• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

2020

Breitling
FÄr att fÄ ut uret, sÄ ska pinnen dras ut med vilken man stÀller tiden. För att kunna göra det sÄ mÄste man trycka in nÄgot vasst i ett av de runda hÄlen mellan det undre och övre batteriet.
 
Senast Àndrad:

2020

Breitling
MÀssingshjulet rör sig frÄn sida till sida om man petar pÄ det. Mailar bild pÄ det sÄ ser man att det har tvÄ olika positioner. FrÄgan Àr vilken del som gÄtt sönder (gissar att det inte ska vara sÄ).

Skruven ser ju stor ut med förstoring, men i praktiken, finns det sÄ smÄ mejslar? :)
6CA8DA62-324E-4B0F-AA29-3AFADC944E61.jpeg
56257256-9762-46E2-BA99-8406BF7B08E1.jpeg
 
Senast Àndrad:

rogart-63

Patek
Ser nu pÄ förstoringen Àven att kugghjulet verkar sakna en massa kugg. :pompus:
Minuthjulet ser trasigt ut . Och ev nÄt mer som gÄtt sönder nÀr kugghjulet mist sina tÀnder . DÀrav att det Àr nÄt som vickar. PÄ bilden dÀr jag visa minutröret sÄ ligger en brygga . PÄ den bryggan Àr det ett rör. SÀkert Àr det röret löst pÄ ditt verk . För att komma Ät den bryggan mÄste nÀstan hela verket plockas isÀr. SÄ det lÀr krÀvas en del jobb att fÄ ihop din Aqualand dykare.
 

Acey99

Omega
Min CO22 frĂ„n 90-talet. NĂ€r jag försökte Ă„terstarta den sĂ„ var det problem med minutvisaren som lossnat och numera Ă€r borttappad. Även verkar det som att det mĂ€ssingsfĂ€rgade kugghjulet i mitten av urverket sitter löst, som jag tror kopplar in nĂ€r man stĂ€ller tiden.

I övrigt Àr det nytt armband, helt ok boett, och att elektroniken fungerade sist den var ihopsatt. Vad tror ni, finns det nÄgon rÀddning för klockan, dvs fÄ tag i en minutvisare samt laga det som behövs för kugghjulet?
8AA35BCD-DE01-4C6D-8388-277E0BA6293F.jpeg

Finns en urmakare i Halmstad som haft en del reservdelar och utför service pÄ gamla Aqualands
Butiken heter HUR och huserar pÄ Brogatan 7 i Halmstad
Rekommenderas!
 

jmalmsjo

Cartier
Jag bĂ€r i princip alltid min gamla Aqualand (C022) pĂ„ dess originalgummi; jag tycker att det dels Ă€r snyggt med ocksĂ„ mycket bekvĂ€mt nĂ€r det Ă€r stelt och förformat. Men omvĂ€xling förnöjer ju som bekant sĂ„ jag har sĂ„ klart provat lite andra gummin och natoband, senast nedan ”torpedo”, men tycker aldrig att jag fĂ„r till det. Jag upplever att det blir för klossigt med 24mm.
A801B62B-2113-48BD-BEF8-5F1907F1DCA5.jpeg

69FB4ABA-5F0A-405E-A5FF-8D9B903F3BA2.jpeg


Jag letar (tror jag) efter ett avsmalnande gummiband som dessutom gÀrna har lite bÀttre passform mot boetten. Har ni nÄgra tips?
 

