• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Chrono24 for Dummies? Ur ett svenskt perspektiv.

Har sökt i forumet efters någon slags "Chrono24 for Dummies"-tråd men bara hittat C24-referenser till handlare/säljare.

Jag vet att det finns mycket information på C24, men skulle vilja ha lite svenska tips och tricks för hur man handlar sin första klocka på C24, dvs ska man gå med privat vs proffshandlare, certifierad, hur man undviker kopior, hur man bäst utvärderar skick, vad som är best practice kring mottagande och eventuell retur av klocka osv osv, dvs allt sånt som inte står på C24, men som ni som köpare upplevt är bra lärdomar att ta med sig för att undvika en kostsam upplevelse. Vad är er erfarenhet speciellt då något gott snett och klockan inte varit som beskrivningen uppgett och ni behövt lämna tillbaka den?

Tack på förhand!

ps. är inte helt ny med klockor och förstår grunderna i att värdera skick på en klocka jag håller i handen med lupp, men har framförallt köpt klockor både nya och beggade över disk tex på Nymans Ur.
Jag väntar för närvarande på en leverans från Uret Vintage (premiär), men har läst blandade recensioner och känner att det finns ett större urval (haha) på C24.

Innan du köper en vara, köp försäljaren. Är det en firma så har de recensioner. Är det privat, be att få en länk till en video där han kan visa upp klockan för dig. Jag har aldrig gjort så själv när jag köpt, men jag har blivit ombedd att göra det när jag sålt.
1. Ta en video när du öppnar paketet, på så sätt kan säljaren inte påstå du bytt ut varan.
2. Ta en bra video/bra bilder på det som är fel, ifall du direkt upptäcker något lurt.
3. Om du är osäker på äktheten, ta klockan vid behov till en kompetent person t ex urmakare, återförsäljare, expert (pantbank, auktionshus) som kan titta närmare på den.
4. Om du behöver reklamera beskriv så noggrant du kan vad som är fel och skicka det till säljaren och C24’s kundtjänst.
5. Ifall du returnerar varan, ta en video på när du paketerar och klistrar dit adresskortet. Då blir det svårare för säljaren att påstå han inte fått tillbaka samma vara.

Senast ändrad:
Se till att säljaren skickar fina bilder i C24 chatten. Vi en eventuell konflikt går C24 in och gör en bedömning. Det räddade mig en gång. Fick en klocka med märken på boetten, säljaren hävdade att jag gjort dem. C24 granskade säljarens bilder mycket noga och kom fram till att de fanns där från början. Jag tittade kanske inte så jättenoga som jag borde ha gjort då klockan såldes som oanvänd / NOS. C24 ringde upp mig och sade att de betalar tillbaka och löser det med säljaren i efterhand.

Se till att välja en etablerad handlare med många goda referenser, pruta genom att säga att du ställt prisfråga till ett antal säljare och att du kommer att köpa av den som ger dig lägst pris ink Express frakt till Sverige.
Föreslå DHL och håll tummarna om det blir fedex eller ups. Har funkat ett antal gånger för mig utan andra problem än just att fedex/TNT höll på att slarva bort en GS från Japan.

Jag har aldrig köpt en klocka via C24. Däremot har jag köpt många av handlare som jag hittat på C24.

Det jag brukar göra är att kolla recensionerna först, sedan gå till handlarens egen webb och kontakta dem. Det slår ju ganska mycket på priset och de flesta respektabla handlare blåser inte dig för att du köper via deras webb istället för via C24. Ännu bättre om de har en webbshop. Mitt senaste köp var från Italien och där gick butiken in och ändrade till vårt överenskomna pris direkt i webbshoppen så jag kunde gå igenom köpflödet där. Gav mig en klocka som diffade ungefär 15% gentemot vad de hade som pris på C24.

Hade min Fredrique Constant Highlife ute till salu där innan sonen fick den och det var sådär. Mycket scammers som skickade meddelande och extremt många som idiotprutade (40-50%). Känns inte som att det ger så mycket att försöka sälja något där. Men jag kan ha fel. Oavsett så känns det som ett dåligt läge att försöka sälja klocka nu, iaf om man inte vill skänka bort den.

