• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Chronograph Suisse!

Tidlös

Omega
Jag skapar denna tråd i hopp om tips angående framförallt Chronograph Suisse men även andra liknande kronografer från 40-50talet! Om någon admin tycker att detta inlägg passar in i någon annan tråd får ni gärna flytta dit den!

I alla fall... Jag lyckades med min ärthjärna missa en budgivning på vad jag anser vara ett fynd för de 2550:- den slutligen gick för på Tratten, jag vet att själva urverket inte är något att hänga i julgranen och vad jag läst är dessa kronografer just kända för sina papperstunna guldboetter, kort och gott är det inga vintage Brietling eller Heuer kronografer men detta exemplar har satt sig på min hjärna och jag bara måste hitta något liknande! Någon som har tips på var jag kan hitta ett ex eller/och vet mer om dessa klockor?

PTgsxbV.jpg

En liten buckla på ringen runt glaset syns, kanske ett bevis på att det använts ett väldigt tunt lager av 18k guld?


(Tyvärr finns inga bilder på själva urverket!)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, vad skall man säga? Chronographe suisse var en grossist så de förekommer även med andra namn på tavlan. Boetterna är som du nämner mycket tunna. De är inte urfrästa som tex Rolex utan det är ett jämntjockt lager i hela boetten. För att styva upp boetten sitter det dubbla metallringar mellan verket och boetten. Har haft en och den var riktigt trevlig, dock lite stor för mig kanske.

Åter till exemplaret ovan var det en faktor som fick mig att avstå, bandsprintarna. Då dessa boetter har ett så tunt guldlager fungerade det inte att ha vanliga hål i bandhornen, godset är alldeles för tunt. Därför satte man piggar så att man kan använda hon-bandsprintar. Denna hade inte det, förmodligen avbrutna, och därför har sprintarna slitit sig ända ut till bandhornspetsen. Inte bra. Jag skulle rekommendera att lägga en tusenlapp till och få en fin istället. Brukar gå för rätt bra pengar i Sverige tycker jag. Förutom tradera har jag sett dem på kaplans.

Lycka till!
 

Galaxy

Rolex
Jag bumpar då jag tänkte skapa en liknande tråd. Går i ständiga Chronographe Suisse-tankar nuförtiden, och vore shysst om ni som har/har haft en kan dela med er av lite bilder. Har sett att många har ett Landeron-verk, hur ställer sig det i jämförelse med motsvarande från samma år som dessa tillverkades? Och vad är ett rimligt pris att betala för ett ex. i relativt bra skick?
 

trumpetera

Panerai
Bumpar igen, då jag inser att jag ju också har en dylik!

image.jpeg


Verkar knalla på fint, och kronografen funkar som den skall.

Har helt glömt bort att jag hade den, och nu infinner sig frågan om huruvida behålla eller låta ge plats åt något annat....
 

ittam

Audemars
Kul, min är också ovanligt väl fungerande/tidshållande jämfört med en del andra äldre kronografer jag har. Tur det, för de är dyra att göra service på förstår jag.
Och de flesta är riktigt snygga tycker jag. Fick hjälp av en forum- medlem att se över min för något år sedan, fick bl.a. ny chronografvisare och lite nya oljor. Så nu klarar den sig några år igen....
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Underbara klockor, hade en Hugex som jag aldrig fick att fungera bra, så den har gått vidare här på KS till RobRoy, så får vi hoppas att han får ordning på den.
hugex.jpg
 
Senast ändrad:

Makkaboo

Omega
Bump! Försöker kicka igång den här tråden igen. Hittade den här rätt informativa artikeln:

https://monochrome-watches.com/chro...ut-productive-chronograph-brand-and-supplier/

När jag sökte efter information om en klocka jag hittat på eBay:
https://www.ebay.co.uk/itm/SILVER-C...ch-chronograph-Landeron-movement/283658578765

Någon som vill dela med sig av erfarenheter med den här typen av klocka? Om man köper en nyservad, kan man räkna med att den håller tiden någorlunda i ett par år i alla fall? Rimligt pris? Verkar vara rätt stor spridning på pris, från under 3' till över 10'. Jag gillar utseendet av den här t.ex.:
chron_suisse.jpg
 

Moilis

Cartier
2-Faktor
Bump! Försöker kicka igång den här tråden igen. Hittade den här rätt informativa artikeln:

https://monochrome-watches.com/chro...ut-productive-chronograph-brand-and-supplier/

När jag sökte efter information om en klocka jag hittat på eBay:
https://www.ebay.co.uk/itm/SILVER-C...ch-chronograph-Landeron-movement/283658578765

Någon som vill dela med sig av erfarenheter med den här typen av klocka? Om man köper en nyservad, kan man räkna med att den håller tiden någorlunda i ett par år i alla fall? Rimligt pris? Verkar vara rätt stor spridning på pris, från under 3' till över 10'. Jag gillar utseendet av den här t.ex.:
chron_suisse.jpg
Är nöjd ägare av denna sedan sommaren, påstods av säljaren att den var nyservad och sen går fortfarande väldigt bra. Priset ligger inom det spannet du skrivit. Väldigt roliga klockor för lite pengar. Ett Landeron 54 i min :)
0468bcaf-7829-48d6-9231-c297151493e4.jpg
3a80d169-4e28-48c4-a0f6-168f3cffb0e2.jpg
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Bump! Försöker kicka igång den här tråden igen. Hittade den här rätt informativa artikeln:

https://monochrome-watches.com/chro...ut-productive-chronograph-brand-and-supplier/

När jag sökte efter information om en klocka jag hittat på eBay:
https://www.ebay.co.uk/itm/SILVER-C...ch-chronograph-Landeron-movement/283658578765

Någon som vill dela med sig av erfarenheter med den här typen av klocka? Om man köper en nyservad, kan man räkna med att den håller tiden någorlunda i ett par år i alla fall? Rimligt pris? Verkar vara rätt stor spridning på pris, från under 3' till över 10'. Jag gillar utseendet av den här t.ex.:
chron_suisse.jpg
Den på bilden är ommålad.
 
Topp