• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

Diver2000

Omega
3154EE04-92BA-4C71-8651-3C08CA98FDC5.jpeg
Söndagsklockan, dessa klassiker Àr grymma.
 

Bearkick

Omega
2-Faktor
Hej aqualand-experter! Fick precis hem en
JP2000 frÄn Ur&Penn (koden student10 funkar fortfarandeo_O). En frÄga: skall bezeln
svikta nÀr man trycker pÄ den? Rör sig nÄgon mm nÀr man trycker pÄ den. Har aldrig klÀmt/kÀnt pÄ ngn tidigare sÄ osÀker pÄ om allt Àr som det ska eller om det Àr nÄgot fel. Tack för svar:)
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Hej aqualand-experter! Fick precis hem en
JP2000 frÄn Ur&Penn (koden student10 funkar fortfarandeo_O). En frÄga: skall bezeln
svikta nÀr man trycker pÄ den? Rör sig nÄgon mm nÀr man trycker pÄ den. Har aldrig klÀmt/kÀnt pÄ ngn tidigare sÄ osÀker pÄ om allt Àr som det ska eller om det Àr nÄgot fel. Tack för svar:)
Japp det Àr sÄ pÄ Aqualand :) har haft bÄde jp2000 och c022 och det Àr likadant pÄ bÄda. Nöjd annars? :)
 
Hej. Kollat i trÄden en del och jag blir mer och mer sÄld pÄ denna klockan. Min kompis har tydligen dessutom en Àldre modell som anvÀnts för dykning. Vad kan en sÄdan som min kompis Àger kosta idag begagnad - ser inte ofta de med dubbla digitala displayer? C500-E80397, tror den Àr tillverkad 1996 om jag lÀser rÀtt (bifogar Àven bild pÄ klockan). Dyker inte - sÄ funktionerna kommer inte att anvÀndas. Ballhetsfaktorn Àr dock stor. Ser att det finns en utan digitala fönstret pÄ Uret för typ 1800kr (BN0150-10E), kanske rÀcker den för "desk diving"? Modellen som heter JP2000-08E Àr sÄklart ballast men inte sÀker pÄ att jag anvÀnder allt jag betalar för dÀr.
 

Bilagor

  • IMG_2097.JPG
    IMG_2097.JPG
    595.1 KB · Visningar: 6

TotteH

Patek
2-Faktor
Hej. Kollat i trÄden en del och jag blir mer och mer sÄld pÄ denna klockan. Min kompis har tydligen dessutom en Àldre modell som anvÀnts för dykning. Vad kan en sÄdan som min kompis Àger kosta idag begagnad - ser inte ofta de med dubbla digitala displayer? C500-E80397, tror den Àr tillverkad 1996 om jag lÀser rÀtt (bifogar Àven bild pÄ klockan). Dyker inte - sÄ funktionerna kommer inte att anvÀndas. Ballhetsfaktorn Àr dock stor. Ser att det finns en utan digitala fönstret pÄ Uret för typ 1800kr (BN0150-10E), kanske rÀcker den för "desk diving"? Modellen som heter JP2000-08E Àr sÄklart ballast men inte sÀker pÄ att jag anvÀnder allt jag betalar för dÀr.
VÀnta och köp en begagnad jp2000 om du egentligen vill ha det. Det Àr mitt rÄd ;)
 

Sigurd

Cartier
NĂ„gon som anvĂ€nt en aqualand’s analog/digital-utförande för att hĂ„lla koll pĂ„ tvĂ„ tidszoner samtidigt? Kom pĂ„ detta för nĂ„got Ă„r sedan och har sedan dess svensk tid analogt och dĂ€r jag Ă€r digitalt (för att datumet ska stĂ€mma). Ibland kör jag tvĂ€rt om ifall tidsskillnaden Ă€r liten.
Ganska fin ”bonusfunktion” tycker jag och den analoga delen Ă€r ju busenkel att Ă€ndra.
 

bearyouden

Omega
2-Faktor
Hej

FrĂ„gan har sĂ€kert varit uppe förr men jag hittar inget vettigt via sök. Är pĂ„ jakt efter ett stĂ„larmband (lĂ€nk) till min JP2000. Ska vara solid och av god kvalitĂ©. Behöver dock inte vara Citizens egna armband. Vad passar till klockan? Watchadoo, Tungchoywatch, kanske nĂ„got annat?

