• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Chrono24, problem?

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Ni som handlat via chrono 24, om man köper av en trusted seller, är det hur lugnt som helst?
Är det någon som har haft problem när ni handlat av en trusted seller?
Någon som vet något om italienska säljaren "Grafica oro orologi" (trusted seller från 2010.)
Tack!!!
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Trusted seller betyder väl bara att de har betalat extra till C24 för den märkningen så endast baserat på det skulle jag inte se som någon trygghet.
Som chuck säger så är trusted checkout att föredra om du är osäker på säljaren.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Trusted seller betyder väl bara att de har betalat extra till C24 för den märkningen så endast baserat på det skulle jag inte se som någon trygghet.
Som chuck säger så är trusted checkout att föredra om du är osäker på säljaren.
Ah, okej. Tack. Jag har följt en annan säljare på chrono 24, Van Dord, i Holland. För två veckor sen stod det att säljaren var under kontroll, något jag uppfattar att man är innan man blir trusted. I veckan nu såg jag att det stod att samma säljare är trusted seller sedan 2013. Mycket märkligt..
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Ah, okej. Tack. Jag har följt en annan säljare på chrono 24, Van Dord, i Holland. För två veckor sen stod det att säljaren var under kontroll, något jag uppfattar att man är innan man blir trusted. I veckan nu såg jag att det stod att samma säljare är trusted seller sedan 2013. Mycket märkligt..

Jag kan ha fel men så har jag uppfattat det som. Åtminstånde tidigare.
Om C24 nu har börjat göra kontroller innan de godkänner handlare som trusted så är det ju kanon.
Någon som vet?
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag kan ha fel men så har jag uppfattat det som. Åtminstånde tidigare.
Om C24 nu har börjat göra kontroller innan de godkänner handlare som trusted så är det ju kanon.
Någon som vet?
Det lustiga är ju hur man kan vara under kontroll och sedan bli trusted sedan 3 år...
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Det lustiga är ju hur man kan vara under kontroll och sedan bli trusted sedan 3 år...

Kan det vara så att de var trusted tidigare och fick något klagomål som undersöktes och sedemera löstes så de återfick sin status?
Att gå från vanlig säljare till att bli trusted sedan 3 år låter onekligen märkligt..
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag köpte en klocka igår med trusted checkout!
Gick smidigt, då klockan inte kostar så mycket i grund så var det en absolut no-brainer(tänker på avgiften)

Pengarna sattes över till Chrono24's konto de notifierade säljare att pengarna hade mottagits och idag har säljare skickat klockan. Återstår att se hur det går med det hela. Som vanligt så bör du köpa säljaren först.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Ah, okej. Tack. Jag har följt en annan säljare på chrono 24, Van Dord, i Holland. För två veckor sen stod det att säljaren var under kontroll, något jag uppfattar att man är innan man blir trusted. I veckan nu såg jag att det stod att samma säljare är trusted seller sedan 2013. Mycket märkligt..
Under kontroll innebär att handlaren är i tvist på något sätt och under granskning.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Trusted seller innebär att C24 inte fått besked om oklarheter vid genomförande av handel. Jag har gjort åtminstone 25 deals med diverse sellers under åren och två med trusted checkout. Aldrig några problem men jag gör då också min läxa medelst google. Vid minsta skum magkänsla så bailar jag. En enda scam sen mitt första köp för 25 år sen och då var det en privatperson. Dessutom var det mitt fel som inte gjorde läxan ordentligt. Men även det löste sig slutligen och oväntat. Så googla och forska, maila och känn efter!
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Trusted seller innebär att C24 inte fått besked om oklarheter vid genomförande av handel. Jag har gjort åtminstone 25 deals med diverse sellers under åren och två med trusted checkout. Aldrig några problem men jag gör då också min läxa medelst google. Vid minsta skum magkänsla så bailar jag. En enda scam sen mitt första köp för 25 år sen och då var det en privatperson. Dessutom var det mitt fel som inte gjorde läxan ordentligt. Men även det löste sig slutligen och oväntat. Så googla och forska, maila och känn efter!
Tack för bra info. :happyhappy:
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Trusted seller innebär att C24 inte fått besked om oklarheter vid genomförande av handel. Jag har gjort åtminstone 25 deals med diverse sellers under åren och två med trusted checkout. Aldrig några problem men jag gör då också min läxa medelst google. Vid minsta skum magkänsla så bailar jag. En enda scam sen mitt första köp för 25 år sen och då var det en privatperson. Dessutom var det mitt fel som inte gjorde läxan ordentligt. Men även det löste sig slutligen och oväntat. Så googla och forska, maila och känn efter!
Hade du med din erfarenhet använt dig av trusted checkout, eller anser du att det är overkill om det verkar vara en reko business...
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Trusted seller är väl bara att säljaren funnits på C24 en viss tid, och att under den tiden inte fått klagomål.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Hade du med din erfarenhet använt dig av trusted checkout, eller anser du att det är overkill om det verkar vara en reko business...
Jag har som sagt bara använt det två ggr varav den första omedvetet då jag inte visste att det fanns. Jag mailade säljaren som vanligt och denne replikerade medelst offert. Allt gick ofantligt smidigt. Likaså gången efter, oerhört enkelt. Jag skulle säga att om jag får bra feeling, om säljaren har en hemsida och kanske även en fysisk butik samt att jag inte finner något överväldigande negativt på nätet så skulle jag köra utan. Det jag beskrivit är mina normala hållregler, jag avviker inte från dom. Däremot är trusted checkout så ofantligt smutt att det är kul att använda. Sen tror jag inte att en handlare med gott renomme och som erbjuder trusted checkout utgör något som helst problem.
 

