• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Chrono24 skick på klocka?

Joel78

Omega
Ni som köpt från Chrono24, hur har skicket varit från säljare utomlands från t.ex Spanien/Tyskland?
När det står "mycket bra" t.ex.. hur bra stämmer detta, har ni något skräckexempel kanske..? eller brukar det vara mycket bra.. svårt att se på bilder ibland!

//Joel
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Jag brukar kolla på reviews för den enskilda säljaren och se vad andra köpare har skrivit. De brukar kommentera skicket vs beskrivningen ganska ofta. (Inga reviews = inget köp)
 

GWD

Panerai
Köpt 2 ggr från Tyskland = Superskick.
Köpt 2 ggr från Italien = Inte så bra skick.
Min erfarenhet är även om det är en liten mängd att jämföra med. Köp från Tyskland även om det är lite billigare i andra länder.
 

Joel78

Omega
Köpt 2 ggr från Tyskland = Superskick.
Köpt 2 ggr från Italien = Inte så bra skick.
Min erfarenhet är även om det är en liten mängd att jämföra med. Köp från Tyskland även om det är lite billigare i andra länder.
Så tror du att Spanien är = Italien?.. (inte så bra skick?) Har eventuellt en jag är intresserad av i Spanien, därför jag frågar!
 
Som @Pete11 skrev.
Är du inte nöjd med beskrivet skick så skicka tillbaka den
Trusted Sellers sketnar inte ner sig för sådant.

För mig är det dock viktigare att dom inte ljuger om polering än om den har lite fler hairlines än vad som syns på bild.
Be om högupplösta foton eller en video i naturligt dagsljus :)
 

ScubaKing

Audemars
Har bara goda erfarenheter från Chrono24. Det går väldigt lätt om man lägger ner 10 minuters jobb. Hitta först en försäljare inom Europa. Kör Trusted Seller, sedan kollar du dem som har Trusted Checkout. Avsluta sedan med att kolla vad tidigare kunder säger om skicket. Begär sist lite närbilder. Då har du i alla fall enligt mig garderat dig på alla sätt.
Jag har köpt mycket från Chrono24. Föredrar det framför AD här hemma. Skönt att kunna beställa från soffan, något begagnat stör mig inte alls, bra kundservice och säkert köp, betydligt bättre pris, dem klockorna jag söker finns inne.
 
Senast ändrad:

VPB

Breitling
Lita inte alltid på Chrono24 - hittade för några år sedan en extremt ovanlig och därför väldigt dyr (vi talar flera hundra tkr) Rolex från Spanien till en liten bit under marknadspris så jag var snabb med att ringa upp, dubbelkolla att den verkligen var mint och sedan stänga affären via trusted checkout. Säljaren hade gott omdöme och hade lagt in informationen att klockan var i perfekt skick, opolerad samt levererades med sin originalbox. Hämtade ut klockan - uselt nypolerad och bandhornen misstänkt så med svinto, slutlänken vid spännet var från en annan Rolex-modell, den hade även ett inte oväsentligt stötmärke i boetten samt en riktigt tacky plastbox från någon Shanghai-Rolex..

Vad gör man? Jo du ringer upp säljaren som snackar en massa skit, vägrar åtgärda något utan påtalar att klockan är perfekt och slänger på luren, och där sitter man men en klocka som trots sina brister är köpt under marknadsvärde även om du tar höjd för en fullrenovering hos Rolex. Skickade den till den bästa AD jag känner till som gick igenom klockan tills den var perfekt, och bytte ut alla delar som var från fel modell till nya delar direkt från Rolex. Dyrt men när det var klart landade det totala kalaset fortfarande under marknadsvärde.

Avslutade med att skriva en syrlig men ärlig recension av säljaren på Chrono24 där jag påtalar paradoxen att priset var bra men beskrivningen av klockan, skicket och allt däromkring fullständigt åt fanders varför säljaren inte är att lita på. Chrono24 vägrar till dags dato, flera år senare publicera recensionen.
 

ScubaKing

Audemars

Jag brukar ha 8 som gräns.
Lita inte alltid på Chrono24 - hittade för några år sedan en extremt ovanlig och därför väldigt dyr (vi talar flera hundra tkr) Rolex från Spanien till en liten bit under marknadspris så jag var snabb med att ringa upp, dubbelkolla att den verkligen var mint och sedan stänga affären via trusted checkout. Säljaren hade gott omdöme och hade lagt in informationen att klockan var i perfekt skick, opolerad samt levererades med sin originalbox. Hämtade ut klockan - uselt nypolerad och bandhornen misstänkt så med svinto, slutlänken vid spännet var från en annan Rolex-modell, den hade även ett inte oväsentligt stötmärke i boetten samt en riktigt tacky plastbox från någon Shanghai-Rolex..

Vad gör man? Jo du ringer upp säljaren som snackar en massa skit, vägrar åtgärda något utan påtalar att klockan är perfekt och slänger på luren, och där sitter man men en klocka som trots sina brister är köpt under marknadsvärde även om du tar höjd för en fullrenovering hos Rolex. Skickade den till den bästa AD jag känner till som gick igenom klockan tills den var perfekt, och bytte ut alla delar som var från fel modell till nya delar direkt från Rolex. Dyrt men när det var klart landade det totala kalaset fortfarande under marknadsvärde.

Avslutade med att skriva en syrlig men ärlig recension av säljaren på Chrono24 där jag påtalar paradoxen att priset var bra men beskrivningen av klockan, skicket och allt däromkring fullständigt åt fanders varför säljaren inte är att lita på. Chrono24 vägrar till dags dato, flera år senare publicera recensionen.

