• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen quartz

Tomo

Omega
Min fars gamla Citizen, vad finns det för något roligt att veta om den?
 

Bilagor

  • DSC_0321.JPG
    DSC_0321.JPG
    126.2 KB · Visningar: 151

Jens

Greedo
Gillarn' Det roligaste är nog att det är din pappas gamla. Använd den om du har möjlighet.
Inget större ekonomiskt värde, men en typisk klocka från den klockeran.

J
 

Martin Lovasz

Audemars
Tyvärr är quarzverken av dålig kvalité i dessa 80-tals digital / analog klockor så det är sällan man får båda verken att fungera men testa att sätta i ett batteri och se vad som händer.
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag vet inte om det är så på alla modeller men jag har träffat på klockor där LCD funktionen fungerar men inte den analoga och tvärt om men sällan att båda fungerar. Jag tror att då man var tvungen att göra allt med snävare toleranser så har hållbarheten fått stå tillbaka.
 

rogart-63

Patek
Finns gott om gamla fungerande liknande quartzare för en billig penning om det inte skulle funka . Att plocka verket från . Tänk på fjädern som sitter innanför baklocket . Brukar sprätta iväg och saknas ofta . Finns den inte funkar inte alarmet eller pipet när man trycker på knapparna .
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag vet inte om det är så på alla modeller men jag har träffat på klockor där LCD funktionen fungerar men inte den analoga och tvärt om men sällan att båda fungerar. Jag tror att då man var tvungen att göra allt med snävare toleranser så har hållbarheten fått stå tillbaka.
Vilka sköna slutsatser du drar. :)
Tror snarare att man under 70-80-talet försökte kostnadseffektivisera, allt handlade om att skapa så billiga kvartsurverk som möjligt (med några undantag). Det i kombination med att många inte tog hand om sina billiga klockor, med fuktintrång och dylikt som resultat ledde till att många billigare kvartsurverk slutade fungera. :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Vilka sköna slutsatser du drar. :)
Tror snarare att man under 70-80-talet försökte kostnadseffektivisera, allt handlade om att skapa så billiga kvartsurverk som möjligt (med några undantag). Det i kombination med att många inte tog hand om sina billiga klockor, med fuktintrång och dylikt som resultat ledde till att många billigare kvartsurverk slutade fungera. :)
Jag har som hobby att fixa just 70- och 80-tals klockor och tyvärr är just denna typ av klockor överrepresenterade i hopplösa fall lådan och det ironiska är att just de billigaste japanska urverken som 20xx serien är helt fantastiska och fungerar 90% av fallen utan minsta problem och det oavsett ytter skick och det är nästan bara fall där batteriet exploderat som de inte fungerar men de med datumhjul har ibland problem. Däremot är det ren lotteri med alla de lite finare Japanska urverken och då är dessa analoga/digital modeller värst. Schweiziska urverk är i så fall mycket bättre på 80-talet men de Japanska från 70-talet är oftast i fint skick förutom Ricoh modellerna.

Undvik dock allt från 2000 och framåt oavsett land de är tillverkade i då de har mycket plast i designen och de håller helt enkelt inte och är inte trevliga att jobba med och det är oftast bättre att bara byta urverket. Det finns säkert bra urverk nu också men inte de som vi vanliga dödliga köper. :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Fanns den lilla spiralfjädern? Klistrad under locket finns en liten platta som skall ligga åt rätt håll så fjädern har något att ligga emot så ljud uppstår. Kolla också så att ljudet är påslaget och det är en liten ljudikon som skall vara synlig i vänstra kanten av LCD displayen. Den övre ikonen som ser ut som en klocka är för alarmet och den under är för ljudet.
 

Tomo

Omega
Fanns den lilla spiralfjädern? Klistrad under locket finns en liten platta som skall ligga åt rätt håll så fjädern har något att ligga emot så ljud uppstår. Kolla också så att ljudet är påslaget och det är en liten ljudikon som skall vara synlig i vänstra kanten av LCD displayen. Den övre ikonen som ser ut som en klocka är för alarmet och den under är för ljudet.
Fjädern är borta.
 
Topp