• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

Jockinho

Patek
2-Faktor
Knep @Staafen aqualand, gillar oftast nytt men föredrar vintage pÄ dessa i layout och tycker de kÀnns lite mindre. Skapligt skick pÄ denna, ser nÀra ny ut! Hoppas kunna finna hjÀlp fÄ igÄng den analoga delen eller hitta lÀmpligt donatorverk.
E6674CE6-5D15-4434-9A4F-105D306ABA59.jpeg

FrÄga: Delar alla co22 och co20 samma verk? Eller Àr de olika beroende pÄ Älder?
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Knep @Staafen aqualand, gillar oftast nytt men föredrar vintage pÄ dessa i layout och tycker de kÀnns lite mindre. Skapligt skick pÄ denna, ser nÀra ny ut! Hoppas kunna finna hjÀlp fÄ igÄng den analoga delen eller hitta lÀmpligt donatorverk.
E6674CE6-5D15-4434-9A4F-105D306ABA59.jpeg

FrÄga: Delar alla co22 och co20 samma verk? Eller Àr de olika beroende pÄ Älder?
Skönt att du kör en tio över tio! :D Den Àr otroligt fin i skicket, hoppas att du fÄr igÄng den.
 

UVFoto

Cartier
2-Faktor
Första posten, första Aqualand (AL0024-06W mini) & första bilden med nya linsen, 80-tals Kiron 105mm Makro.

D8E_6656.jpg


Samlingen, some behöver en del TLC
AL004 5812 stÄl/guld, svart tavla, slipa glas, saknar yttre bezel, relume visare.
AL005 5810 svart PVD/stÄl, byta tavla till full lume Natulite, nytt safir, relume visare.
AL0024 5811 Mini stÄl/guld, Natulite, djupsensor fungerar inte. Nytt vÀlvt mineral.
AL0024 5813 Mini, stÄl/guld, Natulite, two tone stÄl/guld origband.
JP1010 C500 stÄl, svart tavla C500 slipa mineral
JP1030 C500 Titan, blÀstra, svart tavla (byta till Natulite), nytt safir

PÄ önskelistan: C023 Amerikanska version, Natulite.
 
75036CAA-7B33-4696-AE5F-3FCD46A08360.jpeg
708EA903-4CBC-4876-8356-D3876334A0E6.jpeg
Intressant! Hur ser din baksida och texten pÄ urtavlan ut?

Texten pĂ„ urtavlan slutar med KA och modellnumret pĂ„ baksidan Ă€r annorlunda. Mitt serienummer har 6 siffror och den ”nya” modellen har 9. Det verkar alltsĂ„ vara 2 olika modeller med snarlikt utseende. Undrar om det Ă€r skillnad pĂ„ urverken och LCD-modulerna?
Mystiken tÀtnar ; ))
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Är den digitala delen och analoga tvĂ„ separata verk/delar pĂ„ co22/co20? Spanar efter donatorklocka till min och tĂ€nkte dĂ„ om det gĂ„r bra med en med bara analoga som funkar (pĂ„ min funkar bara den digitala). Även för mig jag lĂ€st nĂ„gonstans att co20/22/23 Ă€r kompatibla med varandra?

Tack pÄ förhand för ev hjÀlp :)
 
Senast Àndrad:

UVFoto

Cartier
2-Faktor
Är den digitala delen och analoga tvĂ„ separata verk/delar pĂ„ co22/co20? Spanar efter donatorklocka till min och tĂ€nkte dĂ„ om det gĂ„r bra med en med bara analoga som funkar (pĂ„ min funkar bara den digitala). Även för mig jag lĂ€st nĂ„gonstans att co20/22/23 Ă€r kompatibla med varandra?

Tack pÄ förhand för ev hjÀlp :)

FörstÄtt det som att alla C0XX verk Àr i princip samma & ska bara skilja pÄ fot/m & noggrannhet pÄ djupsensorn men Àr inte sÀker. Finns en serie i 7 delar pÄ yt, tyvÀrr pÄ italienska men kan vara vÀrt att kolla. Edit: verkar bara vara 4 delar av 7.


 
Senast Àndrad:

Sumojocke

Omega
Hej
Köpte i veckan denna lÀnk, dels för att stödja mustachkampen med ett litet bidrag samt för att jag tyckte den var snygg.
Det kÀndes angelÀget dÄ jag sjÀlv opererades för 5 Är sedan och fortfarande lever och mÄr bra.
Vilken dykare passar bĂ€st till lĂ€nken tycker ni? Är det C022:an eller JP2004:an
DSC_1101.JPG
DSC_1099.JPG

Den övre! Matchar bÀst enl min mening.
Skönt att höra att du mÄr bra efter op.

Var köpte du lÀnken?
 

Pikeeater

Breitling
Hej Sumojocke
HÄller med dig fullt ut. LÀnken satt pÄ nÀr jag köpte den. SÄg att det kom in en sÄdan lÀnk pÄ Tradera just idag. kolla. Lycka till
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Är den digitala delen och analoga tvĂ„ separata verk/delar pĂ„ co22/co20? Spanar efter donatorklocka till min och tĂ€nkte dĂ„ om det gĂ„r bra med en med bara analoga som funkar (pĂ„ min funkar bara den digitala). Även för mig jag lĂ€st nĂ„gonstans att co20/22/23 Ă€r kompatibla med varandra?

