• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen köper Frederique Constant

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Som rubriken säger köper Citizen Frederique Constant.

Citizen Watch Co., Ltd. (Head Office : Tokyo, Japan) announced today that it has entered into an agreement to acquire Frederique Constant Holding SA (Head Office : Genève, Switzerland). Under the mid-term business plan, “Citizen Global Plan 2018”, Citizen is implementing a multi-brand strategy and seeking to complete its brand portfolio by acquiring Swiss brands. This particular acquisition will enable Citizen Watch Co., Ltd. to strengthen its brand portfolio, offering consumers a variety of products ranging from accessible timepieces to Accessible Luxury watches. Frederique Constant Holding SA brings the brands Frederique Constant, Alpina, and DeMonaco to Citizen Watch Co., Ltd. The present management personnel and staff will continue to hold the same positions after this acquisition.
 

natovintage

Rolex
2-Faktor
Såg det jag med...

image.png
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ungefär precis den tanke jag fick. Hoppas Konstanta Fredrik får fortsätta tuffa på ostört, känns ju som att de haft en hel del bra grejer på gång på sistone.

Tycker det är trist när en ung innovativ och prisvärd tillverkare slukas av en ansiktslös megatillverkare. Har alltid varit sugen på deras klockor men nu dog det. Lite som Lexus, fina bilar men ändå bara en Toyota.
 
Senast ändrad:

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Tycker det är trist när en ung innovativ och prisvärd tillverkare slukas av enansiktslös megatillverkare. Har alltid varit sugen på deras klockor men nu dog det. Lite som Lexus, fina bilar men ändå bara en Toyota.
Toyotas bilar må vara sjukt tråkiga och inget jag skulle köpa själv men deras historik att ständigt ha minst fel i branschen går ju icke att förringa. Om det överförts till Lexus är det ju bara att gratulera :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Toyotas bilar må vara sjukt tråkiga och inget jag skulle köpa själv men deras historik att ständigt ha minst fel i branschen går ju icke att förringa. Om det överförts till Lexus är det ju bara att gratulera :)

Fast nu är ju inte Toyota vad det varit, de återkalla just tre miljoner bilar för fel med säkerheten.. Förra året över fem miljoner för fel med elhissar...
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Visserligen tråkigt med jättar som sväljer mindre.
Däremot tycker jag inte Citizen är en sämre ägare än t.ex Richemont eller Swatch Group.
De har ju behandlar Bulova med respekt på senare år.
Köpte La Joux-Perret och satte ett sånt i sin egna Campagnola-serie istället för ett Miyota, vilket inte skulle vara tänkbart för några år sen.
Tycker det verkar som Citizen vill utvecklas med Schweiziska klockor inte bara svälja och sätta Swiss Made på sina egna.
 

m_s

Patek
2-Faktor
Tycker det är trist när en ung innovativ och prisvärd tillverkare slukas av enansiktslös megatillverkare. Har alltid varit sugen på deras klockor men nu dog det. Lite som Lexus, fina bilar men ändå bara en Toyota.
Håller med dig helt och hållet. Jäkligt synd på ett skönt independentmärke
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Trist. Ett kul familjeägt företag blir uppköpt av ett konglomerat med med generiskt utbud (även om det självklart finns mer exklusiva klockor).
Jag har uppfattat det som att FC men även Maurice Lacroix öppet har förmedlat att de är till försäljning. Tror det var i kölvattnet av att Swatch group skulle dra in försäljningen av urverk samt sjunkande försäljning;
http://www.bloomberg.com/news/artic...maurice-lacroix-put-up-for-sale-by-owner-dksh
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag har uppfattat det som att FC men även Maurice Lacroix öppet har förmedlat att de är till försäljning. Tror det var i kölvattnet av att Swatch group skulle dra in försäljningen av urverk samt sjunkande försäljning;
http://www.bloomberg.com/news/artic...maurice-lacroix-put-up-for-sale-by-owner-dksh

Visst är det troligen så, men personligen tycker jag inte det är kul att Richemont, Swatchgroup etc köper upp alla mindre tillverkare.
 

sjökvist

<—Axel Nilson
hoppas att de får möjlighet att fortsätta på sin inslagna väg, det känns som att de hade nåt bra på gång
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Hoppas att FC får fortsätta som de gjort, möjligen med en större budget vilket kanske bara är positivt? Läste även att Citizen äger La Joux-Perret och därmed Arnold & Son och vissa andra märken. Får som sagt bara hoppas att de får fortsätta på sitt spår, väldigt fina klockor för en inte allt för stor summa.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tror det här är en naturlig och hälsosam utveckling för både FC och den Schweiziska klockindustrin. De goa gobbarna och gommorna bakom FC har ju gjort det de velat i många år och förtjänar i min värld verkligen att "casha in" på sitt arbete och risktagande. Förhoppningsvis låter Citizen nyckelpersoners fortsätta rodda firman men nu med mer medel och mindre cashflow-turbulens/motsvarande.

För övrigt gillar jag Miyota-verk. Och skulle nog hellre välja en Lexus LFA/Nissan GTR över sina tyska motsvarigheter :)
 

M.U

Rolex
Tur att man köpte sin FC innan detta kom... Hoppas de gör något bra av saken iallafall..
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Trist. Ett kul familjeägt företag blir uppköpt av ett konglomerat med med generiskt utbud (även om det självklart finns mer exklusiva klockor).
Beror väl helt på hur Citizen hanterat det hela. Om de gör som Seiko Epson gör med Seiko och Orient ser jag inte att det här egentligen är ett problem.

Du berör att Swatch group inte heller hade varit någon hit i ett senare inlägg och jag påstår att Swatch hade varit värre för FC. Swatch är klockvärldens motsvarighet till bilvärldens GM.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Toyotas bilar må vara sjukt tråkiga och inget jag skulle köpa själv men deras historik att ständigt ha minst fel i branschen går ju icke att förringa. Om det överförts till Lexus är det ju bara att gratulera :)

Som en sido kommentar rörande Lexus. Visserligen usel jämförelse iom att jänkarna inte någonsin kunnat bygga bra bilar men ändå.

"When the (Lexus) LS 400 was disassembled for engineering analysis, Cadillac engineers concluded that the vehicle could not be built using existing GM methods"
 

CyberAndre

Cartier
Tror inte att det är så märkvärdigt för klockvärden på ett ytplan. Men i grunden så är det ett skalv. Man öppnar officiellt och respektfullt dörren till Japan.
Hantverkens tid är här!! Äntligen! Låt oss välkomna hantverket!
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Behöver inte vara till ondo, ska bli intressant att se vad som händer med FC i framtiden, spännande.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Som en sido kommentar rörande Lexus. Visserligen usel jämförelse iom att jänkarna inte någonsin kunnat bygga bra bilar men ändå.

"When the (Lexus) LS 400 was disassembled for engineering analysis, Cadillac engineers concluded that the vehicle could not be built using existing GM methods"

Och den kommentaren är en absolut sanning...
 
Topp