• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
FörstÄr inte varför Citizen och Seiko aldrig brytt sig om att fronta sina militÀra kopplingar i marknadsföringssyfte nÀr andra tillverkare kör ner dem i halsen pÄ en sÄ fort tillfÀlle ges. Aqualand levererar hur som helst.
B617C0F9-B161-450D-998E-34F09323D6B4.jpeg

899ACEC9-63FB-496D-8BE5-116612A026B3.jpeg

9EB56A08-2060-4985-AC13-C8F5FAB88E48.jpeg
Den hÀr klassikern finns ju! :D
558065BF-F157-4AF8-B569-1F93ECB88C58.jpeg
 

Jockepunch

Breitling
Hej, ursÀktar om det redan finns en trÄd angÄende detta.
Fick precis hem en Aqualand C020, men sjÀlvklart sÄ saknas det en skruv till baklocket :banghead:
Vet ni vart man kan hitta sÄ pass smÄ skruv? Har krigat mig genom ett antal sidor och skulle helst inte vilja behöva köpa utomlands, och förvÀntar mig sjÀlvklart inte att hitta originalskruv (dÄ det verkar omöjligt)

Tack för ett kanon forum!
Johan
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej, ursÀktar om det redan finns en trÄd angÄende detta.
Fick precis hem en Aqualand C020, men sjÀlvklart sÄ saknas det en skruv till baklocket :banghead:
Vet ni vart man kan hitta sÄ pass smÄ skruv? Har krigat mig genom ett antal sidor och skulle helst inte vilja behöva köpa utomlands, och förvÀntar mig sjÀlvklart inte att hitta originalskruv (dÄ det verkar omöjligt)

Tack för ett kanon forum!
Johan
Har nog en begagnad som du kan fÄ. Skicka PM med adress.
 

stianen

Breitling
HĂ„per dere kan hjelpe.
I Norge har vi en kriminalsak fra 1995 hvor en ung uidentifisert utenlandsk kvinne ble funnet skutt med en Ungarsk FEG High-power pistol pÄ ett hotellrom i Oslo. Kvinnen brukte falsk Belgisk identitet, men en rekke undersÞkelser av DNA og karbonisotoper peker mot Tyskland.

Kvinnen hadde en Citizen Aqualand, modell CQ-1021-50. Klokken var merket med C022-088093 Y, 2010779, GN-4-S.
Ber dere sjekke om dere har samme modell med serienummer i nÊrheten av 2010779. Dersom dere ogsÄ vet hvor den fÞrst er kjÞpt vil det kunne hjelpe oss i Ä finne ut av hvor hun sansynligvis var fra og kanskje fÄ identifisert hvem hun var.

Dere kan lese mer om saken pÄ bÄde Norsk og Engelsk her:
https://www.vg.no/spesial/2017/plaza/
https://www.vg.no/spesial/2017/plaza-english/
 

Bilagor

  • 80401689-A12F-441C-B338-C580A4CE8C60.jpeg
    80401689-A12F-441C-B338-C580A4CE8C60.jpeg
    80 KB · Visningar: 5
  • C14D91DE-4BB2-4C03-A53D-080D24C05291.jpeg
    C14D91DE-4BB2-4C03-A53D-080D24C05291.jpeg
    237.8 KB · Visningar: 5
  • FC81932C-0182-44F1-8630-A785322D4520.jpeg
    FC81932C-0182-44F1-8630-A785322D4520.jpeg
    237.1 KB · Visningar: 5

Sigurd

Cartier
HĂ„per dere kan hjelpe.
I Norge har vi en kriminalsak fra 1995 hvor en ung uidentifisert utenlandsk kvinne ble funnet skutt med en Ungarsk FEG High-power pistol pÄ ett hotellrom i Oslo. Kvinnen brukte falsk Belgisk identitet, men en rekke undersÞkelser av DNA og karbonisotoper peker mot Tyskland.

Kvinnen hadde en Citizen Aqualand, modell CQ-1021-50. Klokken var merket med C022-088093 Y, 2010779, GN-4-S.
Ber dere sjekke om dere har samme modell med serienummer i nÊrheten av 2010779. Dersom dere ogsÄ vet hvor den fÞrst er kjÞpt vil det kunne hjelpe oss i Ä finne ut av hvor hun sansynligvis var fra og kanskje fÄ identifisert hvem hun var.

