• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

đŸ€ż Citizen's Aqualand...

upload_2020-6-16_21-41-3.jpeg
 

LundgrenđŸ„Š

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
För ett par Citizen original Àr det vÀl Ur & Penn som gÀller. Skulle börja dÀr om du inte hittar nÄgot genom att googla.

Edit: Jag kör ett par generiska 24mm pÄ min.
Var inne pÄ ur & penn idag, de hade en hel lÄda full med bandstift. TvÄ olika tjocklekar i 24mm, tog den grövre. NÀr jag kom hem och jÀmförde med de trasiga bandstiften sÄ var de nÄgot grövre Àn de nya men det funkar iaf. 2st för 99kr:eek: ett rÄn! Jaja nu kan jag anvÀnda min kÀra aqualand igen, legat i nÄgra mÄnader :).
IMG_20200618_122323.jpg
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Var inne pÄ ur & penn idag, de hade en hel lÄda full med bandstift. TvÄ olika tjocklekar i 24mm, tog den grövre. NÀr jag kom hem och jÀmförde med de trasiga bandstiften sÄ var de nÄgot grövre Àn de nya men det funkar iaf. 2st för 99kr:eek: ett rÄn! Jaja nu kan jag anvÀnda min kÀra aqualand igen, legat i nÄgra mÄnader :).
IMG_20200618_122323.jpg
Riktigt snyggt med det gummit! :) Men 99kr var vÀl inte sÄ farligt, jag betalade 159kr för tvÄ bandstift nÀr jag behövde till min Tuna och det var inte ens Seikos original.
 

LundgrenđŸ„Š

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Riktigt snyggt med det gummit! :) Men 99kr var vÀl inte sÄ farligt, jag betalade 159kr för tvÄ bandstift nÀr jag behövde till min Tuna och det var inte ens Seikos original.
Ja gummit Àr rÀtt schysst faktiskt, somrigt! :)
Kanske inte var ett rÄn dÄ:p, kÀndes som det för ett par enkla stift men jag har ingen aning vad det kostar annars, sett billigare priser pÄ nÀtet men det kanske Àr skrÀp ocksÄ.
IMG_20200618_125310.jpg
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
:cool:
Var inne pÄ ur & penn idag, de hade en hel lÄda full med bandstift. TvÄ olika tjocklekar i 24mm, tog den grövre. NÀr jag kom hem och jÀmförde med de trasiga bandstiften sÄ var de nÄgot grövre Àn de nya men det funkar iaf. 2st för 99kr:eek: ett rÄn! Jaja nu kan jag anvÀnda min kÀra aqualand igen, legat i nÄgra mÄnader :).
IMG_20200618_122323.jpg
Snyggt! Enjoy :cool:
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Ja gummit Àr rÀtt schysst faktiskt, somrigt! :)
Kanske inte var ett rÄn dÄ:p, kÀndes som det för ett par enkla stift men jag har ingen aning vad det kostar annars, sett billigare priser pÄ nÀtet men det kanske Àr skrÀp ocksÄ.
IMG_20200618_125310.jpg
Det Àr knappast billigt men man fÄr alltid betala premium hos AD tyvÀrr. Coolt att det var sexkantiga hÄl pÄ bandet, kÀnns jÀkligt retro! :woot:
 

Chrillt

Breitling
Vad kan en gamling som denna vara vÀrd? Tycker den Àr lite för liten och letar nÄgon annan som faktiskt anvÀnds...
 

Bilagor

  • 20200616_210011.jpg
    20200616_210011.jpg
    279.5 KB · Visningar: 6

bob_sthlm

Cartier
IMG_20200628_113244.jpg

Bra och ha lite rundare gummi band nu nÀr klockan ska med pÄ stranden.

