• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Chrono24 vad bör man tänka på?

Liggunderlag

Breitling
Vid köp utav klocka från dom? Har aldrig handlat därifrån tidigare så är det något särskilt man bör tänka på? priserna skiljer ju sig en hel del jämfört med i sverige.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Det första du kan tänka på är att det inte är en vanlig butik, utan en marknadsplats ungefär som Tradera eller ebay fast för klockor. Du måste alltså lita även på den du köper av, inte bara siten Chrono24.

Sen räkna med att ~30% kommer till för tull och moms om du köper från utanför EU.
 

Liggunderlag

Breitling
Det första du kan tänka på är att det inte är en vanlig butik, utan en marknadsplats ungefär som Tradera eller ebay fast för klockor. Du måste alltså lita även på den du köper av, inte bara siten Chrono24.

Sen räkna med att ~30% kommer till för tull och moms om du köper från utanför EU.
Ok då hänger jag med! Hur är det med att lita på "trusted seller" finns det någon som blivit blåst på köp?
 

Jege

Omega
Många som säljer där är butiker, så det finns ofta många recensioner från köpare. Var noga med att läsa dessa så får man ganska snabbt en uppfattning om säljaren är pålitlig eller inte.
 

PeterK

Omega
Har sålt och köpt en hel del klockor från Chrono 24 under åren både från handlare och privatpersoner och aldrig haft några problem. Även priser som står i annonserna är inte huggna i sten dvs det går att pruta. Dock har aldrig köpt klockor utanför EU.
 
Jag har gjort 2 köp av dealers med trusted checkout, inte varit några problem alls. Ett bra tips är att alltid fråga efter extra bilder så man verkligen får en bra helhetsbild av klockan
 
Någon som har erfarenhet av att skicka klockor utomlands? Vad kostar frakten ink. Försäkring? Inom EU tänker jag främst.

Mvh
 

David_1981

Breitling
Är sugen på att köpa en klocka av en säljare i GB som är TrustedSeller, men säljaren är ganska ny på Chrono24. De har omdömen som är bra från köpare, men det är bara några under ett par månaders tid bakåt. Vågar man lita på en relativt ny säljare? Finns det något bra sätt man kan kolla upp en säljare lite mer på?
 

Jege

Omega
Är sugen på att köpa en klocka av en säljare i GB som är TrustedSeller, men säljaren är ganska ny på Chrono24. De har omdömen som är bra från köpare, men det är bara några under ett par månaders tid bakåt. Vågar man lita på en relativt ny säljare? Finns det något bra sätt man kan kolla upp en säljare lite mer på?
Är det en privatperson eller godkänd handlare? Om det är en handlare kan du kolla om de har en fysisk butik vilket brukar tala för att de är seriösa. Om de har en butik finns oftast recensioner på Google också.
 

simonkerim

Breitling
Köpt 3 klockor från Chono24, har aldrig varit några som helst konstigheter. Har däremot inte köpt från någon privatperson. Håller mig även innanför EU för att slippa den onödiga tullen som tillkommer annars.
 

ganondorf

Omega
Bra tips här i tråden. Jag sorterar alltid bara på EU om jag ska köpa. Be om bilder brukar vara bra och kolla noga på dessa. Se så alla detaljer verkar stämma. Ställ frågor om klockan, bättre att fråga för mycket. Fråga om servicehistorik och om det bara är äkta märkesdelar i den. Sen så klart kolla omdöme och vad andra köpare tycker.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
En grej som många ”glömmer” eller kanske inte tänker på gällande köp från C24 är hanterandet av eventuell retur, speciellt om det rör sig om en lite dyrare klocka. Inte helt enkelt att skicka försäkrat i Europa som privatperson.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Bumpar denna helt skamlöst eftersom jag inte lyckas söka mig till svaret någonstans.

Hur lång tid har man på sig att betala efter att ha accepterat en offert? 24/48h?
 

FredrikF

Omega
2-Faktor
Har gått på några plumpar vid köp av privata försäljare, tips att alltid be om flertal bilder för att garantera skick och inte göra några förhastade köp.
 

Putteman

Cartier
Jag vet att generellt när man köper saker så ska man ju ”köpa säljaren” och inte produkten.

Hur gör man på Chrono24 för att inte bli blåst av en privatperson?

Sortimentet där är ju löjligt bättre än i Sverige såklart, så det lockar ju. Men att hitta pålitliga referenser på en privat säljare där känns ju rätt hopplöst.

Är det tillräckligt att be om extra bilder, och sen betala via Chrono24 depositionstjänst?
 

EmilT

Cartier
2-Faktor
Man kan ju ändå använda depositionstjänsten, däremot har man ingen lagstadgad ångerrätt så det blir ju i så fall endast möjligt att göra en reklamation.
Att skicka en retur känns ju lite sådär med, i alla fall till en privat säljare utan referenser.
Då tar man ju risken att säljaren hävdar att du skickat tillbaka en tegelsten....
 

