• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Citizen Stiletto

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Någon som erfarenhet av denna klocka? Tror att det fullständiga namnet är Citizen Stiletto AR1130-81A.
Jag gillar att den är tunn (bra till skjorta) och att den har en tavla med en hel del textur. Plus också för snygg länk.
Vad som gör att jag tvekar på köp är hur tavlan upplevs i verkligheten. På vissa bilder tycker jag att den kan ge ett lite "plastigt" intryck.
Citizen Stiletto AR1130-81A (2).jpg
Citizen Stiletto AR1130-81A (3).jpg
Citizen Stiletto AR1130-81A (1).jpg
Citizen Stiletto AR1130-81A (4).jpg
 

Larry Sanders

Breitling
Jag gillar Stiletto-serien generellt (alltid bra kvalitet, drygt 4mm tjocka, safirglas, eco drive, dvs ljusdrivna med minst 6 mån power reserve). Har inte provat just denna men äger nog ett dussin andra. Bra byggkvalitet, ingen plast utan ss, bra guldplätering - i ett fall massiv platina.
Att jag har så många beror på att de slumpades bort för typ $20 på Ebay, som defekta, behöver "batterier",bör servas, for parts mm. Alltid ett missförstånd -ge dem ett par dar i ett soligt fönster, eller på balkongen så läker de själva.
Köpte tom ett par urverk till några "vrak" som sen aldrig behövdes (kostar $50 styck (dvs max servicekostnad däromkring) tex G820, inkl nya kapacitorer dvs laddbara batterier ).
Gillar du tunna, välbyggda klockor som bara behöver ställas på våren o hösten, så slå till. Här är är några ur sortimentet, de ser betydligt bättre ut i verkligheten.
http://www.bluedial.com/citizen-watch-stiletto.htm

Larry
 
Senast ändrad:

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag gillar Stiletto-serien generellt (alltid bra drygt 4mm tjocka, safirglas, eco drive, dvs ljusdrivna med minst 6 mån power reserve). Har inte provat just denna men äger nog ett dussin andra. Bra byggkvalitet, ingen plast utan ss, braguldplätering - i ett fall massiv platina.
Att jag har så många beror på att de slumpades bort på Ebay som defekta, behöver "batterier",bör servas mm. Alltid ett missförstånd -ge den ett par dar i ett soligt fönster, eller på balkongen så läker de själva.
Köpte tom ett par urverk till några "vrak" som sen aldrig behövdes (kosrar $50 styck inkl nya kapacitorer dvs laddbara batterier texG820). Gillar du tunna, välbyggda klockor som bara behöver ställas på våren o hösten, så slå till. Här är är några ur sortimentet, ser betydligt bättre uti verkligheten.
http://www.bluedial.com/citizen-watch-stiletto.htm
Larry
Tack för input! Får nog ta och köpa den.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Om du ändå jagar en tunn eco drive med 2 visare finns ju Citizen One. Den är antagligen väsentligt dyrare, men sjukt cool (finns på Ur&Penn Drottningatan)
 

Larry Sanders

Breitling
Håller med att det verkar vara en fantastisk vacker klocka, men långt utanför min trygghetszon prismässigt.

Priset på Eco One verkar äntligen vara på väg ner nu men varierar väldigt för samma klocka (men 1 mm tjockledsskillnad kostar, som alltid) - din Stiletto ser fortfarande fin ut:

https://www.ebay.com/itm/2016-CITIZ...028488&hash=item3b06d1e516:g:iaoAAOSwwe1atsGd

https://www.ebay.com/itm/CITIZEN-Eco-Drive-one-flagship-model-AR5000-50E-Mens-watch/182344619866?rt=nc&_trkparms=aid=555018&algo=PL.SIM&ao=2&asc=50998&meid=ac78d7eea09b4016987f9b81f4b2daf0&pid=100005&rk=1&rkt=6&sd=253517489430&itm=182344619866&_trksid=p2047675.c100005.m1851

Larry
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Börjar faktiskt bli lite sugen på en Stiletto nu :) Hittade modeller hos cdon, dom ligger ju bra i pris och är bara någon mm tjockare än "One"
Frågan är bara hur man lever med endast 2 visare :rolleyes:
 

