Hej alla,
Nybliven medlem och tillika klocksamlare här!
Har en fråga om klockan i ämnesraden. Fick klockan av min mor nyligen eftersom den är från samma år som jag föddes.
Hittills har jag bara samlat på mig automatiska klockor och en och annan kvarts-klocka - detta är min första manuella.
Enl internätet drar man vanligen upp klockor medurs med kronan och med ca 20-40 snurrningar.
Stämmer detta?
Tjugo snurrningar känns lite lite, medan 40 känns jättemycket; vill inte riskera att dra sönder fjädern inuti.
Har dessutom läst att olika mekanismer kan ha olika antal snurrar man ska göra.
Vet någon specifikt vad antalet är för denna Citizen Valiant från början av 70-talet?
Sen har vi detta med datuminställningen.
På mina andra klockor drar man vanligen ut kronan i två steg för att ställa tiden och datumet.
Denna Valiant verkar emellertid bara ha ett steg att dra ut.
Måste man alltså ställa datumet genom att ställa tiden ett ganska stort antal varv?
Internätet är märkligt tyst om denna information...
Tack på förhand för tips, kommentarer och ev hänvisningar!
Nybliven medlem och tillika klocksamlare här!
Har en fråga om klockan i ämnesraden. Fick klockan av min mor nyligen eftersom den är från samma år som jag föddes.
Hittills har jag bara samlat på mig automatiska klockor och en och annan kvarts-klocka - detta är min första manuella.
Enl internätet drar man vanligen upp klockor medurs med kronan och med ca 20-40 snurrningar.
Stämmer detta?
Tjugo snurrningar känns lite lite, medan 40 känns jättemycket; vill inte riskera att dra sönder fjädern inuti.
Har dessutom läst att olika mekanismer kan ha olika antal snurrar man ska göra.
Vet någon specifikt vad antalet är för denna Citizen Valiant från början av 70-talet?
Sen har vi detta med datuminställningen.
På mina andra klockor drar man vanligen ut kronan i två steg för att ställa tiden och datumet.
Denna Valiant verkar emellertid bara ha ett steg att dra ut.
Måste man alltså ställa datumet genom att ställa tiden ett ganska stort antal varv?
Internätet är märkligt tyst om denna information...
Tack på förhand för tips, kommentarer och ev hänvisningar!