Hilfe...

Tack pÄ förhand!
 

AB

Panerai
2-Faktor
Hej

FrĂ„gan har sĂ€kert varit uppe förr men jag hittar inget vettigt via sök. Är pĂ„ jakt efter ett stĂ„larmband (lĂ€nk) till min JP2000. Ska vara solid och av god kvalitĂ©. Behöver dock inte vara Citizens egna armband. Vad passar till klockan? Watchadoo, Tungchoywatch, kanske nĂ„got annat?

Hilfe...

Tack pÄ förhand!
Kolla in denna, vet att den varit uppe i trÄden tidigare: https://benzing-versand.de/de/ersat...llbaender/citizen-metallband-aqualand-classic
 

Sigurd

Cartier
Vet inte om denna vÀdrats hÀr förut men minst en Aqualand har varit i rymden. HÀr ackompanjerad av en Speedy pÄ amerikanen Norman Thagard under hans 115 dagar pÄ den ryska rymdstationen MIR, 1995. SÀkert hans privata och inget NASA utfÀrdat men ÀndÄ!

652A3D61-274E-4A3A-8AC0-49EC885E9E7D.jpeg
 

Crazydane

Breitling
IMG_20191229_111348.jpg
Lite inne pÄ att slÀppa mitt gamla dykarur. NÄgon av er som har koll pÄ prisbild? Alltid fungerat fint med djupmÀtare, temp etc. Inget batteri kvar nu bara.

JP1060-01E
 

Bilagor

  • IMG_20191229_111424.jpg
    IMG_20191229_111424.jpg
    263.2 KB · Visningar: 4

Lappenking

Rolex
2-Faktor
Hej experter.
Ser att vissa aqualand har etsat backcase och nÄgra har graverat.
Som jag förstÄr Àr bÄde Är och modell lika.
Varför Àr det sÄ?
Mvh novis.
 

Lappenking

Rolex
2-Faktor
IMG_20191229_111348.jpg
Lite inne pÄ att slÀppa mitt gamla dykarur. NÄgon av er som har koll pÄ prisbild? Alltid fungerat fint med djupmÀtare, temp etc. Inget batteri kvar nu bara.

JP1060-01E

Ingen expert pÄ omrÄdet, men Àr inte den modellen Eco dvs soldriven?
Kanske finns bÄda med samma modell men min gamla var soldriven iallafall.

Du kan dra ett pm nÀr du vet pris och om den startar;)

Mvh Jonas
 
Ingen expert pÄ omrÄdet, men Àr inte den modellen Eco dvs soldriven?
Kanske finns bÄda med samma modell men min gamla var soldriven iallafall.

Du kan dra ett pm nÀr du vet pris och om den startar;)

Mvh Jonas
Denna klockan tror jag Àr Àldre och Àr inte ECO. Min kamrat har en liknande och den Àr helt sÀkert batteridriven. En bild pÄ min kompis klocka Aqualand II bifogas som jÀmförelse. Kan vara intreserad Àven jag av klockan. Kan köpa den "as is".
IMG_2097_1204.jpg
 

SpaceAce

Panerai
2-Faktor
Denna klockan tror jag Àr Àldre och Àr inte ECO. Min kamrat har en liknande och den Àr helt sÀkert batteridriven. En bild pÄ min kompis klocka Aqualand II bifogas som jÀmförelse. Kan vara intreserad Àven jag av klockan. Kan köpa den "as is".
IMG_2097_1204.jpg
Finns en fin blÄ till salu ocksÄ ifall nÄgon Àr intresserad ;) (ursÀkta kass bild :facepalm:).
Citizen C500.jpg
 

wanstahl

Cartier
Tack!