Jag har aldrig köpt en klocka via C24. Däremot har jag köpt många av handlare som jag hittat på C24.

Det jag brukar göra är att kolla recensionerna först, sedan gå till handlarens egen webb och kontakta dem. Det slår ju ganska mycket på priset och de flesta respektabla handlare blåser inte dig för att du köper via deras webb istället för via C24. Ännu bättre om de har en webbshop. Mitt senaste köp var från Italien och där gick butiken in och ändrade till vårt överenskomna pris direkt i webbshoppen så jag kunde gå igenom köpflödet där. Gav mig en klocka som diffade ungefär 15% gentemot vad de hade som pris på C24.

Hade min Fredrique Constant Highlife ute till salu där innan sonen fick den och det var sådär. Mycket scammers som skickade meddelande och extremt många som idiotprutade (40-50%). Känns inte som att det ger så mycket att försöka sälja något där. Men jag kan ha fel. Oavsett så känns det som ett dåligt läge att försöka sälja klocka nu, iaf om man inte vill skänka bort den.
Givet att man är säker på att handlaren är bra är ju detta ett bra råd. Jag har också köpt direkt av handlare i Japan som jag varit säker på. Annars ger ju trusted Checkout eller vad det nu heter på C24 en viss trygghet som man saknar vid direktköp. I slutändan hänger det ju på hur bra pris man kan få hemtaget och klart och jag har landat riktigt bra dom gånger jag handlat även via C24 men det kräver ofta lite prisförhandling för att bli bra.

Se till att välja en etablerad handlare med många goda referenser, pruta genom att säga att du ställt prisfråga till ett antal säljare och att du kommer att köpa av den som ger dig lägst pris ink Express frakt till Sverige.
Föreslå DHL och håll tummarna om det blir fedex eller ups. Har funkat ett antal gånger för mig utan andra problem än just att fedex/TNT höll på att slarva bort en GS från Japan.
Menar du att det är bäst att köra DHL för att slippa tull och moms, eller menar du att Fedex och UPS slarvar bort paket?

Innan du köper en vara, köp försäljaren. Är det en firma så har de recensioner. Är det privat, be att få en länk till en video där han kan visa upp klockan för dig. Jag har aldrig gjort så själv när jag köpt, men jag har blivit ombedd att göra det när jag sålt.
1. Ta en video när du öppnar paketet, på så sätt kan säljaren inte påstå du bytt ut varan.
2. Ta en bra video/bra bilder på det som är fel, ifall du direkt upptäcker något lurt.
3. Om du är osäker på äktheten, ta klockan vid behov till en kompetent person t ex urmakare, återförsäljare, expert (pantbank, auktionshus) som kan titta närmare på den.
4. Om du behöver reklamera beskriv så noggrant du kan vad som är fel och skicka det till säljaren och C24’s kundtjänst.
5. Ifall du returnerar varan, ta en video på när du paketerar och klistrar dit adresskortet. Då blir det svårare för säljaren att påstå han inte fått tillbaka samma vara.
Tack för bra tips! (Gäller alla i tråden förresten)

Att ta en video när jag öppnar paketet ska jag definitivt göra, men att ta en video när jag returnerar var också ett bra tips, tack.
Vad gäller äktheten har jag kollat runt lite och det är inte en självklarhet att de vill kolla sånt även mot betalning. Men jag kanske inte hittat rätt urmakare. Gissar att de inte vill stå där och få skit i fall de råkat äkthetsförklarat en klon eller någon frankenstein.

Intressant fråga. Hur vanligt är det med kopior om man köper av handlare på C24? Finns ju kopior som är fruktansvärt svåra att upptäcka.
Ja det skulle vara intressant att veta. Sen behöver det ju inte vara handlaren i sig som försöker luras. Om handlaren har råkat få in en oäkta men väl förfalskad eller hopplockad klocka och säljer den vidare är det ju maximal otur, men då är ju frågan om C24 eller jag själv ens skulle fånga det. Tänker på några av de fallen där vissa "unika" klockor gått till auktion.... men det är klart, så länge man inte handlar med den typen av klockor så borde risken inte vara så stor, utan tänker snarare på rena kloner som någon missar att kika in i.

