• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Chronographe Suisse hjälp.

Pottaan

Breitling
Hej!
Ny på forumet och precis köpt min första vintage klocka!
Tyvärr saknar den krona.
Var precis hos en urmakare här på Hisingen som inte hade lust att ta i de här klockorna efter traumatiska upplevelser på 80-talet.
Då jag inte är väldigt bevandrad inom urverk tänkte jag fråga er vad det är för ett urverk och hur får man dit kronan?
Alternativt finns det någon urmakare i göteborg som är villig att hjälpa mig?
Mvh Pontus
IMG_1235[1].JPG
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Hej och välkommen :)
Du får gärna bjuda på en bild på tavlan också :D

Nu har jag inte hundra koll, men vill minnas att det sitter ett Landeron 48 i dessa, vad gäller GBG har jag lite dålig koll så vi får hoppas att någon annan kan fylla på med den infon.
 

basiecally

Breitling
Hej!

Det har suttit lite olika urverk i den här typen av kronografer från 50talet, ofta olika modeller från Landeron. I ditt fall är det mycket riktigt ett Landeron 48. Det syns bland annat på minuträknarfjädern i kronografmekanismen.

Om din klocka saknar krona är det ganska sannolikt att den saknar uppdragsaxel också, eller att axeln har gått av inuti klockan. Du kommer i så fall behöva skaffa en ny axel till ett Landeron 48 och se till att den smörjs på rätt sätt. Det är nog nånting som du borde överlåta till en urmakare ifall du inte själv är van.

Vet inte riktigt varför folk är så skeptiska till Landeronurverken, jag har en nästan likadan klocka som din själv och tycker mycket om den.

Hoppas det löser sig!
 

Pottaan

Breitling
Hej!

Det har suttit lite olika urverk i den här typen av kronografer från 50talet, ofta olika modeller från Landeron. I ditt fall är det mycket riktigt ett Landeron 48. Det syns bland annat på minuträknarfjädern i kronografmekanismen.

Om din klocka saknar krona är det ganska sannolikt att den saknar uppdragsaxel också, eller att axeln har gått av inuti klockan. Du kommer i så fall behöva skaffa en ny axel till ett Landeron 48 och se till att den smörjs på rätt sätt. Det är nog nånting som du borde överlåta till en urmakare ifall du inte själv är van.

Vet inte riktigt varför folk är så skeptiska till Landeronurverken, jag har en nästan likadan klocka som din själv och tycker mycket om den.

Hoppas det löser sig!
Hej!
Tack för svaret och informationen!
Tictac här ovanför hjälpte mig och klockan skall vara lagad och på väg tillbaka! :)
 

basiecally

Breitling
Vad bra! Jag hittade den här tråden när jag gjorde lite research om chronographe suisse och kunde inte låta bli att dra ett litet strå till stacken.

Om du hade tänkt påta i den själv så var försiktig! Även om de är något sånär robusta är är det vissa delar som är exeptionellt känsliga. Hållaren för minuträknarhjulet har en tendens att vara av när man hittar de här begagnade till exempel. Och delarna verkar snart vara slut!
 

Pottaan

Breitling
Vad bra! Jag hittade den här tråden när jag gjorde lite research om chronographe suisse och kunde inte låta bli att dra ett litet strå till stacken.

Om du hade tänkt påta i den själv så var försiktig! Även om de är något sånär robusta är är det vissa delar som är exeptionellt känsliga. Hållaren för minuträknarhjulet har en tendens att vara av när man hittar de här begagnade till exempel. Och delarna verkar snart vara slut!

Är hel nybörjare på klockor, det ända jag gjort är att byta band och då jag hört att det är ett rätt så känsligt urverk så tänker jag att det inte är ett nybörjarprojekt direkt så jag lämnade över det till någon som kunde.
Men man vet aldrig i framtiden ;)
 
Topp