NÄgon som förstÄr tyska och kan tyda vad som hÀnder nÀr man lÀgger nÄgot i varukorgen? Verkar inte gÄ att handla dÀr. :(
Jag hade samma bekymmer nÀr jag bestÀllde min lÀnk frÄn dem. Jag drog ett Mail istÀllet sÄ löste dom allt Ät mig. RÀtt modell osv. Sedan fick jag bara inbetalningsuppgifterna! :)
 

Lappenking

Rolex
2-Faktor
IMG_5066.JPG


Nedan följer ett uppdaterat inlÀgg frÄn den lÄnga AqualandtrÄden... https://klocksnack.se/threads/citizens-aqualand.327/

TÀnkte vi skulle försöka pÄbörja ett litet "register" för lite olika Aqualandmodellerna (KÀnnetecknas av att de har nÄgon form av djupsensor.), dÄ det finns rÀtt mÄnga olika varianter, och lite svÄrt att hÄlla reda pÄ modellbeteckningarna, eftersom de, av nÄgon anledning, inte skrivs ut sÄ ofta pÄ klockorna. Dels kanske det kan vara kul att veta vad man har, men ocksÄ skulle det kunna fungera som en liten guide för den som Àr sugen pÄ att skaffa en, och vill veta vad det finns för olika typer.

Jag vet att det finns fler varianter, sÄ fyll gÀrna pÄ med mer bilder och info!

Vissa av bilderna Àr egentagna, medan mÄnga Àr frÀckt lÄnade frÄn nÀtet...

Först ut har vi de som brukar kallas C020, C021, C022, C023, C026, C027, C028, C029. Detta tror jag egentligen Àr varianter (Samt nÄgon forma av kronologisk kaliber-ordning. Se Àven kompletterande bilder i slutet av inlÀgget för de specifika beteckningarna för de som mÀter djup i "meter" resp. "feet".) av Aqualands med cal. 02x, som kom ca 1985. Denna första generations Aqualands, tror jag gjordes fram till ca -96, och har en luggbredd pÄ 24 mm.

Den riktiga beteckningen (Dessa verkar dock bara vara utskrivna pÄ baklocket under de första 2-3 produktionsÄren!) borde vara, som @masterkiller, @Vintage92 och @Zackarias Dullfiere , visar i broschyrerna i början pÄ denna trÄd, samt hÀr... https://klocksnack.se/threads/vilken-modell-av-citizen-aqualand-Àr-mest-intressant.47581/page-2



CQ1012-50 (HelstÄlfÀrgade, oftast mÀrkta STAINLESS och C022, C020)
2016-02-20 10.55.30.jpg

CQ1021-50 (StÄl med gulddetaljer, oftast mÀrkta STAINLESS och C023 eller C020) Just denna köpte jag av @Jokkmokkswe "back in the days", och var mitt första köp pÄ gula TTT-tiden :)


CQ1039-50 (Titan med svart PVD-belÀggning med gulddetaljer, oftast mÀrkta BASE TITANIUM TIB-IG och C026/C028/C027/C029)

JH0044-07E (Svart PVD-stÄl med gulddetaljer, oftast mÀrkta BASE METAL IB och C023?)

JH0034-01E (Svart PVD-stÄl med gulddetaljer, oftast mÀrkta BASE METAL IB och C022?)



Sen har vi de helt analoga med caliber 5810, som kom ca 1991. Dessa har 21 mm mellan luggarna.

AL0000-04E (HelstÄl)
20171205_082745.jpg

AL0004-03E (StÄl med gulddetaljer)
AL0004-03W (StÄl med gulddetaljer och gul lumetavla) Detta Àr min svÄgers, tillika min inkörsport i tonÄren btw :)

AL0005-01E (Svart PVD-stÄl med gulddetaljer)


DĂ€refter kom Hyper Aqualand med caliber D200, ca 1994. Luggbredd 20 mm.

MA9004-21E
HÀr moddad med stÄllÀnk...

MA9024-24E


Vidare kom Promaster Duplex Aqualand med cal 506, ca 1995. Luggbredd 20 mm.

JP1004-02W


DÀrefter kom Promaster Marine Aqualand med cal 500, ca 1996, som finns i mÄnga varianter... Luggbredd 20 mm.

JP1010-00E (HelstÄl med svart urtavla)
JP1010-51E eller -58E (Samma som ovan fast pÄ stÄllÀnk, dvs. "-5x" betyder metallÀnk.)

