• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
LÀnken fÄr vila ett tag. Haveston canvas kan jag varmt rekommendera till nÄgon som söker efter nÄgot nytt till sin Aqualand.
0A12A746-308A-4F7B-ABE8-2A24E1EFF4E3.jpeg
 

Sigurd

Cartier
Vet inte om dessa bilder har postats hĂ€r tidigare men JP2000-08E Ă€r ju sedan början pĂ„ 2000-talet tilldelad materiel hos danska FrĂžmandskorpset (A-dyk). I Danmark har klockan fĂ„tt smeknamnet ”Pingo” efter danska kronprinsen som först fick denna epitet av sina A-dykkollegor pga sina frekventa formella upptrĂ€danden i frack.

Oklart om klockan fortfarande köps in och delas ut, men tilldelade exemplar ska tydligen vara mĂ€rkta ”TilhĂžrer SĂžvĂŠrnet”.

Hur som helst en otvivelaktig militÀr koppling (för oss som gillar sÄdant) och en tung merit för Aqualand!

2D2DD699-4877-44F1-BDBD-C57D0F2C3473.jpeg
09C0DDAC-54BA-47EF-B75B-0985D90068E6.jpeg
B48BAA78-86D6-4EC0-B0E2-6E7F49C48A8B.jpeg
FFA22087-2939-4951-B0A1-98884FA262EB.jpeg

D720BCCF-438C-450B-9CF1-3310F419B748.jpeg
 

Zissou

Breitling
2-Faktor
280AA41F-AE73-4E2C-A541-CC823E395E3F.jpeg
Äntligen har jag kommit igĂ„ng med Ă„terupplivningsförsöket av denna gamla C022... Än sĂ„ har jag fĂ„tt hĂ„lla till godo med en italienare pĂ„ youtube som opererar en C022. Finns det ngn hĂ€r pĂ„ forumet med erfarenhet av att mecka som skulle kunna tĂ€nka sig att handleda?
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
280AA41F-AE73-4E2C-A541-CC823E395E3F.jpeg
Äntligen har jag kommit igĂ„ng med Ă„terupplivningsförsöket av denna gamla C022... Än sĂ„ har jag fĂ„tt hĂ„lla till godo med en italienare pĂ„ youtube som opererar en C022. Finns det ngn hĂ€r pĂ„ forumet med erfarenhet av att mecka som skulle kunna tĂ€nka sig att handleda?
PÄ Dagens fix och trix fÄr du sÀkert hjÀlp :) Har sjÀlv fÄtt mycket assistans dÀr.
 

Zissou

Breitling
2-Faktor
Fick faktiskt igÄng klockan idag, med ett kort jag av ngn anledning hade liggande! TyvÀrr Àr den inte helt hundra ÀndÄ pÄ det digitala, sÄ det blir bog till att leta efter en donator...
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Nice! Nyskick pÄ den?
Nej, den Àr buren Ätminstone nÄgra veckor skulle jag gissa. Lite arm cheese under kanten pÄ locket, och nÄgra fÄ mycket smÄ mÀrken pÄ vridringen. Tycker det skicket liksom Àr perfekt för mig Àven om det inte Àr perfekt. Hade den varit mint hade jag kanske inte vÄgat anvÀnda den. :)
 

Sigurd

Cartier
Kan i stort rekommendera originallĂ€nken till JP:n. Sitter bra, minskar ner klockans totala massa nĂ„got dĂ„ lĂ€nken smalnar av direkt och gör klockan lite mer ”vardagsvĂ€nlig”.

PÄ minussidan Àr vÀl att lÀnken har borstad finish medans klockan har blÀstrad, inga SEL, passformen kunde kanske ha varit aningen bÀttre och den Àr ett smÀrre helvete att korta ner. Men allt som allt vÀrd nÄgra hundralappar tycker jag.

CA3F5507-8CDB-4A6E-8670-B64632F317F1.jpeg
 

2020

Breitling
Min CO22 frĂ„n 90-talet. NĂ€r jag försökte Ă„terstarta den sĂ„ var det problem med minutvisaren som lossnat och numera Ă€r borttappad. Även verkar det som att det mĂ€ssingsfĂ€rgade kugghjulet i mitten av urverket sitter löst, som jag tror kopplar in nĂ€r man stĂ€ller tiden.

I övrigt Àr det nytt armband, helt ok boett, och att elektroniken fungerade sist den var ihopsatt. Vad tror ni, finns det nÄgon rÀddning för klockan, dvs fÄ tag i en minutvisare samt laga det som behövs för kugghjulet?
8AA35BCD-DE01-4C6D-8388-277E0BA6293F.jpeg
 

Sigurd

Cartier
Min CO22 frĂ„n 90-talet. NĂ€r jag försökte Ă„terstarta den sĂ„ var det problem med minutvisaren som lossnat och numera Ă€r borttappad. Även verkar det som att det mĂ€ssingsfĂ€rgade kugghjulet i mitten av urverket sitter löst, som jag tror kopplar in nĂ€r man stĂ€ller tiden.

I övrigt Àr det nytt armband, helt ok boett, och att elektroniken fungerade sist den var ihopsatt. Vad tror ni, finns det nÄgon rÀddning för klockan, dvs fÄ tag i en minutvisare samt laga det som behövs för kugghjulet?
8AA35BCD-DE01-4C6D-8388-277E0BA6293F.jpeg

SĂ€kraste platsen att trĂ„la efter reservdelar till gamla Aqualand’s Ă€r nog eBay. Brukar finnas lite av varje men just visare har jag inte sett till skillnad frĂ„n hela verk som ofta dyker upp. Jag hade nog satsat pĂ„ en halvdöd donatorklocka dĂ€r dessa delar kan Ă€rvas över.
 

rogart-63

Patek
Min CO22 frĂ„n 90-talet. NĂ€r jag försökte Ă„terstarta den sĂ„ var det problem med minutvisaren som lossnat och numera Ă€r borttappad. Även verkar det som att det mĂ€ssingsfĂ€rgade kugghjulet i mitten av urverket sitter löst, som jag tror kopplar in nĂ€r man stĂ€ller tiden.

I övrigt Àr det nytt armband, helt ok boett, och att elektroniken fungerade sist den var ihopsatt. Vad tror ni, finns det nÄgon rÀddning för klockan, dvs fÄ tag i en minutvisare samt laga det som behövs för kugghjulet?
8AA35BCD-DE01-4C6D-8388-277E0BA6293F.jpeg
Har lite delar. Som visare och minuthjul.
 

2020

Breitling
Det lÄter intressant. Vore kul att fÄ igÄng klockan igen.

Vet du ifall det Àr vanligt att minuthjulet lossnar, gÄr det att fÀsta det igen sjÀlv eller behövs verktyg/kunskap som urmakare har?
 

rogart-63

Patek
Det lÄter intressant. Vore kul att fÄ igÄng klockan igen.

Vet du ifall det Àr vanligt att minuthjulet lossnar, gÄr det att fÀsta det igen sjÀlv eller behövs verktyg/kunskap som urmakare har?
Nu rörde jag nog till det lite. Timhjulet menar jag naturligtvis. Det brukar vara gjort i mÀssing. Det ligger löst ovanpÄ minutrör. Kommer inte ihÄg vad C022 verket har för konstruktion. Kan ta ett par bilder senare.
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Har postat hÀr innan om min trasiga Aqualand, frÄgar igen nu nÀr det ÀndÄ kommit lite poster :D

Har ni nÄgot tips pÄ guide eller dylikt hur man plockar ur verket?
 
Topp