Menar du att det är bäst att köra DHL för att slippa tull och moms, eller menar du att Fedex och UPS slarvar bort paket?
Tull o moms får du nog räkna med. Tull är föv bara ett par hundra men moms är jue desto mer. Näe grejen är ju att dom gånger DHL levererat Express har det gått fantastiskt bra. Tex beställde jag en GS från Japan en fredag och fick notifikation på måndag kväll. UPS är ju en happening varje gång oavsett vad/var man handlar. Har hur många knasiga stories som helst men en gång levererade dom en klocka för ca 30k till min granne när jag inte var hemma. Ingen attest eller nåt. FedEx har jag blandade erfarenheter av men under perioden när dom skulle integreras med TNT var det TOTALT kaos. Det sade dom till o med själva. Kanske bättre nu... DHL har jag i princip aldrig haft något problem med.

Se till att säljaren skickar fina bilder i C24 chatten. Vi en eventuell konflikt går C24 in och gör en bedömning. Det räddade mig en gång. Fick en klocka med märken på boetten, säljaren hävdade att jag gjort dem. C24 granskade säljarens bilder mycket noga och kom fram till att de fanns där från början. Jag tittade kanske inte så jättenoga som jag borde ha gjort då klockan såldes som oanvänd / NOS. C24 ringde upp mig och sade att de betalar tillbaka och löser det med säljaren i efterhand.
Tack för det tipset! Ja, standardbilderna i annonserna är ju horribla och jag skulle nog aldrig baserat ett köp på dem. Högupplöst och makro utan bildoptimering ska det vara. Men bra att ha dessa i chatten, som kan bevittnas av C24s folk.

Tull o moms får du nog räkna med. Tull är föv bara ett par hundra men moms är jue desto mer. Näe grejen är ju att dom gånger DHL levererat Express har det gått fantastiskt bra. Tex beställde jag en GS från Japan en fredag och fick notifikation på måndag kväll. UPS är ju en happening varje gång oavsett vad/var man handlar. Har hur många knasiga stories som helst men en gång levererade dom en klocka för ca 30k till min granne när jag inte var hemma. Ingen attest eller nåt. FedEx har jag blandade erfarenheter av men under perioden när dom skulle integreras med TNT var det TOTALT kaos. Det sade dom till o med själva. Kanske bättre nu... DHL har jag i princip aldrig haft något problem med.
Intressant. Jag har exakt samma erfarenheter av UPS. Katastrofal app och paketen skickas till höger och vänster. Brukar beställa kläder via en såndär droppshipping-sida och hälften av paketen brukar komma till ett utlämningsställe och resten till ett annat tio minuter ifrån.
Då ska jag propsa på att eventuell klocksäljare använder DHL.

...sen är det intressant att beställa utanför Europa. Har tänkt på det och tänker att det är lika bra att försöka köpa inom EU för att slippa moms och tull, men jag har inte tänkt på att utbudet är större utanför EU och det kanske jämnar ut sig med priset då de brukar ligga lite lägre.

...sen är det intressant att beställa utanför Europa. Har tänkt på det och tänker att det är lika bra att försöka köpa inom EU för att slippa moms och tull, men jag har inte tänkt på att utbudet är större utanför EU och det kanske jämnar ut sig med priset då de brukar ligga lite lägre.
Av vad jag sett är det EU o Japan som är intressant. Från Japan går det ofta att efter moms o frakt ändå få ett bättre nypris än i butik i Sverige. Ganska mycket också. Annars typ England, USA etc så käkar nästan alltid momsen upp skillnaden. Generellt sagt...

