• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Chronomaster & Citizen's de Luxe modeller

kuma-kun

Audemars
Mer bra Citizen och ni ska vara glada att jag inte tolkar titeln bokstavligen och postar en massa DeLuxe här ;)

Chronometer.

30408571058_f135499815_c.jpg


43558041844_e52f857e27_c.jpg
 

kuma-kun

Audemars
Misstänker att du sitter på några DeLuxe också ;)
´50 talarna och de tidiga ´60 talarna är ju sjukt fina *lånad bild på en Super DeLuxe
citizen_super_deluxe_25_jewels_para_shock_phynox_hand_winding_watch_1962s_1528360138_65ef34790.jpg
och en "vanlig"
citizen deluxe.jpg

Fin Super på bilden.
Den andra bilden är ju direkt vidrig i mina ögon och antar att det är en extremt hårt redigerad bild från ebay.
Så ser dom inte ut.


Men visst är dom fina, Deluxe var ju dom bra Citizenarna vid tiden.
Med tillägget Super var dom bättre justerade, lite finare utförda verk och tjockare guldlager på boetterna, ofta 80 micron.
Kanske inte når upp till GS första gen. men inte långt ifrån och verkligen prisvärda klockor idag.


Gamla bilder på en jag har...

41201777761_0c9bf76404_c.jpg


40487748014_ffa64da497_c.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Fin Super på bilden.
Den andra bilden är ju direkt vidrig i mina ögon och antar att det är en extremt hårt redigerad bild från ebay.
Så ser dom inte ut.


Men visst är dom fina, Deluxe var ju dom bra Citizenarna vid tiden.
Med tillägget Super var dom bättre justerade, lite finare utförda verk och tjockare guldlager på boetterna, ofta 80 micron.
Kanske inte når upp till GS första gen. men inte långt ifrån och verkligen prisvärda klockor idag.


Gamla bilder på en jag har...

41201777761_0c9bf76404_c.jpg


40487748014_ffa64da497_c.jpg
Gillar verkligen det kursiva typsnittet på urverket :cigar:
 

idagtisdag

Cartier
Om du delar upp det i Citizen / The Citizen / Chronomaster, så får du Tillverkare / Produktlinje / Modellserie
Alla Chronomasters ligger under produktlinjen The Citizen och är tillverkade av Citizen :).
*för att förtydliga, alla är The Citizen men bara de med Chronomaster på tavlan är Chronomasters
OK.
Här är alla The Citizen-modeller antar jag:
https://citizen.jp/product/the-citizen/lineup/detail.html?tag=0
Hur väljer Citizen vilka som skall få vara Chronomasters eller inte? Är det något speciellt med dessa klockor? Jag tycker det känns lite slumpmässigt?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Efter kontakt med Citizen med frågan om varför inte alla NYA Chronomasters med A060 urverket har Chronomaster på tavlan och innebörden av örnen som symbol fick jag detta svar.
Dear Xxx!
Thank you for your email. This is CITIZEN Customer Support headquarters for overseas markets.

Yes, you are correct that not all the watches equips with Caliber A060 has the "Chronomaster" mark on its dials. Actually, only the watches made of titanium and equips with Caliber A060 would have the "Chronomaster" mark.

And as a symbol of confidence and pride in Citizen's watchmaking "Eagle mark" is engraved which shows the eagle is extending its feather. Only The CITIZEN is now allowed to hold the Eagle Mark. The characters of the Eagle mark and Chronomaster are the same as those days. It is a proof of passion and pursuit of high precision, a symbol of confidence and pride. In the 1960s, there was a movement developed by combining Citizen's technical capabilities. It is the first mechanical watch that Citizen has passed the "Swiss Chronometer Excellence Class". The model with the movement was named "Citizen Chronomaster"

Please feel free to reply directly to this email and ask or tell us anything else, we are always glad to assist you!

We hope you can continue to support CITIZEN watch.

