• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Chronometer Viking Sport. 1940-tal.

Vilket vackert urverk! Utbrast min urmakare när han öppnade klockan. Ett kopparfärgat verk med fint arbetade detaljer. Caliber 615, om jag minns rätt.
Naturligtvis glömde jag kameran. Och nej, jag har ingen mobil med kamera.
Verket togs isär, rengjordes och smörjdes. Ruckades och sattes i boetten klockan 10.30 imorse.
Nu har det gått i 11 timmar. I jämförelse med mitt enda kvartsur har det gått +-0 sekunder under dessa 11 timmar.
Det är ett litet ur, 32 mm utan kronan, men ack så gott.
Tavlan har mörknat, har nog varit blå i ytterkant och brun i centrum.
När urmakaren fixade verket fixade jag lite med tavlan, topz och saliv gjorde att indexen började synas och tavlan visade lite färger igen.
Bilden illustrerar hur den ser ut i dagsläget.
P2270253 (2).JPG
 
C

China

Guest
Hmm..

Förmodligen en Venus 75 även känd som Alpina 615, Viking är ett gammalt varumärke hos Sveriges urmakare AB. Kul att du väckte nytt liv i den gamla slitvargen.:)
 
Hmm..

Förmodligen en Venus 75 även känd som Alpina 615, Viking är ett gammalt varumärke hos Sveriges urmakare AB. Kul att du väckte nytt liv i den gamla slitvargen.:)

Vi såg ingen annan märkning än Caliber 615, tyvärr. Men välarbetat är det. Gamla Alpinor har jag goda erfarenheter av. Urmakaren har renoverat ett flertal med gott resultat.
Bl.a. denna som får för lite handledstid.
 
Godmorgon!
Helt otroligt, legat med kronan upp under natten. Tidsavvikelse jämfört med kvartsuret +-0!
Klockan har gått i 20 timmar och håller tiden exakt :happyhappy:
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Fin klocka!

Men va fan alla klockor från 40-talet har ju samma boett :p den där är ju identisk med min 40-tals tissot :p
 
Topp