• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Chronoswiss - erfarenheter?

fredrikb

Cartier
Ett märke som man nästan aldrig hör något om här är Chronoswiss. Har själv inte visat dem något större intresse, men snubblade in på deras hemsida och hittade ett par fina modeller:

Sportigt:

Screen Shot 2015-01-31 at 08.42.35.png


Dressat:

Screen Shot 2015-01-31 at 08.44.59.png


Screen Shot 2015-01-31 at 08.44.02.png


Nån som har några åsikter, erfarenheter eller kanske rent av äggen en och kan dela med sig av lite bilder?
 

Bilagor

  • Screen Shot 2015-01-31 at 08.44.59.png
    Screen Shot 2015-01-31 at 08.44.59.png
    53.4 KB · Visningar: 80

ScubaKing

Audemars
Helt fantastiska klockor som enligt mig är i klass med JLC och andra high-end märken. Kolla deras modeller Kairos och Opus.

201112021112053037.jpg
 

Clocksauce

Cartier
Dom är knappast i klass med JLC och andra High-end märken ur ett horologiskt perspektiv eftersom dom inte tillverkar sina egna urverk, Chronowiss niché är att snygga till äldre vintageurverk som t ex Maurice Lacroix. Opus må vara den första skeletiserade kronografen men urverket är fortfarande ett beställningsjobb från eta. Däremot så är ju dom riktigt transparenta och skriver ju alltid vilka urverk som har använts.

Designmässigt så tycker jag dom hör till bland det snyggaste.
 

ScubaKing

Audemars
Dom är knappast i klass med JLC och andra High-end märken ur ett horologiskt perspektiv eftersom dom inte tillverkar sina egna urverk, Chronowiss niché är att snygga till äldre vintageurverk som t ex Maurice Lacroix. Opus må vara den första skeletiserade kronografen men urverket är fortfarande ett beställningsjobb från eta. Däremot så är ju dom riktigt transparenta och skriver ju alltid vilka urverk som har använts.

Designmässigt så tycker jag dom hör till bland det snyggaste.

Dem tillverkar vissa urverk helt inhouse, bland annat Chronoswiss Sauterelle. Jag älskar kronan på dem och tycker just den är så specifik för Chronoswiss.
 

Clocksauce

Cartier
Deras Tourbillons är ebauchés (Men det gäller ju för många brands) och sautelle var mer av ett projekt och urverket har väl inte producerats i några större upplagor. För övrigt så är modellen döpt efter urmakaren Andreas Strehler Sauterelle, som då arbetade för Chronoswiss en kort tid, vilket jag härleder till att de förlitade sig en hel del på extern kompetens, vilket i för sig bara är naturligt men knappast något som JLC eller piaget skulle behöva.

Hakade just upp mig på meriterna som tillverkare av urverk och tror säkert att dom håller högsta finish. Kommer nog själv en dag prova en opus, som trots allt var först av sitt slag.
 

E38B12

Breitling
En lättare begagnad Chronoswiss är egentligen oerhört mycket finklocka för pengarna. Köpte en Regulateur i halvguld ny för sisådär 10 år sedan, och av alla klockor jag äger så är det faktiskt den som får tveklöst mest kommentarer, trots att jag väldigt sällan bär den. En herre med GMT TT kom fram på en restaurang härom dagen och frågade om han fick kika på min "Breguet". De faller i ett konstigt fack.
 

regnguden

Rolex
2-Faktor
Med risk för att vara lite sen in på tråden, men här kommer mina åsikter som Chronoswissägare. Klockorna är underbara med skön styling på kronan och bezelen, och med det ETA 2892- A2 verk som sitter i min så är det en klocka som fungerar bra. Bifogar en bild på min Timemaster A och hoppas att andra Chronoswissägare vågar kliva ut i ljuset.... :)
1456253525061-647436992.jpg
 

2768-1f

Omega
2-Faktor
Hej, är relativt ny här på forumet men eftersom jag ändå är hemma med sjuka barn idag passar jag på att bidra lite till tråden.
Jag fick upp ögonen för märket när jag fyllde 40 och var på jakt efter en present till mig själv. Har nu haft den i snart tre år och är väldigt nöjd med klockan. Däremot är jag inte riktigt lika nöjd med gummiarmbandets viklås som av någon anledning inte funkar så bra på min handledsgeometri. Kronan brukar få mycket negativa kommentarer på forumen, men inskruvad tycker jag den är grym.
Första bilden är på min Timemaster (behöver väl inte påpeka att jag är barnsligt förtjust i lume (strålkastare )?)
IMG_20180305_154503.jpg

Här kommer bilder på några fler varianter som iofs är lite för dressiga för min smak men ändå är riktigt läckra.
Flying regulator open Gear
Screenshot_20180305-154351~2.jpg

Quartz repeater
Screenshot_20180305-154405~2.jpg

Flying regulator jumping hour
Screenshot_20180305-154419~2.jpg
 
Senast ändrad:
Topp