Dirac

Omega
Friends Of KS
Håll er långt borta från Grafica oro orologi d'epoca e moderni!! :mad:
Jag köpte en klocka av denna säljare via Trusted Checkout. De påstod att klockan var i mycket gott skick, och att den nyligen hade fått en genomgång av deras urmakare. Allt lät bra. När jag fick klockan så märkte man tydligt att skicket var betydligt sämre än vad bilderna beskrev. Men inte bara det, testern visade att den gick ca +200 s/d och den stora beat errorn gjorde att tester-resultatet mest liknande en snöyra.

Lyckligtvis gick det enkelt att returnera klockan då den var köpt via Trusted Checkout, men jag väntar fortfarande på att de ska returnera postavgiften jag var tvungen att betala när jag skickade tillbaka klockan. Vanligtvis betalar ju köparen denna, men pga klockans skick, lyckades jag få dom att gå med på att betala postavgiften (Chrono24 har varit till stor hjälp, de har skött kommunikationen mellan mej och säljaren). Men nu ignorerar de både mina och Chrono24's kontakförsök, och har inte sett till några pengar.

Lyckades googla mej fram till att firman i fråga förut ha ägts av två personer, men att dessa nu har gått skilda vägar. Så kan ju vara att det har börjat gå utför efter det. Eller, så var min erfarenhet ett undantag... men med tanke på att de lovat betala returen och nu ignorerar detta, tyder ju på annat.
 
Senast ändrad:

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Håll er långt borta från Grafica oro orologi d'epoca e moderni!! :mad:
Jag köpte en klocka av denna säljare via Trusted Checkout. De påstod att klockan var i mycket gott skick, och att den nyligen hade fått en genomgång av deras urmakare. Allt lät bra. När jag fick klockan så märkte man tydligt att skicket var betydligt sämre än vad bilderna beskrev. Men inte bara det, testern visade att den gick ca +200 s/d och den stora beat errorn gjorde att tester-resultatet mest liknande en snöyra.

Lyckligtvis gick det enkelt att returnera klockan då den var köpt via Trusted Checkout, men jag väntar fortfarande på att de ska returnera postavgiften jag var tvungen att betala när jag skickade tillbaka klockan. Vanligtvis betalar ju köparen denna, men pga klockans skick, lyckades jag få dom att gå med på att betala postavgiften (Chrono24 har varit till stor hjälp, de har skött kommunikationen mellan mej och säljaren). Men nu ignorerar de både mina och Chrono24's kontakförsök, och har inte sett till några pengar.

Lyckades googla mej fram till att firman i fråga förut ha ägts av två personer, men att dessa nu har gått skilda vägar. Så kan ju vara att det har börjat gå utför efter det. Eller, så var min erfarenhet ett undantag... men med tanke på att de lovat betala returen och nu ignorerar detta, tyder ju på annat.
Oj oj oj, det där lät inget bra. Då passar jag mig för den säljaren, no doubt. Tack! KS när det är som bäst.
 
Topp