Larry Sanders

Breitling
Barba, det finns flera med tre visare men de är oftare mindre typ 35mm. Man måste alltid kolla diametern på Stilettos. Finns allt från 34 -39 mm (herrmodeller) vad jag sett. Själv gillar jag de små numer, köpte en 34mm i guld för att träna för en Patek Calatrava, som ju traditionellt är så små och ganska tunna. Det gick så bra att det nu är en favoritstorlek! Fast nu har man ju också vant sig vid en klocka som aldig mer behöver öppnas och renoveras ideligen..
Jag köpte en sån här för ändamålet:
https://www.ebay.com/itm/CITIZEN-EC...571750?hash=item33e662e066:g:pO0AAOSwWSZaru1y

fast denna kan vara större?

Larry
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack för tipset :). Jag använder fruns Tissot Goldrun ibland, den är 34mm. Jag har en Longines Grande Classic Presence som är 38,5 eller 39mm. Tycker båda funkar i sin storlek. Testade "One" och den satt också bra. Det är ju riktigt snyggt med 2 handare när dom är så tunna.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Kom idag. Första intrycket är först och främst: varför görs inte alla klockor så här tunna?:D
Bra kvalitetsintryck, länken inte det minsta rasslig. Sitter jättebra på handleden och smiter in friktionsfritt under skjortan. Tavlan är jättefin, ger intryck av porslin (men tyvärr syns texturen i många fall inte jättebra). Supersnyggt typsnitt på siffrorna.:)
Måste korta länken, men skruvarna var j-ligt små (för små för min minsta mejsel:mad:)
Och nu bildfest...:snaphappy:
cs1.jpg
cs2.jpg
cs3.jpg
cs4.jpg
cs5sv.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ja, det är ju ingen badklocka :). Det är ju trevligt när klockorna inte är dyrare än att man behåller dom, det lönar sig liksom inte att sälja :) Själv är jag sjukt nyfiken på vad som kommer nästa år. Dels var det 50 år sedan Seiko släppte sin första kvartsklocka, Astron, och dels "lovade" Citizen att det nya urverket cal.0100 ska sitta i flertalet klockor nästa år. Då är det trevligt med såna här små ljuspunkter :)
 

Larry Sanders

Breitling
ML, väldigt fin! Som du nämner så är typsnittet (och visarna imo) väldigt stiliga. Tror du kommer att gilla två visare - tre är bara stressande.

Om länken: Kolla om det verkligen är skruvar (möjligt) men det kan också vara sprintar (leta efter pilar som visar i vilken riktning de skall tryckas ut) som hålls fast med en liten skårad rörhylsa, som är lätt att tappa bort och utan hylsan tappar man klockan. När man lärt sig är det en bra lösning. Kolla denna video

Snygg klocka!

Larry
 
Senast ändrad:

M.L.

Vacheron
2-Faktor
ML, väldigt fin! Som du nämner så är typsnittet (och visarna imo) väldigt stiliga. Tror du kommer att gilla två visare - tre är bara stressande.
Om länken: Kolla om det verkligen är skruvar (möjligt) men det kan också vara sprintar (leta efter pilar som visar i vilken riktning de kall tryckas ut) som hålls fast med en liten skårad rörhylsa, som är lätt att tappa bort. Kolla denna video
Snygg klocka!
Larry
Tack! Visst är visarna vackra också!:)
Det är definitivt skruvar. Testade för säkerhets skull också att trycka ut dem som man gör med sprintar.
 

Larry Sanders

Breitling
ML, jag har stött på skruvar men oftare sprintar. Vill minnas att Citizen i manualen inte vill beskriva hur man kortar länken utan erbjuder sig göra det gratis? Men små skruvmejslar är ju bra att ha hursomhelst.

Låt den nu få lapa mycket vårsol initialt, den kan ju ha legat i mörker ett tag.

Larry
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Riktigt schysst, har diggat stiletto länge men inte slagit till. Det enda jag inte gillar är att just loggan eco drive ser ut att höra hemma på min batikgrannes Kia miljöbil
 
Topp