vara rätt lätt att köra Ubuntu vid sidan av på en Chromebook ifall man vill ha ett mer matnyttigt OperativSystem.
Blev rätt sugen på en själv nu när laptopen har råkat ut för diverse barnrelaterade problem.
Länka gärna till en källa där Apple har spionerat på sina kunder, vad du nu menar med spionera.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Sen förstår jag inte riktigt allt det här med spionsnacket? Du kan ju välja do not track under intsällningar. trackar dem ändå? borde vara att bryta en uppgörelse mellan dem och kund?
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor

Marquise

Omega
Sen förstår jag inte riktigt allt det här med spionsnacket? Du kan ju välja do not track under intsällningar. trackar dem ändå? borde vara att bryta en uppgörelse mellan dem och kund?
Finns väldigt mycket fula affärer i det träsket.
Do-not-track knappen visar endast tredje part att du inte vill att bli jagad, inte mer än så.

Dock är computer sec och forensics något som du kan gå hur djupt som helst inom, i alla operativsystem.
 

Frosse

Cartier
http://www.wired.co.uk/news/archive/2014-10/21/apple-spies-on-yosemite-searches
Finns rätt mycket mer.
Och ja jag vet att det där är en feature [emoji6]

Har för inga problem med Apple.
Köper bara inte att de på nåt sätt skulle vara de smälla killarna.
De vill tjäna pengar och kommer göra det som krävs.
Kul att du nämner det här exemplet. Som du säger är det en feature. Här kommer ett utdrag från artikeln med "problemet":
"This is a very disappointing move for Apple," said Runa Sandvik, a privacy-focused developer for the Freedom of the Press Foundation and a former developer for the anonymity software Tor. Why is this such a problem? She points to the hypothetical example of a journalist searching for sensitive files on his or her own computer, words which would then be shared with both Apple and Microsoft.

Här kommer dock hennes svar på hennes "problem":
Sandvik notes that Apple doesn't collect the private results of those desktop searches, and that Microsoft receives only common search terms from Spotlight without any personally identifying information about users.

Det skulle sjävklart vara en sak om Apple nu skulle sälja vidare informationen eller liknande, vilket de alltså inte gör. Hos Google är du produkten, inte kunden. Kom gärna med fler exempel.

Ursäkta att vi hijackar din tråd Asplund
 

Marquise

Omega
Kul att du nämner det här exemplet. Som du säger är det en feature. Här kommer ett utdrag från artikeln med "problemet":


Här kommer dock hennes svar på hennes "problem":


Det skulle sjävklart vara en sak om Apple nu skulle sälja vidare informationen eller liknande, vilket de alltså inte gör. Hos Google är du produkten, inte kunden. Kom gärna med fler exempel.

Ursäkta att vi hijackar din tråd Asplund


Det är så sant det du säger angående att du är produkten hos Google, men även om (vilket vi vet) Apple tittar på vad vi gör och endast använder detta marknadsföringsändamål så är detta inte okej i min mening.

Sony blev hackat och mängder med data blev stulet, detta kan även hända hos Apple. Sen om vi tänker på hur mycket av våran data som ligger där åtkomligt åt dessa Blackhats är inte roligt. Personligen så vill jag inte ha någon data lagrad alls, men nu sitter jag också bakom proxies, VPN, SSH tunnel och annan IT voodoo då detta är en liten hobby för mig.
Dock lite overkill för standardanvändare.

Men hur paranoid jag tycks vara så är det aldrig fel att veta vad man ger sig in i, jag rekommenderar Asplund att köpa sig en Chromebook och installera ubuntu, tar ca 24 timmar att sätta sig in i. På så sätt behöver han inte oroa sig för tråkigheter på samma sätt, samt att han inte behöver oroa sig för några tredje parties som spanar.
 

Marquise

Omega
Du får nog specificera vad du menar med tråkigheter Marquise. Jag är inte ensam användare av Chrome..


Eftersom Linux i sig gör det väldigt svårt för blackhats att lägga in spyware, malware, keyloggers och andra "virus" så riktar sig många av de ekonomiska cyberkriminela in sig på Windows och OS X istället.
Så om du använder dig av ubuntu eller annan linux distribution så är du relativt fri från både blackhats och företag som google och Facebook utan att behöva vara speciellt insatt.

Edit; Använder både OS X, Windows och linux och känner mig hyfsat säker, vill inte skrämma upp någon. Men jag tycker att folk ska veta för och nackdelar med OS de valt.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Är hyffsat säker på att Chrome OS är galet säkert om man jämför med Windows och Windows har funkat ok sen 3.1 i min familj.
 
Topp