• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Parwater dykare. Var börjar man?

Scimitar 2000

Breitling
Spontanköpte en gammal citizen-dykare som anges servad och välfungerande. Direkt uppenbart är ju att inlägget i bezeln är slitet bortom vad som kan kallas skön patina och, ja, den vill jag byta. Även få en översyn kanske polera enligt originalspec.

Hajar inte var man börjar dock. Kontaktat en hel radda urmakare som alla ger ett uselt intryck då de utryckligen aldrig skulle ta i en Citizen. Fick bara ett enda prisförslag, på att polera ringen för 4-5000kr men att hitta ett ev inlägg ville de ens inte klura på.

Blir hemmamek alltså. Dylika verksamheter vill jag inte sponsra.

Alltså finputs och scotchborstning av repiga ringen.. eller? Bilder jag sett på liknande har matt ring. Inlägget... någon som vet en riktning mot att finna en ny eller ska man köra den helt färglös? Som den ser ut nu liknar det något man hittat på bilvägen villet jag inte tycker är värdigt uret i sig.
 

Bilagor

  • 20210404_220646.jpg
    20210404_220646.jpg
    60.2 KB · Visningar: 93

rogart-63

Patek
Tror inte jag sett nån sån Citizen förut. Låter som ett svettigt pris att lägga en 4-5000:- på en parawater dykare. Personligen skulle jag nog ta bort det röda och lägga lite ny lume där. Sen behålla patinan på insertet. Vad står det för siffror på baklocket?
 

Scimitar 2000

Breitling
Modellen verkar ovanlig. I listningarna hos citizen-diver-samlare finns den inte med. Lite ovanlig. Tunn 17jewels. Nu har den en droppe rö modellfärg i den luminicerande punkten. Baklocket har något gått över ordentligt med trissan. Blankt, men knivigt att utläsa just modellbetäckning.
 

Bilagor

  • 20210411_164405.jpg
    20210411_164405.jpg
    26.8 KB · Visningar: 79

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Spontanköpte en gammal citizen-dykare som anges servad och välfungerande. Direkt uppenbart är ju att inlägget i bezeln är slitet bortom vad som kan kallas skön patina och, ja, den vill jag byta. Även få en översyn kanske polera enligt originalspec.

Hajar inte var man börjar dock. Kontaktat en hel radda urmakare som alla ger ett uselt intryck då de utryckligen aldrig skulle ta i en Citizen. Fick bara ett enda prisförslag, på att polera ringen för 4-5000kr men att hitta ett ev inlägg ville de ens inte klura på.

Blir hemmamek alltså. Dylika verksamheter vill jag inte sponsra.

Alltså finputs och scotchborstning av repiga ringen.. eller? Bilder jag sett på liknande har matt ring. Inlägget... någon som vet en riktning mot att finna en ny eller ska man köra den helt färglös? Som den ser ut nu liknar det något man hittat på bilvägen villet jag inte tycker är värdigt uret i sig.
Har haft något liknande och tycker din ser rätt cool ut med det slitna insertet. Låt det vara, möjligtvis fixa till den röda pluppen om du inte tycker den är lite charmig... Thread 'Prisbump 28/6 Kronmärkt/Issued Candino från 60-/70-talet, Citizen skindiver från -69' https://klocksnack.se/threads/prisb...-60-70-talet-citizen-skindiver-från-69.74316/
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Spontanköpte en gammal citizen-dykare som anges servad och välfungerande. Direkt uppenbart är ju att inlägget i bezeln är slitet bortom vad som kan kallas skön patina och, ja, den vill jag byta. Även få en översyn kanske polera enligt originalspec.

Hajar inte var man börjar dock. Kontaktat en hel radda urmakare som alla ger ett uselt intryck då de utryckligen aldrig skulle ta i en Citizen. Fick bara ett enda prisförslag, på att polera ringen för 4-5000kr men att hitta ett ev inlägg ville de ens inte klura på.

Blir hemmamek alltså. Dylika verksamheter vill jag inte sponsra.

Alltså finputs och scotchborstning av repiga ringen.. eller? Bilder jag sett på liknande har matt ring. Inlägget... någon som vet en riktning mot att finna en ny eller ska man köra den helt färglös? Som den ser ut nu liknar det något man hittat på bilvägen villet jag inte tycker är värdigt uret i sig.
Kanske kolla med vår egen @McGyver om han kan hjälpa dig?
 

Scimitar 2000

Breitling
Har haft något liknande och tycker din ser rätt cool ut med det slitna insertet. Låt det vara, möjligtvis fixa till den röda pluppen om du inte tycker den är lite charmig... Thread 'Prisbump 28/6 Kronmärkt/Issued Candino från 60-/70-talet, Citizen skindiver från -69' https://klocksnack.se/threads/prisbump-28-6-kronmärkt-issued-candino-från-60-70-talet-citizen-skindiver-från-69.74316/
Ah, är ju en identisk där. Skindiver ja. Helt annan vibb med finare insert. Den får kvarstå medan jag måttar och kikar utbytes, originalet är inget man slänger iaf.
 

Scimitar 2000

Breitling
Klickade av den hasande bezeln.

Här borde jag hittat en klickring och... en packning va? Inte satt väl dessa gamla med enbart friktionen från ringens avfjädring?
 

Bilagor

  • 20210413_094125.jpg
    20210413_094125.jpg
    677.7 KB · Visningar: 48
Topp