• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Nitghthawk med trasiga gängor till kronan

berg35

Omega
Har en gammal Citizen Nighthawk som jag köpte begagnad för ett par år sedan. Det har hela tiden varit lite svårt att få gängorna att greppa när jag ska skruva in kronan. Nu när jag skulle ställa om den till vintertid för ett par veckor sedan fick jag den inte att greppa alls. Jag lämnade in den till vår lokala urmakare och igår fick jag domen. Den behöver en ny boett, kostnad ca 2000 sek. Det känns lite saftigt då jag köpte klockan för 1000 sek.

Finns det något annat man kan göra med klockan. Den fungerar i övrigt perfekt och det vore tråkigt att behöva kassera den bara för detta. Jag kan ju fortsätta att använda den men tillslut kommer jag ju att glömma bort mig och då blir den helt vattenfylld.

Tips mottages! Reparationer, moddar you name it! Kom med era idéer så får vi se om det är något som jag fastnar för.

Bild från då jag köpte den.
upload_2017-11-23_11-4-40.png
 

Bilagor

  • upload_2017-11-23_11-4-8.png
    upload_2017-11-23_11-4-8.png
    173.7 KB · Visningar: 19
  • upload_2017-11-23_11-4-19.png
    upload_2017-11-23_11-4-19.png
    173.7 KB · Visningar: 20

Rolfen

Rolex
I den vanliga världen brukar man använda Helicoil eller liknande insatsgänga vid gängras men risken är att klockvärlden använder konstiga icke standard gängor. Ta med dig huset och kronan till en liten mekanisk firma (eller någon som mekar bil/mc) och be dom kolla upp vad det är för gänga, har du tur kanske det är någon standardvariant. Är det en standardgänga så borde du kunna få en insatsgänga monterad för en vetekrans eller en kasse öl.
 

berg35

Omega
I den vanliga världen brukar man använda Helicoil eller liknande insatsgänga vid gängras men risken är att klockvärlden använder konstiga icke standard gängor. Ta med dig huset och kronan till en liten mekanisk firma (eller någon som mekar bil/mc) och be dom kolla upp vad det är för gänga, har du tur kanske det är någon standardvariant. Är det en standardgänga så borde du kunna få en insatsgänga monterad för en vetekrans eller en kasse öl.
Tror du verkligen att en vanlig mekanisk firma klarar så små detaljer?
 

rogart-63

Patek
Det går säkert att montera en vanlig kronhals och en generic krona på den. Kan du visa en bild på hur kronan och kronhalsen ser ut? Och modellnummer på klockan. tror inte det är en standard gänga direkt. Brukar vara små som typ m3 fingänga eller nåt sånt. Citizen brukar vara knepigt å hitta delar till.
 

Brunleif

Panerai
Det är riktigt dålig gänga på min med.
Man får lirka som fan för att den ska ta.
Verkar vara ett standardproblem för modellen :(
 

Rolfen

Rolex
Tror du verkligen att en vanlig mekanisk firma klarar så små detaljer?
Jobbar själv på en men vi jobbar mest mot tung industri och vi har insatsgängor ner till M5 och upp till typ M36 men det borde finnas mer finmekaniska firmor med mindre prylar. Men som sagt det kan vara en lurig gänga. Borde dock gå att borra upp och sätta i en bussning med rätt gänga om man bara lyckas hitta rätt gängtapp.
 
Topp