Så, direkt ifrån källan!
En slutsats man kan dra är alltså att detta är nuvarande riktlinje gällandes A060 urverket, eftersom klockor utrustade med A010 saknar Chronomaster på tavlan oavsett material och A660 har Chronomaster på tavlan oavsett material :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Toppen, superintressant info!
Tack&bock :)
Det var så lite :happyhappy:! Citizen är väldigt tillmötesgående och faller för smickret att det finns medborgare som uppskattar deras produkt på andra sidan klotet ;) Dock känns svaret lite inkonsekvent då den nya limiterade AQ4050-02L och -01E både har örnen (limiterad) och Chronomaster text tillsammans med en boett i stål...
 

namkrad

Cartier
2-Faktor
Men uppenbarligen så används Chronomaster loggan i samband med a060 kalibern, då a010 har en powerreserve och då kan det ju helt klart bli liiiite mycket på urtavlan!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Mycket härlig och säljande beskrivning. Jag hade inte tackat nej , men får hålla i plånboken...
Översatt sida... Guldbladet är spridd som snö på japanskt papper med den traditionella japanska tekniken "sunago maki". :p
Riktigt smakfullt vräk med guld och index med svarta inlägg ;). Personligen gillar jag idén med Duratect Gold på titan, den blir både lätt och tålig samtidigt som priset är "rimligt i sammanhanget". Den limiterade AQ4021-51W kostde ju 418.000jpy så 350.000+ japansk moms blir väl något liknande, dvs runt 35K. GS 60 års-jubileum kvarts med nya urverket 9f85 som har individuellt ställbar timvisare ska visst ligga på straxt över 40K...
 

namkrad

Cartier
2-Faktor
Jag fattar fortfarande inte grejen att det finns en liten svart plupp bredvid datumfönstret.
Det funkar inte riktigt för mig, men i övrigt ser den naturligtvis riktigt najs ut.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Är det en kontroversiell fråga? Jag är rätt ny på denna sida stängslet...
Haha, nej då ;) Det tillsammans med ett öppet centrum av sekundvisaren råkar vara en sån liten detalj som göder min OCD och som jag alltid noterar. Det finns säkert fler klockor utan index bredvid datumfönstret och med öppet visarcentrum än tvärt om. Det har bara blivit en sån detalj som indikerar att tillverkaren lagt lite extra möda på detaljerna i min bok :)
 

namkrad

Cartier
2-Faktor
Fast det finns ett märke som indikerar index, ett svart märke. Då kan den ju egentligen skippas.
På den jag har så sitter det en del av ett index bredvid datumramen.
Det är därför jag inte kunde motstå den när tillfälle gavs :D

20200206_140309.jpg
 
Senast ändrad:

wotan

Rolex
Gällande batteribyte på en chronomaster hos ur&Penn.

Lämnade in min idag, sa till den bakom disken att är den orolig så kan man skicka in den till deras stora verkstad i Stockholm. Personen sa att det ska nog vara lugnt, öppnade locket - satte tillbaka locket och sa "den här får nog åka in istället" "det är massor med skruvar och grejer".

Så man kan nog lugnt lämna in den, osäker personal skickar vidare klockan. Nu bad jag dessutom personen att skriva att dom kan byta packning när dom ändå håller på.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Gällande batteribyte på en chronomaster hos ur&Penn.

Lämnade in min idag, sa till den bakom disken att är den orolig så kan man skicka in den till deras stora verkstad i Stockholm. Personen sa att det ska nog vara lugnt, öppnade locket - satte tillbaka locket och sa "den här får nog åka in istället" "det är massor med skruvar och grejer".

Så man kan nog lugnt lämna in den, osäker personal skickar vidare klockan. Nu bad jag dessutom personen att skriva att dom kan byta packning när dom ändå håller på.
Det var ju bra att dom löser det utan att pilla på grejer dom inte känner sig säkra på :)
På min gamling har jag bytt själv 2ggr och gjort trycktest hos urmakaren efter. På en annan äldre byttes batteri på klockmäster. Jag *vet att butiken på Drottninggatan byter direkt i butik men får beställa packningar
*edit
 
Senast ändrad:

wotan

Rolex
Det var ju bra att dom löser det utan att pilla på grejer dom inte känner sig säkra på :)
På min gamling har jag bytt själv 2ggr och gjort trycktest hos urmakaren efter. På en annan äldre byttes batteri på klockmäster. Jag tror butiken på Drottninggatan byter direkt i butik men får beställa packningar
Japp, helt rätt löst av dom.
 
Topp