• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Var nyss och hÀmtade ut ett paket pÄ posten. En lagom hÀrjad 21 Är gammal Aqualand. Min första! :)
20191113_135014.jpg
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Var nyss och hÀmtade ut ett paket pÄ posten. En lagom hÀrjad 21 Är gammal Aqualand. Min första! :)
20191113_135014.jpg
Och jag klapp @Chambre Noire 's 29Är gamla :happyhappy: Sjukt nöjd!
TÀnkte ta tillfÀllet i akt och höra om nÄgon av er har ett sletet (eller inte) 24mm NATO/ZULU/Canvas att avyttra? Man mÄste ju inte alltid köpa nytt :D Fick sÀtta stackarn pÄ ett 22mm sÄ lÀnge :p
IMG_20191122_201341.jpg
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Och jag klapp @Chambre Noire 's 29Är gamla :happyhappy: Sjukt nöjd!
TÀnkte ta tillfÀllet i akt och höra om nÄgon av er har ett sletet (eller inte) 24mm NATO/ZULU/Canvas att avyttra? Man mÄste ju inte alltid köpa nytt :D Fick sÀtta stackarn pÄ ett 22mm sÄ lÀnge :p
IMG_20191122_201341.jpg
Är det den ursprungliga modellen? De gjorde ju en "facelift" pĂ„ den nĂ„gon gĂ„ng pĂ„ nittiotalet.
 

TotteH

Patek
2-Faktor

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Bra frÄga :bookworm: Denna Àr i frÄn Maj 1990 med platt baksida och 6 skruvar. SÄ det borde det vÀl vara va? @MaBr
Denna trÄden finns ju men jag fattar ÀndÄ inte riktigt. Men sÄ Àr jag lite trög med :D https://klocksnack.se/threads/citizen-aqualand-olika-modeller-genom-Ären.85620/
Nu ska jag ingalunda utge mig för att vara expert pÄ omrÄdet men som jag förstÄtt det fanns denna modell (rostfritt stÄl, inte tvÄton eller svart) i tvÄ utföranden, den ursprungliga med ett boettlock som satt fast med de skruvarna som du nÀmnde samt den uppdaterade (som jag har och som fortfarande tillverkas) med ett s.k. screwdown caseback, dvs skruvboett.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Tack :happyhappy: Det jag undrar Àr de olika beteckningarna nÀr det gÀller C020 & C022. PÄ min tex stÄr det C020 pÄ tavlan och C022 pÄ boett locket. Vilken modell Àr vilken egentligen nÀr det gÀller tvÄ ton och icke tvÄ ton?
Det har jag tyvÀrr vÀldigt dÄlig koll pÄ. Kan vara att man tagit ett annat boettlock och satt pÄ men skillnaderna kan ibland vara vÀldigt smÄ ibland. Enda skillnaden mellan C022 och C023 Àr t.ex. Att den förstnÀmnda mÀter djupet i meter och den andra i fot. :bookworm:
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Tror att vi snart fÄr svar pÄ detta av @theargonaut :happyhappy:
Edit: Den rÀtta beteckningen Àr ju egentligen för C022 -CQ1012-50 för stÄl modellen och för C023 -CQ1021-50 för two-tone. C020 Àr vÀl bara en gemensam nÀmnare för de bÄda. Sjukt grymma Àr de i alla fall nya som gamla :happyhappy:
 
Senast Àndrad:

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tror att vi snart fÄr svar pÄ detta av @theargonaut :happyhappy:
Edit: Den rÀtta beteckningen Àr ju egentligen för C022 -CQ1012-50 för stÄl modellen och för C023 -CQ1021-50 för two-tone. C020 Àr vÀl bara en gemensam nÀmnare för de bÄda. Sjukt grymma Àr de i alla fall nya som gamla :happyhappy:
C020 tror jag Àr den enda beteckningen jag sett pÄ samtliga tavlor pÄ dessa första generationens Aqualand med det platta baklocket. "C020-C029" pÄ baklocket bör motsvara urverkets beteckning (kronologisk ordning, dvs. C020 och C021 Àr de tidigaste urverken, medan C022 och C023 kom efter, samt att C026/C027 resp. C028/C029 Àr urverken i de svarta titanmodellerna.), dÀr jÀmna numret Àr för de som mÀter djup i meter, medan ojÀmna mÀter i feet.
 
Senast Àndrad:

TotteH

Patek
2-Faktor
C020 tror jag Àr den enda beteckningen jag sett pÄ samtliga tavlor pÄ dessa första generationens Aqualand med det platta baklocket. "C020-C029" pÄ baklocket bör motsvara urverkets beteckning (kronologisk ordning, dvs. C020 och C021 Àr de tidigaste urverken, medan C022 och C023 kom efter, samt att C026/C027 resp. C028/C029 Àr urverken i de svarta titanmodellerna.), dÀr jÀmna numret Àr för de som mÀter djup i meter, medan ojÀmna mÀter i feet.
Klockrent ;) Tack!
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Thanks, my friend! I’m really enjoying your vacation pictures and look forward to seeing more.

My strap is an Isofrane copy by Localtimes (Andreas in the DWFB group). It’s thick and stiffer than the Isofrane, Borealis, and other similar straps. I like it a lot.
I have had both Isofrane and Borealis and could not tell the difference... thinking of putting on a tropic on the Doxa now:)
 

Anthony

Omega
I have had both Isofrane and Borealis and could not tell the difference... thinking of putting on a tropic on the Doxa now:)


I bought a Tropic (basketweave) style from Localtime, as well as the Tropic Rally style for the Doxas. I haven’t switched yet, but I like the look. I also have the Isofrane style.
 

Bilagor

  • 755EA447-AFF9-4316-AE8E-16AE57B83D32.jpeg
    755EA447-AFF9-4316-AE8E-16AE57B83D32.jpeg
    301.4 KB · Visningar: 4
  • 382554CB-0BD0-42F2-B655-4D68F446B9F0.jpeg
    382554CB-0BD0-42F2-B655-4D68F446B9F0.jpeg
    918.1 KB · Visningar: 3

Anthony

Omega
Otroliga bilder! SÀrskilt lume shot i skuggan dÀr. o_O

Thank you! The subject is very photogenic. The lume on Aqualands is my favorite. Not very bright, and doesn’t last as long as Seiko’s best. But the greenish lume in daylight is the most attractive to me. I think vintage Citizens have the best combination of green lume, orange hand, gold highlights on black PVD cases.
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Thank you! The subject is very photogenic. The lume on Aqualands is my favorite. Not very bright, and doesn’t last as long as Seiko’s best. But the greenish lume in daylight is the most attractive to me. I think vintage Citizens have the best combination of green lume, orange hand, gold highlights on black PVD cases.
Well put!
 
Topp