Intressant. Jag har exakt samma erfarenheter av UPS. Katastrofal app och paketen skickas till höger och vänster. Brukar beställa kläder via en såndär droppshipping-sida och hälften av paketen brukar komma till ett utlämningsställe och resten till ett annat tio minuter ifrån.
Då ska jag propsa på att eventuell klocksäljare använder DHL.
Ja UPS fascinerande klappruttna. Obegripligt att man ens kan existera med den förvirringsgraden 🤣

Håller med om att DHL är toppen, alltid fungerat smidigt för min del. UPS är det alltid strul med, beställde en skärm sist med leverans via UPS och föraren ringde för att meddela att min adress ej finns tydligen.

Gällande klockor från Japan och tull:

Om klockan är tillverkad i Japan så utgår ingen tull (moms tillkommer alltid), men om klockan ej är tillverkad i Japan så utgår tull samt moms.

Av vad jag sett är det EU o Japan som är intressant. Från Japan går det ofta att efter moms o frakt ändå få ett bättre nypris än i butik i Sverige. Ganska mycket också. Annars typ England, USA etc så käkar nästan alltid momsen upp skillnaden. Generellt sagt...
Man kanske inte spar så mycket tull från Japan då, men jag får för mig att det finns fler och finare objekt i Japan och att de på något sätt är ärligare där än vissa delar av EU, men jag kanske är enormt fördomsfull :)

Man kanske inte spar så mycket tull från Japan då, men jag får för mig att det finns fler och finare objekt i Japan och att de på något sätt är ärligare där än vissa delar av EU, men jag kanske är enormt fördomsfull :)
Det oärliga med japanerna är att de tar högexponerade bilder som döljer skavanker. Det är oftast svårare att pruta också.

C24 har en service som dom kallar certified. Det betyder att säljaren skickar klockan till en av C24s certifierade handlare. Dom går igenom klockan och kollar om den är äkta och skickar sen den vidare. Är den inte äkta så får du pengarna tillbaka av C24. Säljaren måste dock erbjuda tjänsten i annonsen och brukar kosta en liten slant extra.

Jag lägger alltid på lite extra, 15-20%, så att jag får det jag vill ha för klockan när jag säljer på C24, just för att folk nästan alltid försöker pruta. Det gör ju jag med. Men idioter som inbillar sig att man säljer något till mindre än hälften av vad man begär stöter man på i alla säljplattformar. Men det händer också ganska ofta att jag säljer till fullt pris utan tjafs.
Sen om det är dåligt läge vet jag inte. Ibland kan det ju rulla på en eller tre månader utan att sälja något och sen kommer perioder på en till tre månader då jag kan sälja klockor veckovis och det känns att man sitter och paketerar flera ggr i veckan.

Interested to hear perspectives from sellers on this one as I’m looking to sell a watch there !
Nice post 💯
Always describe your watch correctly and always film yourself packing it. That’s your best insurance against fraud. If the winding is stiff, write it. If the case have a dent, show it in a picture. That way you can say all information is there.
I have never had any issues with buyers. Only one got back to me about a petty scratch on the dial that wasn’t visible on the pictures and asked for a 15€ return for the cost of a new crystal. I agreed to that but in the end he didn’t want the money compensation.

I believe that people are blowing up the risks with buying and selling on C24. It’s not worse than any other platform.

Jag köper alltid försäkring till. UPS kostar ca 25€ försäkrat upp till 900€ (om jag minns rätt). Medans DHL, FedEx kostar 70-140€ oförsäkrat. UPS har alltid levererat hela vägen.
Ja jag har aldrig varit med om att dom inte levererat hela vägen men däremot lämnat ut till fel person, lagt på baksidan av mitt hus utan att meddela, aviserat fel etc etc. Du är möjligtvis den enda person jag hört som verkar nöjd med UPS 😂

Har aldrig fattat vad som ska vara vitsen med att filma när man paketerar/öppnar.

Är jag en skojare så stänger jag givetvis av kameran när jag byter ut varan mot en sten efter att ha filmat hur noggrant jag embalerat.
Likadant när jag öppnar.
Mycket lättare inte göra affär med någon jag misstror.

Tillbaka
Topp