Dere kan lese mer om saken pÄ bÄde Norsk og Engelsk her:
https://www.vg.no/spesial/2017/plaza/
https://www.vg.no/spesial/2017/plaza-english/

Intressant. HÀr finns Àven en sammanfattning pÄ svenska;
https://www.google.se/amp/s/morderi...an-som-hittades-dod-pa-oslo-plaza-hotell/amp/
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor

Sigurd

Cartier
Lite OT men vÀldigt intressant fall. Jag fÄr vibbar av tysk underrÀttelsetjÀnst, och att man inte fÄtt fram nÄgra detaljer beror kanske pÄ just det. Och mitt i allt finns en Aqualand! :D

Ja det luktar ju hafsigt vÄtjobb lÄng vÀg. Som att nÄgot inte gÄtt enligt plan och behövde rundas av illa kvickt. Just serienumrets betydelse pÄ hennes Aqualand kÀnns ju som ett tveksamt spÄr att följa. Det Àr vÀl inte sÄ att vissa batcher bestÀmt gick till vissa lÀnder för försÀljning utan distribuerades vÀl ut globalt av Citizen utan nÄgon systematik?
Sen förstÄr jag att om man tömt ut alla andra alternativ i utredningsarbetet sÄ ÄterstÄr bara lÄngskotten.

Om serienumret Àr av betydelse i en utredning av ett misstÀnkt mord sÄ kÀnns det som att en direktkontakt med Citizen nog Àr att föredra framför ett entusiastforum.
 
Senast Àndrad:

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Ja det luktar ju hafsigt vÄtjobb lÄng vÀg. Som att nÄgot inte gÄtt enligt plan och behövde rundas av illa kvickt. Just serienumrets betydelse pÄ hennes Aqualand kÀnns ju som ett tveksam spÄr att följa. Det Àr vÀl inte sÄ att vissa batcher bestÀmt gick till vissa lÀnder för försÀljning utan distribuerades vÀl ut globalt av Citizen utan nÄgon systematik?
Sen förstÄr jag att om man tömt ut alla andra alternativ i utredningsarbetet sÄ ÄterstÄr bara lÄngskotten.

Om serienumret Àr av betydelse i en utredning av ett misstÀnkt mord sÄ kÀnns det som att en direktkontakt med Citizen nog Àr att föredra framför ett entusiastforum.
Verkligen. Som du sÀger, hade det varit enda spÄret som kunde lösa det hade sÄ nog skett redan :)
 

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
MilitÀra dykare nyttjar detta till ansiktsmaskering/signaturdÀmpning istÀllet för fÀrg dÄ den senare inte funkar speciellt bra i vatten.
Syns tillrÀckligt av deras ansikten med drÀkt och cyklop för att det ska vara ett problem? TÀnker mest att det dÀr nÀtet ser ut som en biljett till att strypas, bryta nacken, eller bara allmÀnt trassel och trubbel i en situation dÀr man verkligen inte vill ha trassel och trubbel. NÄja, nog med OT, sorry!
 

Sigurd

Cartier
Syns tillrÀckligt av deras ansikten med drÀkt och cyklop för att det ska vara ett problem? TÀnker mest att det dÀr nÀtet ser ut som en biljett till att strypas, bryta nacken, eller bara allmÀnt trassel och trubbel i en situation dÀr man verkligen inte vill ha trassel och trubbel. NÄja, nog med OT, sorry!

Beroende pÄ förutsÀttningarna sÄ gör man en taktisk uppstigning en bit bort frÄn innÀstlingspunkten och ytsimmar den sista biten utan cyklop förstÄs, dÀrav behovet av maskering.
 

LundgrenđŸ„Š

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
För ett par Citizen original Àr det vÀl Ur & Penn som gÀller. Skulle börja dÀr om du inte hittar nÄgot genom att googla.

Edit: Jag kör ett par generiska 24mm pÄ min.
Tackar för svar!:)Varför har jag inte tÀnkt pÄ ur & penn? FÄr prova dÀr, har googlat men inte hittat nÄgra med samma mÄtt.
 
Topp