Så jävla tråkigt att höra. Men jag skulle verkligen uppskatta om du kunde skriva vilken säljare det var. Jag handlar mycket på Chrono24 och har redan mina misstankar vilken säljare/butik det kan vara. Min gissning är att säljaren finns i Barcelona?
 
Litat aldrig enbart på omdömet, känns som handlarna lite slentrianmässigt beskrivet skicket som bra, bilderna är allt. Om du är osäker på skicket be handlaren skicka nya.
När det gäller det invändiga skicket på beg. gör man klokt att ta höjd för en service.
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
Ni som köpt från Chrono24, hur har skicket varit från säljare utomlands från t.ex Spanien/Tyskland?
När det står "mycket bra" t.ex.. hur bra stämmer detta, har ni något skräckexempel kanske..? eller brukar det vara mycket bra.. svårt att se på bilder ibland!

//Joel
Vad exakt är det du tänkt köpa?
 

PNM

Panerai
Skandinavien, Tyskland, Schweiz, Japan
Canada, USA, Storbrittanien, Australien, Centraleuropa
Östeuropa
Sydeuropa
Resten av världen
Indien

Ungefär så ser min ranking ut av tillförlitligheten på säljare baserat på geografi...
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Köpt två Rolex via Chrono24. En från London (Fitzroviawatches) och en från Spanien (Icone Watches). Båda levererades i helt perfekt skick, lika bra eller bättre än beskrivning. Jag kollade såklart referenser och skickade några meddelanden fram och tillbaka innan jag betalade. Man kan givetvis inte värdera allt på två affärer men som vanligt gäller att köpa säljaren.
Lycka till!
 

ScubaKing

Audemars
Köpt två Rolex via Chrono24. En från London (Fitzroviawatches) och en från Spanien (Icone Watches). Båda levererades i helt perfekt skick, lika bra eller bättre än beskrivning. Jag kollade såklart referenser och skickade några meddelanden fram och tillbaka innan jag betalade. Man kan givetvis inte värdera allt på två affärer men som vanligt gäller att köpa säljaren.
Lycka till!

Har köpt från Icone Watches jag med, samt CompraRelojes i Barca med flera. Alltid funkat bra. Italien har Pluswatches som är OK.
 

VPB

Breitling
Så jävla tråkigt att höra. Men jag skulle verkligen uppskatta om du kunde skriva vilken säljare det var. Jag handlar mycket på Chrono24 och har redan mina misstankar vilken säljare/butik det kan vara. Min gissning är att säljaren finns i Barcelona?

Glueck Unlimited i Barcelona - bekräftade jag dina misstankar?
Mest köpt från Italien annars och där har jag t om. en handlare som jag är återkommande kund hos. Alltid varit mycket nöjd.
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Lita inte alltid på Chrono24 - hittade för några år sedan en extremt ovanlig och därför väldigt dyr (vi talar flera hundra tkr) Rolex från Spanien till en liten bit under marknadspris så jag var snabb med att ringa upp, dubbelkolla att den verkligen var mint och sedan stänga affären via trusted checkout. Säljaren hade gott omdöme och hade lagt in informationen att klockan var i perfekt skick, opolerad samt levererades med sin originalbox. Hämtade ut klockan - uselt nypolerad och bandhornen misstänkt så med svinto, slutlänken vid spännet var från en annan Rolex-modell, den hade även ett inte oväsentligt stötmärke i boetten samt en riktigt tacky plastbox från någon Shanghai-Rolex..

Vad gör man? Jo du ringer upp säljaren som snackar en massa skit, vägrar åtgärda något utan påtalar att klockan är perfekt och slänger på luren, och där sitter man men en klocka som trots sina brister är köpt under marknadsvärde även om du tar höjd för en fullrenovering hos Rolex. Skickade den till den bästa AD jag känner till som gick igenom klockan tills den var perfekt, och bytte ut alla delar som var från fel modell till nya delar direkt från Rolex. Dyrt men när det var klart landade det totala kalaset fortfarande under marknadsvärde.

Avslutade med att skriva en syrlig men ärlig recension av säljaren på Chrono24 där jag påtalar paradoxen att priset var bra men beskrivningen av klockan, skicket och allt däromkring fullständigt åt fanders varför säljaren inte är att lita på. Chrono24 vägrar till dags dato, flera år senare publicera recensionen.
Nu när du nämner det gick jag tillbaka till ett gammalt köp och försökte hitta min egen halvpositiva review av en C24-säljare. Ej publicerat..
 

direction

Panerai
2-Faktor
Jag kollar omdömen. Googlar även säljaren för att se om det står något negativt. Googlar även adressen på google maps för att se hur butiken och kvarteret ser ut. Samt besöker deras hemsida för att bilda sig en uppfattning.
 

JohnDoe

Rolex
Finns lite trådar här där vi "översatt" c24 annonserna, typ nyservad= öppnat o sprayat med 5-56, box=hittade en plastlåda i soptunnan, certifikat=klart jag har en skrivare osv. Kort sagt så vill säljarna sälja precs som all tv-reklam etc. Bra oretuscherade bilder som är tagna på det objekt som säljs måste finnas. Allt som står om service är att betrakta som ”brus” utan kvitto från märkesauktoriserad serviceverkstad. Glöm inte frakt och transaktionsavgifter som snabbt äter upp ”vinsten”.
 

Bibbekatten

Breitling
Har köpt ett par saker via Chrono24 och det har fungerat bra, har stämt med vad som utlovats.
Har just nu en ”bytesaffär” igång med Uhren-Kölbel i Tyskland (som är en trusted dealer på Chrono24), där jag har betalat mellanskillnad via PayPal och skickat mitt objekt mot löfte att så snart mitt objekt landar så skickar de. Vi får se hur det går (det är inte så mycket pengar det handlar om) men jag återkommer med rapport när affären är slutförd.
 
Topp