Bilagor

  • CCE8607C-C3EF-4F59-8D64-141BD7513A52.jpeg
    CCE8607C-C3EF-4F59-8D64-141BD7513A52.jpeg
    511.7 KB · Visningar: 2

Acey99

Omega
IMG_20200228_162222.jpg
Jag bĂ€r i princip alltid min gamla Aqualand (C022) pĂ„ dess originalgummi; jag tycker att det dels Ă€r snyggt med ocksĂ„ mycket bekvĂ€mt nĂ€r det Ă€r stelt och förformat. Men omvĂ€xling förnöjer ju som bekant sĂ„ jag har sĂ„ klart provat lite andra gummin och natoband, senast nedan ”torpedo”, men tycker aldrig att jag fĂ„r till det. Jag upplever att det blir för klossigt med 24mm.
A801B62B-2113-48BD-BEF8-5F1907F1DCA5.jpeg

69FB4ABA-5F0A-405E-A5FF-8D9B903F3BA2.jpeg


Jag letar (tror jag) efter ett avsmalnande gummiband som dessutom gÀrna har lite bÀttre passform mot boetten. Har ni nÄgra tips?
HÄller med dig om att Aqualands originalband funkar alldeles förtrÀffligt men ville ÀndÄ prova nÄgot nytt och bestÀllde dÀrför ett Zuludiver band med borstat viklÄs.
Sitter som en smÀck enligt min mening! :)
 
Senast Àndrad:

Sinclear

Breitling
Aqualand-rÀvar! Jag skulle byta batteri pÄ min fina C022, men fick tillbaks den frÄn StjÀrnurmakarna med kommentaren att den analoga delen inte gick och att de inte kunde fÄ tag pÄ reservdelar lÀngre.

Vet ni nÄgon urmakare i Sthlm som kan tÀnkas sitta pÄ gamla reservdelar och servar dessa? =)

20200305_212313.jpg
20200305_212232.jpg
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Aqualand-rÀvar! Jag skulle byta batteri pÄ min fina C022, men fick tillbaks den frÄn StjÀrnurmakarna med kommentaren att den analoga delen inte gick och att de inte kunde fÄ tag pÄ reservdelar lÀngre.

Vet ni nÄgon urmakare i Sthlm som kan tÀnkas sitta pÄ gamla reservdelar och servar dessa? =)

20200305_212313.jpg
20200305_212232.jpg
Inget rÄd tyvÀrr, men hittar du nÄgot bra stÀlle vill jag ocksÄ gÀrna veta :D
 

jmalmsjo

Cartier
IMG_20200228_162222.jpg

HÄller med dig om att Aqualands originalband funkar alldeles förtrÀffligt men ville ÀndÄ prova nÄgot nytt och bestÀllde dÀrför ett Zuludiver band med borstat viklÄs.
Sitter som en smÀck enligt min mening! :)

Är det 24mm över hela bandets lĂ€ngd eller Ă€r det avsmalnande vid viklĂ„set? Jag tycker att 24mm vid spĂ€nne/lĂ„s blir för klumpigt...
 

Ljungen

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
:happyhappy:Hej! Min första post hÀr pÄ KS, kul att fÄ hÀnga pÄ i gÀnget. Min C022a som jag köpte 1992 Àr bland mina absoluta favoriter genom Ären, stÀndigt Äterkommande pÄ vristen och kÀnns helt rÀtt! Köpte den som militÀrdykare och den har fÄtt kÀnna pÄ mÄnga dyk, numer har den fÄtt pensionera sig frÄn dyken av ren försiktighetsÄtgÀrd....
Har kollat igenom hela trÄden vilket varit kul och intressant, en Enzo hade ju inte suttit fel i min samling :cool:.
För er info har jag skickat ivÀg en frÄga till Halmstads Urmakeri om de kan serva min gamla trotjÀnare, Äterkommer med hur det gÄr. Runt Stockholm Àr det i princip omöjligt, har gett upp....
FortsÀtt med era bilder och storys :):p ska sjÀlv bli Äterkommande tÀnkte jag, skickar med bild pÄ klockan för dagen!
1AB0CB4A-2F60-4E12-9700-2436ADB07B45.jpeg

Har ett two tone original stÄlband pÄ vÀg i posten, sÄ Äterkommer med detta nÀr den landar :happyhappy:
 
Senast Àndrad:
Topp