FlipSwede

Rolex
Man kan ju ändå använda depositionstjänsten, däremot har man ingen lagstadgad ångerrätt så det blir ju i så fall endast möjligt att göra en reklamation.
Att skicka en retur känns ju lite sådär med, i alla fall till en privat säljare utan referenser.
Då tar man ju risken att säljaren hävdar att du skickat tillbaka en tegelsten....
Kan man,som privatperson inom EU,vagra att ta reklamation?
Hanvisa till "Koparen har oppnat klockan"/Pillat pa nagot/Gjort ett marke eller vadsomhelst?

Om man nu inte vill ta tillbaka en sald vara och inte kanner for att kora en riktig fuling med tegelstenstricket....
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kan man,som privatperson inom EU,vagra att ta reklamation?
Hanvisa till "Koparen har oppnat klockan"/Pillat pa nagot/Gjort ett marke eller vadsomhelst?

Om man nu inte vill ta tillbaka en sald vara och inte kanner for att kora en riktig fuling med tegelstenstricket....
Beror på vad c24 har för villkor (de styr ju pengarna). Lagligt sett finns nästan inget ansvar som privatsäljare förutom rena bedrägerifall. Köparen har mycket långtgående undersökningsplikt (och eftersom man inte kan göra det på distans anses man ha godkänt skicket så länge det inte är väsentligt avvikande från beskrivning).
 

EmilT

Cartier
2-Faktor
Kan man,som privatperson inom EU,vagra att ta reklamation?
Hanvisa till "Koparen har oppnat klockan"/Pillat pa nagot/Gjort ett marke eller vadsomhelst?

Om man nu inte vill ta tillbaka en sald vara och inte kanner for att kora en riktig fuling med tegelstenstricket....
Nja, jag tolkar det som att du inte kan ta hem klockan sen ångra dig.
Reklamation kan du såklart göra om något skulle vara fel/avvika från beskrivning.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Men ar jag da som privatperson skyldig att ta emot en reklamation?
Kopt ar Kopt.
Som sagt, C24 styr pengarna. Det kan vara så att du inte får någon utbetalning förrän köparen haft X tid på sig att signalera att hen är nöjd eller ej.

Rent lagtekniskt är det precis som du säger (så länge man inte verkligen varit direkt bedräglig i sin beskrivning av en vara)
 

EmilT

Cartier
2-Faktor
Men ar jag da som privatperson skyldig att ta emot en reklamation?
Kopt ar Kopt.
Ingen aning. Har förutsatt att c24 håller pengarna tills jag godkänt köp av privat handlare men det står ju faktiskt bara att de håller pengarna tills jag mottagit klockan.
De kontrollerar ju även att säljaren äger klockan genom att man får skicka in bilder där den ska stå inställd på vissa tider.
Det säger ju tyvärr inget om att klockan går över huvud taget….
När jag sålde där fick jag nog pengarna när köparen klickat på ”mottagit” typ.
 

BlindAnders

Breitling
2-Faktor
Jag har varit med om att ha bli kontaktad av en trusted seller med ett erbjudande som var uppenbart Scam. Det visade sig att handlarens säljprofil hade blivit hackad. Trusted seller är inte 💯
 

MrSpez

Omega
Jag har både köpt och sålt på c24. Allting har gått väldigt smidigt för mig.

Största problemet är väl att det knappt går att skicka försäkrat över €5.000. Använt en väns företagsnummer för DHL men om du inte har någon bra kontakt med företagsnummer så är det besvärligt..

När jag köpt klockor så har jag fått sju dagar på mig att granska klockan och godkänna den. Om jag inte godkänner den eller bara ignorerar det så betalas pengarna ut automatiskt till säljaren.

För säkerhetsskull har jag jag alltid filmat när jag paketerat klockan och överlämnat den till DHL. Filmar först klockan, tillbehör mm. Filmar paketeringen och överlämningen i ett klipp.

Lite taskigt mot stackarn som får vänta 2 minuter extra men c24 rekommenderade mig att göra så. Blir betydligt lättare att motbevisa eventuella bedrägeriförsök.

Skulle nog också rekommendera att ni filmar när ni packar upp klockor också. Det är inte så mycket extra jobb och kan underlätta en hel del vi eventuella besvär.

C24 erbjuder mycket bra kundtjänst också. Har ringt dom ett antal gånger och varje gång har de svarar inom 30 sekunder.

Kan tilläggas att C24 har en juridisk avdelning som hjälper dig vid eventuella problem. ( så försök att ha gott med bevis )

Från mig får C24 tummen upp. 👍
 
  • Like
Reactions: Man
Topp