Övre delen blev inte riktigt bra kör en omgĂ„ng till med den.
Roligt med lite experiment pÄ söndagen, iaf nÀr det Àr istÀllet för söndags-stÀdningen
IMG_20200628_124445.jpg
IMG_20200628_124445.jpg

Gummit torkar ju betydligt snabbare Àn det hemmagjorda tygbandet
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Har en fundering om att börja dyka och fĂ„ anvĂ€ndning för nĂ„gon av mina dykare pĂ„ riktigt. Är det nĂ„gon hĂ€r som har erfarenhet av detta med sin Aqualand som följeslagare?, berĂ€tta gĂ€rna vad ni tycker.
Obligatorisk bild :)
image.jpg
TyvÀrr ingen bild men körde alltid min analoga som enda dykur i början pÄ 90-talet utan problem. Inte mÄnga med dykdator i min bekantskapskrets dÄ...
 

jmalmsjo

Cartier
Har en fundering om att börja dyka och fĂ„ anvĂ€ndning för nĂ„gon av mina dykare pĂ„ riktigt. Är det nĂ„gon hĂ€r som har erfarenhet av detta med sin Aqualand som följeslagare?, berĂ€tta gĂ€rna vad ni tycker.
Obligatorisk bild :)
image.jpg

DjupmÀtaren Àr enligt min erfarenheter vÀldigt exakt, och sÄ lÀnge du dyker mot en tabell och rÀknar sjÀlv sÄ har den alla funktioner du behöver. Dvs djupmÀtare och tidtagningsmöjlighet(er). DÀremot sÄ funkar den inte i verkligheten dÄ den digitala displayen Àr för liten och inte upplyst; du kommer helt enkelt inte se nÄgot. I tropiska vatten sÄ kanske det funkar till del, i svenska vatten inte alls. Om man vill anvÀnda den för dykning sÄ tycker jag att man kan anvÀnda vridringen för att mÀta sin dyktid och komplettera med en bottom timer/djupmÀtare.

Med det sagt sÄ har jag dykt en del med aqualand som enda verktyg, men dÄ vÀldigt enkla dyk och stora marginaler.
 

larsbeg

Panerai
DjupmÀtaren Àr enligt min erfarenheter vÀldigt exakt, och sÄ lÀnge du dyker mot en tabell och rÀknar sjÀlv sÄ har den alla funktioner du behöver. Dvs djupmÀtare och tidtagningsmöjlighet(er). DÀremot sÄ funkar den inte i verkligheten dÄ den digitala displayen Àr för liten och inte upplyst; du kommer helt enkelt inte se nÄgot. I tropiska vatten sÄ kanske det funkar till del, i svenska vatten inte alls. Om man vill anvÀnda den för dykning sÄ tycker jag att man kan anvÀnda vridringen för att mÀta sin dyktid och komplettera med en bottom timer/djupmÀtare.

Med det sagt sÄ har jag dykt en del med aqualand som enda verktyg, men dÄ vÀldigt enkla dyk och stora marginaler.
Tackar för utförligt svar. Tycker ju att klockan har ett helt eget uttryck, hade varit kul om bÄde form och funktion hade samspelat oavsett vattentyp.
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Har en fundering om att börja dyka och fĂ„ anvĂ€ndning för nĂ„gon av mina dykare pĂ„ riktigt. Är det nĂ„gon hĂ€r som har erfarenhet av detta med sin Aqualand som följeslagare?, berĂ€tta gĂ€rna vad ni tycker.
Obligatorisk bild :)
image.jpg
InstÀmmer i allt som @jmalmsjo sÀger. Jag har dykt med min förra jag hade, men dÄ endast som backup. Kul att logga dyk och fÄ anvÀndning för den, men som sagt i svenska vatten blir det svÄrt att se displayen.

Men, klart den ska med dig ner i djupet! :)
 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Har en fundering om att börja dyka och fĂ„ anvĂ€ndning för nĂ„gon av mina dykare pĂ„ riktigt. Är det nĂ„gon hĂ€r som har erfarenhet av detta med sin Aqualand som följeslagare?, berĂ€tta gĂ€rna vad ni tycker.
Obligatorisk bild :)
image.jpg
Jag har dykt med Aqualand I och II, dock mest som kuriosa. Som tidigare nÀmnt Àr displayen för liten, men djupmÀtaren Àr i min mening relativt exakt. Trevligt att kunna kolla pÄ klockan i sitt rÀtta element! II:an sattes Àven fast pÄ en dykklocka dÄ jag jobbade som DPO pÄ en Dive Support Vessel, klockan spenderade sedan ca 12 timmar pÄ ungefÀr 90meters djup utan problem. Kom upp och tickade pÄ fint. Hade ett bra "dyk" att skryta med sen, iaf tills batteriet behövde bytas! :)
MÄnga komersiella dykare jag trÀffade pÄ den tiden (10 Är sedan) hade Aqualands som sina go-to klockor, Àven andra Citizen, ex. "AutoZilla"
 
Topp