JP1010-00L (HelstÄl med blÄ urtavla)

JP1010-00Y eller -00X) (HelstÄl med orange tavla)

JP1010-00W (HelstÄl med gul lumetavla)
JP1014-09W (StÄl med gulddetaljer och gul lumetavla)
JP1014-09A (StÄl med gulddetaljer och vit urtavla)

JP1030-53E (Titan med sina uppstickande siffror och markeringar pÄ bezeln pÄ lÀnk)
JP1030-02E (Titan med sina uppstickande siffror och markeringar pÄ bezeln)
JP1031-00E (Titan med sina uppstickande siffror och markeringar pÄ bezeln)
JP1040-09E (Titan med sina uppstickande siffror och markeringar pÄ bezeln)
Dessa titanare finns i minst tvÄ olika tavelvarianter (En med röd "Duplex-text" ovanför den nedre displayen, och en med den vitfÀrgade "Divers 200 titanium-texten", men jag har inte riktigt lyckats klura ut om dessa skiljer sig Ät i modellbeteckning eller pÄ annat sÀtt, men min gissning Àr iaf att de med den röda texten kom först.


JP1080-55L (StÄl med integrerad lÀnk)


Vidare en Analog kronograf med Eco-drive, med cal B741, som kom ca 1998

BJ2000-09E


Sen har vi re-issuen av den klassiska Aqualanden, som kom ca 1999. Luggbredd 24 mm.

JP2000-08E (HelstÄl med svart urtavla)

JP2004-07E (StÄl med gulddetaljer, och svart urtavla)


Nu börjar man kunna se lite mönster i modellbeteckningarna, om man rÀknar bort de allra första modellerna :)

Bl.a. sÄ slutar de fyra första siffrorna i modellbeteckningen med en "4", sÄ betyder det oftast stÄlboett med gulddetaljer.

Om första siffran efter bindestrecket Àr "5", sÄ betyder det stÄllÀnk.

Sista bokstaven i modellbeteckningen borde sÄledes vara koden för tavelvarianten.

Även om man nu kan ana viss logik, sĂ„ Ă€r det Ă€ndĂ„ inte helt lĂ€tt att hitta rĂ€tt, dĂ„ vissa modeller verkar ha gĂ„tt att köpa pĂ„ lĂ€nk, medan andra bara kommit pĂ„ gummi, och vissa modeller finns/fanns att fĂ„ med flera olika tavelvarianter, medan andra bara kom med en enda tavelvariant o.s.v.

Detta inlÀgg bör absolut inte pÄ nÄgot sÀtt ses som ett komplett facit, och allt frÄn Ärtal till modellbeteckningar, samt slutsatserna bör dÀrför tas med en nypa salt.

Det finns en hel del andra variationer, bl.a. fler olika bezelutseenden och flera kronografmodeller, sÄsom t.ex. AY5024-07W med cal 3740, som jag inte tagit upp sÄ mycket hÀr, men det Àr bara att fylla pÄ med fler om man orkar.



Sen kom Promaster Cyber Aqualand NX, dykdator med cal D716, ca 2001

MG1000-10F


I vanliga butiker kan man ofta stöta pÄ JP1060-01L med kaliber C500.
11c0e4b6ac005056b7261c_zpsqtemapwj.jpg


Finns idag Àven en hel del ECO-drive/Solar modeller sÄsom...

JV0030-01E med kaliber U100...
citizen_jv0030-01e.jpg


BN2024-05E med kaliber J250
s-l1600 (2).jpg


BJ2120-07E med kaliber B740...
CITIZEN BJ2120-07E WZ.jpg


BJ2119-06E med kaliber B740...
s-l1600.jpg


EDIT: Kompletterande och mer korrekt info... HÀr man kan utlÀsa en del skillnader bl.a. att "Dive Masters" mÀter djupet lite noggrannare, samt modellbeteckningarna (som jag iaf har sett verkar finnas pÄ baklocket pÄ de tidiga (första 2-3 Ären)? modellerna C026 och C027) för de modeller som mÀter i "meter" (CQ-1039) respektive för de som mÀter i "fot" (CQ-1071).

IMG_3316_zpsf0f3f0503_zpsxgehucyo.jpg

IMG_3316_zpsf0f3f0502_zpsp5m91xmg.jpg

Lite fler gamla reklambilder...
140744.jpg
Annons1.2.jpg
Annons1.4.jpg
Annons2.jpg
Annons3.jpg
iklanjadul.jpg

SrKFGcb.jpg
BXQ4wRU.jpg
Wuj03Kp.jpg

Denna var detaljerad mÄste jag sÀga.
 
Topp