Tack pÄ förhand för ev hjÀlp :)

Uppdatering. LÀmnade in klockan pÄ lokala ur och Penn först, tÀnkte jag provar med lÄga förhoppningar pÄ att det skulle hjÀlpa. Idag ringde de och hÀlsade att de rengjort den lite, stoppat i tre nya batterier och att analoga delen nu funkar med. Provade trycka den till 100m med (gick bra). Kan inte hÀmta den förrens fredag men glad blev jag över detta :)

Ingen aning om ev tidshÄllning men första steget Àr ju att den gick igÄng och hÄller tummarna det fortsÀtter sÄ och tidshÄllningen Àr ok :happyhappy:
 

UVFoto

Cartier
2-Faktor
10 spÀnn för 5 st. Har svart, orange pÄ vÀg. Sitter riktigt skönt. 20mm sÄ lite smala för original Aquan.

Screen Shot 2019-03-04 at 22.14.54.png
 

UVFoto

Cartier
2-Faktor
Solomon style. Knuten med 1.5mm Abacafiber, ett hampa/jute liknande snöre. Svart klickspÀnne som lÄs.
53172786_1911258745667911_4299021719357620224_n-2.jpg

 

jesperC

Omega
Vad roligt, finns den kvar?
Tyckte lumen fÄtt en sÄ skön fÀrg :)

Finns sjÀlvklart kvar och anvÀnds lite dÄ och dÄ nÀr jag behöver en klocka som tÄl lite stryk.
Den hÄller fortfarande tiden larvigt bra, brukar ligga strax under 10sek back nÀr jag skiftar mellan sommar/vintertid.

"Lumen" Àr dock mest en fÀrg idag, inte sÄ mycket lyskraft att tala om lÀngre.

//j
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Det dÀr Àr ju min.
FrÄn mars -85 om jag minns rÀtt frÄn nÀr jag dechiffrerade serienumret.
(de lanserade 1985 sÄ det bör vara ett hyfsat tidigt exemplar)

//j
Skön patina pĂ„ lumen, som sagt! Har du en bild pĂ„ baklocket att bjuda pĂ„? Är det mĂ€rkt CQ-1012 eller liknande sĂ„ Ă€r den nog riktigt tidig!
 

jesperC

Omega
Skön patina pĂ„ lumen, som sagt! Har du en bild pĂ„ baklocket att bjuda pĂ„? Är det mĂ€rkt CQ-1012 eller liknande sĂ„ Ă€r den nog riktigt tidig!

En bild pÄ baksidan:
DSCF1007.JPG

Ingen expert pÄ Citizen-datering sÄ om nÄgon har mer info sÄ Àr det vÀlkommet.
Som jag har tolkat det sÄ anger första siffran (5) tillverkningsÄret och den andra siffran (3) mÄnaden och dÄ jag köpte den den begagnad i början av 90-talet sÄ har jag svÄrt att tÀnka mig att den skulle vara frÄn -95 (men det har ju hÀnt att minnet har lurat en förut ;) )

Som bonus, en till bild pÄ framsidan dÄ jag ÀndÄ hade kameran framme:
DSCF1009.JPG


//j
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
En bild pÄ baksidan:
DSCF1007.JPG

Ingen expert pÄ Citizen-datering sÄ om nÄgon har mer info sÄ Àr det vÀlkommet.
Som jag har tolkat det sÄ anger första siffran (5) tillverkningsÄret och den andra siffran (3) mÄnaden och dÄ jag köpte den den begagnad i början av 90-talet sÄ har jag svÄrt att tÀnka mig att den skulle vara frÄn -95 (men det har ju hÀnt att minnet har lurat en förut ;) )

Som bonus, en till bild pÄ framsidan dÄ jag ÀndÄ hade kameran framme:
DSCF1009.JPG


//j
Toppen, den Àr med största sannolikhet frÄn -95. C020 (C022 kom senare) var verket som anvÀndes pÄ de tidigaste modellerna, och de Àr ofta mÀrkta med CQ-1012, medan de efter ca -87, saknar CQ-mÀrkning.

EDIT: Din har Àven 6-siffrigt serienummer, medan de tidigare har 7-siffrigt.
 
Senast Àndrad:

jesperC

Omega
Toppen, den Àr med största sannolikhet frÄn -95. C020 (C022 kom senare) var verket som anvÀndes pÄ de tidigaste modellerna, och de Àr ofta mÀrkta med CQ-1012, medan de efter ca -87, saknar CQ-mÀrkning.

EDIT: Din har Àven 6-siffrigt serienummer, medan de tidigare har 7-siffrigt.

DÀr ser man. DÄ mÄste jag ha köpt den nÄgon gÄng runt 95-96.
Minns dock att den redan dÄ hade fÄtt ett par Àrr och jag fick den billigt pÄ grund av det.

//j
 
Topp